Lars H. Startet 22.September.2018 Del på Facebook Startet 22.September.2018 (redigert) Det diskuteres og snakkes ofte om at YR og andre ikke klarer å melde været korrekt. Men det de meldte for Gullholmen utenfor Moss i Oslofjorden synes jeg stemte ganske bra? Redigert 22.September.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 (redigert) Jeg bruker bare YR. Et og annet avvik, men uten tvil min favoritt. Imponerende meldt det der også ! Redigert 22.September.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 Erfarer også at Yr er ganske så nøyaktige i varslingene sine (i alle fall et par dager fram i tid). Det eneste er at de som regel alltid melder litt mindre vind enn det som blir realiteten, men for all del, av og til går det også andre veien Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 De melder middelvind, kast kan bli vesentlig mer. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
dennrick Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 Jeg opplever at YR ofte er litt konservative i sine vindmeldinger... Samtidig er ikke f.eks SMHI lett å bli klok på heller, som alltid har denne parentesen som ofte inneholder mye vind på et ellers rolig varsel. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Euklid Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 50 minutes ago, Hakkannen said: Erfarer også at Yr er ganske så nøyaktige i varslingene sine (i alle fall et par dager fram i tid). Det eneste er at de som regel alltid melder litt mindre vind enn det som blir realiteten, men for all del, av og til går det også andre veien I tillegg til at det er middelvind som meldes har vel du vindmåleren en god del høyere opp enn de 10 meterne over bakkenivå varselet strengt tatt gjelder for. Husker vi var en god del båter ankret opp i samme bukt en kveld det blåste noe helt forrykende, og pjattet gikk jevnt på VHFen mens vinden ulte ute. Det var ganske betydelig forskjell på vindmålingene i vår mast (32 fot, måler ca 15 meter over havnivå) og det som ble rapportert fra båter på 50-60 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2018 Jeg har vindmåler 2,5m over havflaten. Når det gjelder målingene i første innlegg, er det målinger fra Metereologisk sin egen målestasjon på Gullholmen, hverken fra min 2,5m over havet, eller i toppen av en eller annen seilebåtmast. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 Litt på siden, men jeg registrerer at nyhetssendinger gjerne oppgir vindstyrken i km/t når de snakker om hvor sterkt det kommer til å blåse " surr fast trampoliner og hold dere inne etc etc ". Det høres jo muligens mere dramatisk ut med 160 km/t enn 44 m/s... litt pussig egentlig at nyhetene og værmeldingen opererer med ulike enheter. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 .. muligens fordi de tror "folk flest" har lettere for å forholde seg til en måleenhet de kjenner godt fra det daglige..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eureka Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 I det daglige forholder man seg jo til værmeldingen og ms? Skjønner at du sikter til hastighet med bil, men... tja jo... men det er jo ms og værmelding og erfaring med den vindstyrken som oppgis der som er " normalt " trodde jeg. Men jeg kan jo ta feil. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 . .eller de på nyhetene tar feil.. Jeg foretrekker iallefall at det brukes samme begreper og enheter som værmeldinga Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hakkannen Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 Euklid skrev 1 time siden: I tillegg til at det er middelvind som meldes har vel du vindmåleren en god del høyere opp enn de 10 meterne over bakkenivå varselet strengt tatt gjelder for. Godt poeng! Har 18 meter høy mast, så noe forskjell blir det nok ja Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 22.September.2018 Del på Facebook Svart 22.September.2018 (redigert) @Euklid har nok et poeng her. Her er den flaueste og mest pinlige videoen jeg noensinne har sett. Den er om værmannen som nesten ikke kan stå på beina, mens det kommer et par spankulerende duder i bakgrunnen i shorts og ødelegger hele sendinga hans. Redigert 22.September.2018 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
GeirFrode Svart 23.September.2018 Del på Facebook Svart 23.September.2018 Jeg synes også det ble meldt ganske bra. Fredag kveld var da det var meldt mest vind. Og klokka 20.00 ble det målt 29,4 m/s på Gullholmen utenfor Jeløya. Og jeg kan skrive under på at det røsket godt i båthavna på andre siden av øya også, i Mossesundet. Jeg var på brygga da, og en merket godt at vinden dro på skikkelig rundt det tidspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.September.2018 Del på Facebook Svart 23.September.2018 Sitat Lars H. skrev for 23 timer siden: Det diskuteres og snakkes ofte om at YR og andre ikke klarer å melde været korrekt. Min oppfatning er at minst like mange ikke klarer og lese meldingene riktig. Jeg jobber ute og er derfor nærmest sykelig opptatt av yr og synes det er lite feilmeldinger. Men uka som var fulgte jo også de som vanligvis er på you tube med på yr da de hadde hørt det skulle komme uvær. Fredag formiddag hørte jeg, og så flere innlegg på nettet at uværet ble etterlyst. Hvor ble det av,,,her er jo blikk stille osv. Vent til i 18,00 tia sa jeg. Jo, men på yr står det i dag??? Noen gikk hjem fra jobb kl 16,00 og mente det allerede var over. Det er klart at når slike skriver at yr melder feil, ja, da må det bli feil. En annen påsto at det skulle blåse orkan i oslofjorden og mindre på sørlandet. Han hadde sett på kartet til farenivåene. Dette hadde han tolket som et vindkart og at rødt var orkan. Klart det blåser mer på Ulriken enn det gjør nede i gata i Bergen selv om avstanden er kort. Slike ting tar jo yr med i beregningen så stedsnavn har en vesentlig betydning. Ofte er tekstmeldingen den som er lettest og forholde seg til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.