Jump to content

Ble været ifb. stormen Knud slik YR meldte?

Lars H.

Recommended Posts

Det diskuteres og snakkes ofte om at YR og andre ikke klarer å melde været korrekt.

Men det de meldte for Gullholmen utenfor Moss i Oslofjorden synes jeg stemte ganske bra?

meteogram_knud.jpg.947d818b71b7593370bbd0df96759e95.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg opplever at YR ofte er litt konservative i sine vindmeldinger... Samtidig er ikke f.eks SMHI lett å bli klok på heller, som alltid har denne parentesen som ofte inneholder mye vind på et ellers rolig varsel.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

50 minutes ago, Hakkannen said:

Erfarer også at Yr er ganske så nøyaktige i varslingene sine (i alle fall et par dager fram i tid). Det eneste er at de som regel alltid melder litt mindre vind enn det som blir realiteten, men for all del, av og til går det også andre veien :lol:

I tillegg til at det er middelvind som meldes har vel du vindmåleren en god del høyere opp enn de 10 meterne over bakkenivå varselet strengt tatt gjelder for. Husker vi var en god del båter ankret opp i samme bukt en kveld det blåste noe helt forrykende, og pjattet gikk jevnt på VHFen mens vinden ulte ute. Det var ganske betydelig forskjell på vindmålingene i vår mast (32 fot, måler ca 15 meter over havnivå) og det som ble rapportert fra båter på 50-60 fot.

Jeg har vindmåler 2,5m over havflaten. Når det gjelder målingene i første innlegg, er det målinger fra Metereologisk sin egen målestasjon på Gullholmen, hverken fra min 2,5m over havet, eller i toppen av en eller annen seilebåtmast.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Litt på siden, men jeg registrerer at nyhetssendinger gjerne oppgir vindstyrken i km/t når de snakker om hvor sterkt det kommer til å blåse " surr fast trampoliner og hold dere inne etc etc ".

Det høres jo muligens mere dramatisk ut med 160 km/t enn 44 m/s... 

litt pussig egentlig at nyhetene og værmeldingen opererer med ulike enheter. 

@Euklid har nok et poeng her. Her er den flaueste og mest pinlige videoen jeg noensinne har sett. Den er om værmannen som nesten ikke kan stå på beina, mens det kommer et par spankulerende duder i bakgrunnen i shorts og ødelegger hele sendinga hans.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jeg synes også det ble meldt ganske bra. Fredag kveld var da det var meldt mest vind. Og klokka 20.00 ble det målt 29,4 m/s på Gullholmen utenfor Jeløya. Og jeg kan skrive under på at det røsket godt i båthavna på andre siden av øya også, i Mossesundet. Jeg var på brygga da, og en merket godt at vinden dro på skikkelig rundt det tidspunktet.

YR 21.09.2018.PNG

Sitat
Lars H. skrev for 23 timer siden:

Det diskuteres og snakkes ofte om at YR og andre ikke klarer å melde været korrekt.

Min oppfatning er at minst like mange ikke klarer og lese meldingene riktig. Jeg jobber ute og er derfor nærmest sykelig opptatt av yr og synes det er lite feilmeldinger. Men uka som var fulgte jo også de som vanligvis er på you tube med på yr da de hadde hørt det skulle komme uvær. Fredag formiddag hørte jeg, og så flere innlegg på nettet at uværet ble etterlyst. Hvor ble det av,,,her er jo blikk stille osv. Vent til i 18,00 tia sa jeg. Jo, men på yr står det i dag??? Noen gikk hjem fra jobb kl 16,00 og mente det  allerede var over. Det er klart at når slike skriver at yr melder feil, ja, da må det bli feil.

En annen påsto at det skulle blåse orkan i oslofjorden og mindre på sørlandet. Han hadde sett på kartet til farenivåene. Dette hadde han tolket som et vindkart og at rødt var orkan.

Klart det blåser mer på Ulriken enn det gjør nede i gata i Bergen selv om avstanden er kort. Slike ting tar jo yr med i beregningen så stedsnavn har en vesentlig betydning. Ofte er tekstmeldingen den som er lettest og forholde seg til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...