Drittplassen Startet 23.September.2018 Link til dette innlegget Startet 23.September.2018 Hvor tid skifte gir og motorolje Skal man gjøre dette med en gang båten tas opp eller vente til det nærmer seg å sette båt ut igjen. Vet det er lurt å tappe girolje av med en gang for å se at det ikke er vann i olje, men bør en fylle på med en gang. Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Personlig så ville eg skifte på høsten ved opptak, dette fordi det er greit å ha motor stående med frisk olje. Men det har vel ikke allverden å si.. Eg hadde ikke latt den stå over vinteren uten girolje. Mest fordi det er lett å glemme hva ein har gjort, så setter en båten på sjøen uten girolje? Sikkert fleire grunner også.. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
pipe Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 For å ta det siste først,tapper man av gear/drev olje så fyller man den opp igjen samtidig. Det er ingen grunn til å eksponere tannhjulene for luft og rust med å vente 5 måneder. Men du kan åpne tappe skruen nå og sjekke farven på oljen for så vente til våren hvis det ikke er vann i oljen. Personlig liker jeg å bytte på høsten hvis man har tid og været er bra nok. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 (redigert) Temaet har vært oppe ørten ganger og det er like mange meninger som det er båteier. Men hold deg til instruksjonsboken. Den er produsert av de som i sin tid konstruerte og laget motoren. Ellers står det meste i linken her: http://www.batborsen.no/index.php?page=vis_spalte&SpalteID=871&fra=140 Redigert 23.September.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Jeg gjør det helst om høsten, men lar været bestemme om det blir på høsten eller til våren. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jørn Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Jeg bytter olje, oljefilter og dieselfilter x 2 når den er på vannet og før opptak, synes det er enklest slik. Hvorfor? På våren er jeg så båtsjuk at jeg ikke vil bruke tid på service da. Holder å bruke tid på vask og polering før uttak, og bruke båten når den er på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.