amerelium Startet 22.September.2018 Del på Facebook Startet 22.September.2018 ...finner ut til våren hvordan den flytter på seg. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Tomera Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 Intressant kombo. Har trua på denne motoren fra Suzuki. Kan jeg spørre om grunnen til motorbytte? Noe feil med Yamaha 350? Er litt i tenkeboksen ang ny Ibiza, og valget står mellom disse to motorene :-) Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 22.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2018 (redigert) F350 tar inn vann; Ene eksosmanifoldet er røket. Betalte en masse penger til 'ekspert' mekanikerene mine da den begynte å gå uryddig på tomgang / lavt turtall; de fikset ingenting, og jeg diagnosoerte det selv på 5 minutter etterpå (løsner bolten nedertst på manifoldene og fyrer den opp - kommer der fuktighet / vann ut så lekker det - er vistnok en standard test, som bør tas hver år). Etterhvert lå der også vann i motoroljen. Kanskje er det kun manifoldet som er røket, kanskje er det etterhvert noe dypere (vann kan renne fra manifoldet inn igjennom nedeste sylinderen når motoren heises opp), men jeg bestemte meg for å ikke legge mer penger i en 9 år gammel motor. Jeg er også lei av Yamaha folket; de oppfører seg som Microsoft, har hatt for stor markedsandel for lenge. Overpriset og dårlig service. Og, iom nye Yamaha 350er er umulige å få tak i (fant en 2018 model fra forhandler i Lithauen), og Suzuki folket gav meg en mye bedre deal, samt virket faktisk serviceinstilte, så kjøpte jeg en FL350 istedet. De kompresjonstester gamle motoren for meg også, så da finner jeg ut mer om problemet med den gamle. ...også, prøv å google 'Suzuki FL350 problems' - ingenting. Og den har vært i sirkulasjon i USA et år lenger en her. Redigert 22.September.2018 av amerelium (see edit history) Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Tomera Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 Ser absolutt dette med service. Nå er vår lokale Yamahaforhandler hær oppe meget hjelpsomme, og med kjøp av ny motor, bør man kan forvente en god del feilfrie år. Vet det har vært litt småtull med den første generasjon F350 fra Yamaha. Tror nokk den Suzukien er meget driftsikker :-) Har kjikket en del på amerikanske forum, og virker som Suzukien fungerer meget bra. Lykke til! Du må komme med en sammenligning til våren :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 Tøff motor dette. Største utfordringen ved å bytte er at Yamaha har to instrument, dømannsknapp i gass/gir mens Suzuki har ett og separat dømannsknapp. Så visse endringe må gjøres på dashbord. Blir spennende å høre hvordan båten er i sjøen med ny motor. Antar det blir lange måneder for deg nå i vinter ... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Autofil Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 Gratulerer med ny maskin!! Må redigere signaturen din nå da ;) Av ren nysgjerrighet, hvor mange timer har Yamaha'en gått? Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 22.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2018 1 hour ago, Autofil said: Gratulerer med ny maskin!! Må redigere signaturen din nå da ;) Av ren nysgjerrighet, hvor mange timer har Yamaha'en gått? rundt 900 Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
amerelium Svart 22.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2018 5 hours ago, Tomera said: Ser absolutt dette med service. Nå er vår lokale Yamahaforhandler hær oppe meget hjelpsomme, og med kjøp av ny motor, bør man kan forvente en god del feilfrie år. Vet det har vært litt småtull med den første generasjon F350 fra Yamaha. Tror nokk den Suzukien er meget driftsikker :-) Har kjikket en del på amerikanske forum, og virker som Suzukien fungerer meget bra. Lykke til! Du må komme med en sammenligning til våren :-) Var vistnok en legeringsfeil i eksosmanifoldene på 1. generasjonsmotorene - men jeg har ikke hørt et pip om det, og tydeligvis heller ikke de som driver lokalt her. Dog, jeg tror ikke de har noe særlig kompetanse utover vanlig service, får iallefall ikke det intrykket. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
amerelium Svart 22.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2018 2 hours ago, Kjetil1 said: Tøff motor dette. Største utfordringen ved å bytte er at Yamaha har to instrument, dømannsknapp i gass/gir mens Suzuki har ett og separat dømannsknapp. Så visse endringe må gjøres på dashbord. Blir spennende å høre hvordan båten er i sjøen med ny motor. Antar det blir lange måneder for deg nå i vinter ... De satte på en plate av børstet stål under det nye displayet for å dekke til - ser ganske pent ut. Dødmannsknapp benytter jeg aldri, så håper Suzuki varianten er like ignorerbar. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
PerUlv Svart 23.September.2018 Del på Facebook Svart 23.September.2018 (redigert) Gratulerer, spennende å se sammenligningen mot Yamahaen på samme skrog. Dødmannsknappen kan bare henge der på Suzukien også. Men da funker den selvsagt ikke. Burde egentlig ha trådløs dødmannsknapp. Redigert 23.September.2018 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.September.2018 Del på Facebook Svart 23.September.2018 Hei Eg kan ikkje noko om slike store påhengsmotorar, men er det ikkje skuffande at motoren tek kvelden etter berre 900 timar? Er dette normalen, eller er det du som har vore uheldig? Ask Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 23.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2018 10 hours ago, Ask said: Hei Eg kan ikkje noko om slike store påhengsmotorar, men er det ikkje skuffande at motoren tek kvelden etter berre 900 timar? Er dette normalen, eller er det du som har vore uheldig? Ask ...skal definitivt vare lenger enn som så Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Ask Svart 24.September.2018 Del på Facebook Svart 24.September.2018 Kor lang levetid bør ein kunne forventa av slike motorar? Ask Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 24.