Jump to content

Yamaha f350 -> Suzuki fl350 bytte gjennomført


amerelium

Recommended Posts

F350 tar inn vann; Ene eksosmanifoldet er røket. Betalte en masse penger til 'ekspert' mekanikerene mine da den begynte å gå uryddig på tomgang / lavt turtall; de fikset ingenting, og jeg diagnosoerte det selv på 5 minutter etterpå (løsner bolten nedertst på manifoldene og fyrer den opp - kommer der fuktighet / vann ut så lekker det - er vistnok en standard test, som bør tas hver år). Etterhvert lå der også vann i motoroljen. Kanskje er det kun manifoldet som er røket, kanskje er det etterhvert noe dypere (vann kan renne fra manifoldet inn igjennom nedeste sylinderen når motoren heises opp), men jeg bestemte meg for å ikke legge mer penger i en 9 år gammel motor.
Jeg er også lei av Yamaha folket; de oppfører seg som Microsoft, har hatt for stor markedsandel for lenge. Overpriset og dårlig service.
Og, iom nye Yamaha 350er er umulige å få tak i (fant en 2018 model fra forhandler i Lithauen), og Suzuki folket gav meg en mye bedre deal, samt virket faktisk serviceinstilte, så kjøpte jeg en FL350 istedet.
De kompresjonstester gamle motoren for meg også, så da finner jeg ut mer om problemet med den gamle.

...også, prøv å google 'Suzuki FL350 problems' - ingenting. Og den har vært i sirkulasjon i USA et år lenger en her.

Redigert av amerelium (see edit history)

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post

Ser absolutt dette med service. Nå er vår lokale Yamahaforhandler hær oppe meget hjelpsomme, og med kjøp av ny motor, bør man kan forvente en god del feilfrie år. Vet det har vært litt småtull med den første generasjon F350 fra Yamaha. 

Tror nokk den Suzukien er meget driftsikker :-)

Har kjikket en del på amerikanske forum, og virker som Suzukien fungerer meget bra.

Lykke til! Du må komme med en sammenligning til våren :-) 

Link to post

Tøff motor dette. Største utfordringen ved å bytte er at Yamaha har to instrument, dømannsknapp i gass/gir mens Suzuki har ett og separat dømannsknapp. Så visse endringe må gjøres på dashbord. Blir spennende å høre hvordan båten er i sjøen med ny motor. Antar det blir lange måneder for deg nå i vinter :wink:...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
5 hours ago, Tomera said:

Ser absolutt dette med service. Nå er vår lokale Yamahaforhandler hær oppe meget hjelpsomme, og med kjøp av ny motor, bør man kan forvente en god del feilfrie år. Vet det har vært litt småtull med den første generasjon F350 fra Yamaha. 

Tror nokk den Suzukien er meget driftsikker :-)

Har kjikket en del på amerikanske forum, og virker som Suzukien fungerer meget bra.

Lykke til! Du må komme med en sammenligning til våren :-) 

 

Var vistnok en legeringsfeil i eksosmanifoldene på 1. generasjonsmotorene - men jeg har ikke hørt et pip om det, og tydeligvis heller ikke de som driver lokalt her. Dog, jeg tror ikke de har noe særlig kompetanse utover vanlig service, får iallefall ikke det intrykket.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
2 hours ago, Kjetil1 said:

Tøff motor dette. Største utfordringen ved å bytte er at Yamaha har to instrument, dømannsknapp i gass/gir mens Suzuki har ett og separat dømannsknapp. Så visse endringe må gjøres på dashbord. Blir spennende å høre hvordan båten er i sjøen med ny motor. Antar det blir lange måneder for deg nå i vinter :wink:...

 

De satte på en plate av børstet stål under det nye displayet for å dekke til - ser ganske pent ut. Dødmannsknapp benytter jeg aldri, så håper Suzuki varianten er like ignorerbar.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
  • 6 måneder senere...

