Karlsenkystfiske Startet 22.September.2018 Link til dette innlegget Startet 22.September.2018 Har en sleideventil som jeg ønsker å bytte fittings på da jeg prøver å få alt ombord til å være av en og samme type(BSP). Jeg greier ikke å bli helt sikker på hva slags fittings det er snakk om her. Dem er helt flate i enden, ingen O-ringer, virker ikke som at det er noen vinkel på gjengene. Så da lurer jeg på om dem ikke er metriske, selv om jeg ikke får skyvelæret til å stoppe på noe heltall. Så var det dette med svake og sterke serier da. Noen forholdsvis grei måte å avgjøre det på? Sitér dette innlegget Link to post
Fiskeglad Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 (redigert) 3/8 BSP det der. https://www.okonomi-deler.no/media/static/190901.pdf Redigert 22.September.2018 av forumkontoen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Hva skal du bytte til? Dette er jo standard fittings om du skal koble til hydraulikkslange. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Når du skal sjekke gjenger må du både måle diameteren (nøyaktig), og gjengestigningen. Du må ha to gjengelærer, et for millimeter, og et for tommer. Som nevnt over her er det antagelig 3/8" BSP i den ene enden, den andre enden kan være M22x1,5. Vanlig at slike ansatsnipler har rørgjenger i en ende, og metriske gjenger i den andre. Den delen som monteres i blokka har gjerne Dowety pakning, kobberpakning e.l., og i den andre enden er det gjerne tetning mot innvendig konus. Kommer det et rør inn har det en snittring som kommer i konusen, kommer det en slange inn har den en utvendig konus i mutteren. Av de fittingsene som tetter med konus er det igjen forskjellige standarder hvor bla. konisiteten varierer. Men hva er hensikten med å bytte all fittings for å få BSP? Du bytter jo ikke utstyr før det er ødelagt, og da må jo dimensjonen uansett bestemmes. Det vil jo også være forskjellige størrelser avhengig av behovet for flow. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Den ansatsen på bildet, er nok 3/8 bsp i den lille enden. Den andre er nok mm snittring. Da skal du ikke måle på gjengene, men innvedig helt nederst i kone. Dette for å avgjøre hvilke rørdimensjon det er snakk om. F.eks måler du 22 mm,er det vi kaller 22 lett. Måler du 16 mm er det 16 mm sterk. Hva som er lett og sterk serie, trenger du ikke tenke så mye på. Bare du vet dimensjonen, tar de som skal lage slangen seg av resten. Om du vil ha alt i bsp er jo det greit, da er det bare å skifte ut ansatsen(e) du har til noen med bsp i begge ender. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Roger jo Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 (redigert) For å gjøre en lang historie kort, er du fremdeles i tvil. Ta med delene til en Tess butikk eller Hydroscand og si hva du ønsker. Ps. Påfør olje på gjenger, mutter og snittring. Ved montering av syrefaste kuplinger, må gjenger og snittring påføres et spesialsmøremiddel. Ved montering av denne må det gjøres rent og bruke tetningsmiddel aluminiums-ring med gummiforing, kopperskive m,m før du monterer resten. Men hvorfor er dette demontert? Redigert 23.September.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Karlsenkystfiske Svart 23.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Takker og bukker for innsikt :) Dette har aldri vært montert! Driver å monterer ny haler ombord, så fant jeg denne ventilen som lå å støvde i en hylle, og tenke jeg kunne bruke den. Slangene ombord er 3/8 og seriekoblet, tenkte å gå over til 1/2 når jeg monterer ny og større hydraulikkpumpe. Den som står ombord i dag leverer bare 22l/min, og det har vist seg å bli litt lite. Der jeg tenkte å montere den er det veldig trangt, så jeg hadde håpet å finne noen kompakte fittings med 90 grader bøy på! Er det andre steder enn økonomideler man kan lete etter slikt "plukk" ? nomen skrev for 3 timer siden: Den ansatsen på bildet, er nok 3/8 bsp i den lille enden. Den andre er nok mm snittring. Da skal du ikke måle på gjengene, men