Jump to content

Gir og motorolje, skifte før eller etter opplag?

Drittplassen

Recommended Posts

Hvor tid skifte gir og motorolje

Skal man gjøre dette med en gang båten tas opp eller vente til det nærmer seg å sette båt ut igjen.

Vet det er lurt å tappe girolje av med en gang for å se at det ikke er vann i olje, men bør en fylle på med en gang.

Takker for svar.

Personlig så ville eg skifte på høsten ved opptak, dette fordi det er greit å ha motor stående med frisk olje.

Men det har vel ikke allverden å si..

Eg hadde ikke latt den stå over vinteren uten girolje. Mest fordi det er lett å glemme hva ein har gjort, så setter en båten på sjøen uten girolje? Sikkert fleire grunner også..

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

For å ta det siste først,tapper man av gear/drev olje så fyller man den opp igjen samtidig.
Det er ingen grunn til å eksponere tannhjulene for luft og rust med å vente 5 måneder.
Men du kan åpne tappe skruen nå og sjekke farven på oljen for så vente til våren hvis det ikke er vann i oljen.
Personlig liker jeg å bytte på høsten hvis man har tid og været er bra nok.

Jeg bytter olje, oljefilter og dieselfilter x 2 når den er på vannet og før opptak, synes det er enklest slik. Hvorfor? På våren er jeg så båtsjuk at jeg ikke vil bruke tid på service da. Holder å bruke tid på vask og polering før uttak, og bruke båten når den er på vannet.