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2018 med korrekt service, tusenvis. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Tomera Svart 25.September.2018 Del på Facebook Svart 25.September.2018 Ask skrev On 24.9.2018 at 9.23: Kor lang levetid bør ein kunne forventa av slike motorar? Ask 5-7000 timer bør en slik motor gå uten problemer. Er som regel korrosjon som tar de, men er man nøye med flushing og servicer, går de i evigheten. Feil kan jo oppstå med alle motorer såklart :-) Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 29.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Første test unnagjort - max turtall 5500, fart 46,5 knop De satte på samme propellene som på Askeladden c76, som tydeligvis fungerer dårlig. Med Yamahaen hadde jeg passert 51 knop med de forholdene som var i dag. Jeg håper å få et par knop til iallefall med mindre grove propeller. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Cerberus Svart 29.Mars.2019 Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 en spør Google om outboard engine life expectancy : The average outboard engine runs for about 1,500 hours before requiring significant maintenance. Det kan jo fort bli 20 år og vel så det Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 30.Mars.2019 Del på Facebook Svart 30.Mars.2019 En bekjent kjørte 3500timer med en 200 etec som hadde vært under vann 2 ganger, før det var nok og en råde knakk som laga hull i blokka Suzuki 350 er en skikkelig intressant motor, svært beist med duoprop, burde fungere bra på svært mye forskjellig båt Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 30.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2019 ...vel, foreløpig så er den 5 knop tregere enn Yamaha F350, så vi få se hva annen propel kan gjøre Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Sørlandet2 Svart 30.Mars.2019 Del på Facebook Svart 30.Mars.2019 Suzukien med duoproppeller er vel ikke kjent/designet for god toppfart? Hvordan er det med akselerasjon(ja, vil vel tro Yamahaen akselererte så kraftig den å at maks aks var lite hensiktsmessig.. )? Hvordan er ellers kjøreopplevelse, og drivstofføkonomi på Suzukien i marsjfart? Det er vel der denne med duopropp skal være bedre en konkurrentene? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 30.Mars.2019 Del på Facebook Svart 30.Mars.2019 Ganske lavt turtall på wot, så vil tro at å gå ned noen hakk på stigning vil gi bedre allround ytelse. DF350 skal vel ha 6300rpm som max, så jeg ville siktet meg mot 6300rpm@wot/lett lastet nå tidlig i sesongen. Det betyr vel at du må ned 2 størrelser i propellpitch. Om det gir samme toppfart som Yamahaen er usikkert, men burde være et steg i riktig retning ja. Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2019 Motoroppsett mer eller mindre ferdig tunet, endelig sammenlikning mellom motorene: https://www.thehulltruth.com/boating-forum/1016564-yam-f350-suz-df350-final-direct-comparison.html Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.Juni.2019 Del på Facebook Svart 18.Juni.2019 Maken til historie! Kun 900 timer på den dyreste og største utenbordsmotoren Yamaha har? Dette burde du ikke finne deg i. Hvis motorene har barnesykdommer så finnes tilbakekallinger i USA (recalls). Amerikanerne går gjerne sammen i en gruppe for å anlegge sak mot produsenten eller generalimportøren.. Konsumenten kan i slike tilfelle stå mye sterkere 'over there' enn her hjemme med 5 års reklamasjonsrett. Så kan man bruke evnt. domsavgjørelser fra et annet kontinent som press mot norsk importør. Når saken er ille nok, ikke gå tjenesteveien, men kontakt toppsjefen ansikt-til-amsikt og la vedkommende fortelle deg hvilken flause Yamaha har prestert og krev ny motor , om igjen og om igjen. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 19.Juni.2019 Del på Facebook Svart 19.Juni.2019 Ok. Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2019 7 hours ago, småbåtentusiasten said: Maken til historie! Kun 900 timer på den dyreste og største utenbordsmotoren Yamaha har? Dette burde du ikke finne deg i. Hvis motorene har barnesykdommer så finnes tilbakekallinger i USA (recalls). Amerikanerne går gjerne sammen i en gruppe for å anlegge sak mot produsenten eller generalimportøren.. Konsumenten kan i slike tilfelle stå mye sterkere 'over there' enn her hjemme med 5 års reklamasjonsrett. Så kan man bruke evnt. domsavgjørelser fra et annet kontinent som press mot norsk importør. Når saken er ille nok, ikke gå tjenesteveien, men kontakt toppsjefen ansikt-til-amsikt og la vedkommende fortelle deg hvilken flause Yamaha har prestert og krev ny motor , om igjen og om igjen. Der er ingen sak å hente her - der star i brukerhåndboken - som på alle store 4-taktere - at kjølevannsystemet skal skyldes utav med ferskvann etter hver bruk, og som alt annet i håndbruken er det ikke uten grunn. Leste en intern service bulletin og så at grunnen er etanolen i bensinen. Den gir mer svovel i eksosen, og ligger der avleiringer i igjen i systemet, så spiser dette ekstra i kanalene når temperaturen går opp under bruk. Der er derfor der er hageslangetilkopling på alle 4-taktere nå. Nå, selgerene og verkstedene kunne definitivt vært flinkere å gjøre oss brukere oppmerksomme på denne, slik de nå gjør med å bruke tiltsperren for å beskytte tilmotoren (jeg har fått egen utskrift fra den siden i manualen med begge Yamaha motorene jeg har kjøpt), men til syvende og sist er det vårt egen ansvar å følge brukerhåndboken. Jeg hadde også båten i bruk tre vintrer, som betyr 3 lange perioder uten spyling i det hele tatt. Står tydelig i Suzuki manualen også, og nå flusher jeg religiøst etter hver bruk. Anbefaler alle å gjøre det samme. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.