innvedig helt nederst i kone. Dette for å avgjøre hvilke rørdimensjon det er snakk om. F.eks måler du 22 mm,er det vi kaller 22 lett. Måler du 16 mm er det 16 mm sterk. Hva som er lett og sterk serie, trenger du ikke tenke så mye på. Bare du vet dimensjonen, tar de som skal lage slangen seg av resten. Om du vil ha alt i bsp er jo det greit, da er det bare å skifte ut ansatsen(e) du har til noen med bsp i begge ender. Er ikke rare konet på den store enden, men skal kanskje bare være en ørliten tetteflate? Nedi ventilblokka er det derimot et litt større kon, kan det være for å gjøre den kompatibel med JIC også? Roger jo skrev for 2 timer siden: For å gjøre en lang historie kort, er du fremdeles i tvil. Ta med delene til en Tess butikk eller Hydroscand og si hva du ønsker. Ps. Påfør olje på gjenger, mutter og snittring. Ved montering av syrefaste kuplinger, må gjenger og snittring påføres et spesialsmøremiddel. Ved montering av denne må det gjøres rent og bruke tetningsmiddel aluminiums-ring med gummiforing, kopperskive m,m før du monterer resten. Befinner meg nok langt fra slike service steder :) Hva slags smøremiddel snakker vi om? Noen tips til hvor man får kjøpt syrefaste deler? Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 23.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 forumkontoen skrev for 14 timer siden: 3/8 BSP det der. https://www.okonomi-deler.no/media/static/190901.pdf Hvorfor måler 3/8 stussen nærmere 5/8 deler på skyvelæret? Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 23.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Fannt forresten denne oversikten her som jeg syntes var veldig forklarende Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Karlsenkystfiske skrev 23 minutter siden: Nedi ventilblokka er det derimot et litt større kon, kan det være for å gjøre den kompatibel med JIC også? Nei, JIC har ikke rørgjenger, de bruker UNF. Karlsenkystfiske skrev 16 minutter siden: Hvorfor måler 3/8 stussen nærmere 5/8 deler på skyvelæret? 3/8" rørgjenger (enten det er NPT eller BSP) angir ikke utvendig diameter på gjengen. Det henspeiler til innvendig diameter på et rør fra gammelt av. Dvs. at et rør med 3/8" innvendig diameter med nødvendig godstykkelse fikk en diameter på 16,6mm utvendig. Men med mer moderne materialer har behovet for godstykkelse endret seg. I tillegg kommer behov for godstykkelse i forhold til designtrykk og materialvalg. Det første du må gjøre er å skaffe deg to gjengelærer, deretter må du lese deg litt opp på dette med gjenger. Det er flere tråder her inne om temaet, bare å søke opp og lese fjordgrynt skrev for 9 timer siden: Det enkleste og beste er å bruke en gjengetolk, å måle med skyvelær kan virke, men det kan også fort bli for unøyaktig. Jeg vet ikke om noen som har gjengetolker for alle mulige gjenger liggende. Med et skyvelære og gjengelære (og kunnskap til å bruke det) klarer man å bestemme hva slags gjenger det er. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 (redigert) Vet du hva du skal ha er netthandel OK. http://tess.no/ 45 og 90 grader er i katalogen https://gevir.ipapercms.dk/TESSHndbok/Haandbok/?page=238' Hydeulikkslanger skal vell ha pressa koplinger. Beregning av hyrualikk https://gevir.ipapercms.dk/TESSHndbok/Haandbok/?page=1902 Tabell https://gevir.ipapercms.dk/TESSHndbok/Haandbok/?page=1880 smøremiddelguide https://cdn2.hubspot.net/hubfs/2499182/Innholdsprodukter/Filer/Smøreguide 2017.pdf?__hssc=223685956.5.1537712793748&__hstc=223685956.828392e269cb37e8df9419f3f28c57c6.1537712793746.1537712793746.1537712793746.1&__hsfp=3816038850&hsCtaTracking=349978cf-a06e-49e2-ae19-95e2cfe6f7be|9a96fd0e-5180-4dd0-8d77-6fb1a7b0e74d Redigert 23.September.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Langedahl Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Dette er jo vanlig handelsvare du får over disk. Du sier det er trangt der du skal montere dette, da går du for banjokobling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.