Jump to content

Rense septiktank - hvilke middel?

Stekepanne

Recommended Posts

Hallo.

vi har en 73liters plasttank for septik i båten. Det er (per dags dato) ingen problemer, men jeg åpnet opp «kikehullet» og det var veldig mye gugg inni tanken. Så ut som slimete gugge.

hva er beste for å fjerne dette?

klor? Eddik? Plumbo?

ser for meg å stenge ventilen til dassen (for å unngå tilbakeslag), fylle på valgt middel, fylle tanken med vann via «suge-hullet», la det stå et par timer, for så å kjøre utpå og tømme. Høres dette ut som en grei måte å rense på?

To enkle og greie alternativer:

1. Varm opp 15-10 liter vann og rør inn oppvaskmaskinpulver (eller et par oppvaskmaskintabletter), fyll dette på tanken og ta deg en halvtimes tur utpå i litt bølger. Pump ut, fyll tanken med rent vann og pump ut igjen. 

2. Det samme som over, men topp tanken med vann og la stå noen timer. Så pump dette ut og fyll tanken med rent vann og pump ut igjen.

Det hørtes ut som et interessant tips! Det fikk jeg lyst til å prøve.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Ute på internetten for å lære litt nå: Jeg har en 80 liters plasttank. Med tanke på Plumbo, er det Gel varianten du tenker på @Sjøbliss? Er dette et alternativ, og isåfall, hvordan gjøres det?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Litt av grunnen til at jeg ønsker noe annet enn plumbo (og lignende) er fordi det er spesielt laget for å være tyngre enn vann, mens jeg ønsker å rense HELE tanken, ikke hovedsakelig bunnen og avløpsrør

Sjøbliss skrev for 1 time siden:

Er ikke sikker på om oppvaskpulver er bra for rør og slanger. 

Kan være det er forskjell på typer oppvaskmaskinpulver og at enkelte er hissigere enn andre, men det er vel vanlig å vaske kjøkkenredskaper av både plast, gummi og silikon i maskin? På jobb bruker vi tabletter av typen biologisk nedbrytbare (lurer på om de er av merket Coop), der går alt utenom tre og aluminium i maskinen. Har brukt slike tabletter og pulver både til rens av vanntankene og septiken ombord, uten at jeg kan si jeg har merket skader på slanger. 

@Sjøbliss - hvilken væske tør du stikke fingen nedi lengst, Mudin/Plumbo eller vann iblandet oppvaskmaskinpulver? Ikke prøv, for all del ikke prøv? 

Plast tåler som regel syrer og baser greit, enten det skal være avløpsrens eller vaskemaskinpulver. Begge er basiske, men avløpsrens (både Mudin og Plumbo) er mer etsende enn vaskemaskinpulver. Har ikke turt å ha hendene nedi f.eks. Mudin, mens vann iblandet vaskemaskinpulver har jeg hatt hendene nedi flere ganger. Nå kan ikke hud sammenlignes direkte med plast og gummi, men det gir jo en pekepinn på hvilken løsning som er mest aktiv.

• 5 years later...

Dette er en gammel tråd, men aktuell for meg, og sikkert noen andre. 

Ble det noen konklusjon på hva som er best for å rense en septiktank?

Oppvaskmaskinpulver ferdig løst i vann har jeg veldig god erfaring med til mye annet. Alt fra termoser som er impregnert med kaffe til alt mulig annet. Det er sterke saker. 

Men jeg har plasttank og kvernpumpe. Så kan sikkert bruke eddik hvis det er bedre for både takk og natur.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Oppvaskmaskinpulver er bra på alt organisk inkl dasspapir og kan med fordel brukes for å få ut gugge. Men tar nok ikke urinstein, og eddik er heller ikke særlig effektivt. En sterkere syre må til. Jeg brukte en 5 liter kanne Hey’di klinkerrens på 65 liter plasttank. Lot det stå 24 t. Sjøen ble helt hvit av oppløst urinstein når jeg skylte tanken etterpå. Og tømmeventil ble veldig lettoperert. 

https://www.byggern.no/product/10722098

Salmiak er bra, vanlig husholdningsalmiak. Det løser fettet som alltid følger med i vår avføring. Rart at ingen nevner det. Er ikkje aggressivt mot plast, gummi eller metaller. Sleng i en liter og fyll tanken med vann. Litt bølger og bevegelse er bra, la det stå i noen timer.

Stekepanne skrev On 22.9.2018 at 19.44:

for så å kjøre utpå og tømme. Høres dette ut som en grei måte å rense på?

Nå, 5 år senere, er vel ikke dette helt rette løsningen i Oslofjorden! 

Vi som har opplegg for landtømming, kan jo skylle med ferskvann og hive nedpå egnet middel i påfylling.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...