Første test unnagjort - max turtall 5500, fart 46,5 knop

 

De satte på samme propellene som på Askeladden c76, som tydeligvis fungerer dårlig. Med Yamahaen hadde jeg passert 51 knop med de forholdene som var i dag.

 

Jeg håper å få et par knop til iallefall med mindre grove propeller.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post

Suzukien med duoproppeller er vel ikke kjent/designet for god toppfart?

 

Hvordan er det med akselerasjon(ja, vil vel tro Yamahaen akselererte så kraftig den å at maks aks var lite hensiktsmessig.. )?

 

Hvordan er ellers kjøreopplevelse, og drivstofføkonomi på Suzukien i marsjfart? Det er vel der denne med duopropp skal være bedre en konkurrentene?

Link to post

Ganske lavt turtall på wot, så vil tro at å gå ned noen hakk på stigning vil gi bedre allround ytelse. DF350 skal vel ha 6300rpm som max, så jeg ville siktet meg mot 6300rpm@wot/lett lastet nå tidlig i sesongen. Det betyr vel at du må ned 2 størrelser i propellpitch. Om det gir samme toppfart som Yamahaen er usikkert, men burde være et steg i riktig retning ja.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Maken til historie!

Kun 900 timer på den dyreste og største utenbordsmotoren Yamaha har?

Dette burde du ikke finne deg i. Hvis motorene har barnesykdommer så finnes tilbakekallinger i USA (recalls). Amerikanerne går gjerne sammen i en gruppe for å anlegge sak mot produsenten eller generalimportøren.. Konsumenten kan i slike tilfelle stå mye sterkere 'over there' enn her hjemme med 5 års reklamasjonsrett.

Så kan man bruke evnt. domsavgjørelser fra et annet kontinent som press mot norsk importør. Når saken er ille nok, ikke gå tjenesteveien, men kontakt toppsjefen ansikt-til-amsikt og la vedkommende fortelle deg hvilken flause Yamaha har prestert og krev ny motor , om igjen og om igjen. 

Link to post
7 hours ago, småbåtentusiasten said:

Maken til historie!

Kun 900 timer på den dyreste og største utenbordsmotoren Yamaha har?

Dette burde du ikke finne deg i. Hvis motorene har barnesykdommer så finnes tilbakekallinger i USA (recalls). Amerikanerne går gjerne sammen i en gruppe for å anlegge sak mot produsenten eller generalimportøren.. Konsumenten kan i slike tilfelle stå mye sterkere 'over there' enn her hjemme med 5 års reklamasjonsrett.

Så kan man bruke evnt. domsavgjørelser fra et annet kontinent som press mot norsk importør. Når saken er ille nok, ikke gå tjenesteveien, men kontakt toppsjefen ansikt-til-amsikt og la vedkommende fortelle deg hvilken flause Yamaha har prestert og krev ny motor , om igjen og om igjen. 

 

 

Der er ingen sak å hente her - der star i brukerhåndboken - som på alle store 4-taktere - at kjølevannsystemet skal skyldes utav med ferskvann etter hver bruk, og som alt annet i håndbruken er det ikke uten grunn. Leste en intern service bulletin og så at grunnen er etanolen i bensinen. Den gir mer svovel i eksosen, og ligger der avleiringer i igjen i systemet, så spiser dette ekstra i kanalene når temperaturen går opp under bruk. Der er derfor der er hageslangetilkopling på alle 4-taktere nå.

Nå, selgerene og verkstedene kunne definitivt vært flinkere å gjøre oss brukere oppmerksomme på denne, slik de nå gjør med å bruke tiltsperren for å beskytte tilmotoren (jeg har fått egen utskrift fra den siden i manualen med begge Yamaha motorene jeg har kjøpt), men til syvende og sist er det vårt egen ansvar å følge brukerhåndboken. Jeg hadde også båten i bruk tre vintrer, som betyr 3 lange perioder uten spyling i det hele tatt.

Står tydelig i Suzuki manualen også, og nå flusher jeg religiøst etter hver bruk. Anbefaler alle å gjøre det samme.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...