Arvor 20 Fish Startet 24.September.2018 Link til dette innlegget Startet 24.September.2018 Skal bytte ut mekanisk styring i båten, og har kjøpt brukt 2 rattpumper og styresylinder type sleipner - for styring både inne og ute. Ser at dersom jeg skal kjøpe alt på f.eks maritim med slanger og koblinger kommer dette på 7-8000 for alt tilbehør.. Tidligere var det jeg kjøpte koblet opp med kobberrør - og spørsmålet er om det er noe spesielle kriterier ved. kobberrørene - eller kan man benytte f.eks vanlige isolerte mykglødet kobberrør fra for eksempel biltema, og T-kryss samt koblinger som er til vann? Det er anbefalt 1/2" slanger til mitt opplegg, men det er noen slangestusser ut fra styresylinderen som er 3/8". Hvilken konsekvens vil det evt. ha om jeg handler 3/8 slanger og benytter dette i stedet for anbefalt 1/2" - alternativt 10mm kobberrør? Sleipner rattpumpe 43ccm Sleipner styresylinder SP155 Noen som har erfaring eller innspill? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Gå ned på dimensjon resulterer i mindre flow og mer friksjon. Derav tregere og tyngre styring. Jeg har benyttet de plastovertrukne kopperrørene til Biltema flere ganger. De har holdt til mitt bruk. Hulda brukte dette i begynnelsen, 17 tonn og ubalansert ror. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Kopper rør går bra, bruk disse også. https://www.biltema.no/bygg/vvs/rorinstallasjoner/klemringer/stottehylse-for-kobberror-10-stk-2000023433 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bruflaat Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Faktisk brukt PEX-plastrør i min båt. Enda usikker på levetiden, men får se med tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 (redigert) Jeg vurderer å bytte fra vaier-strying til HyDrive hydraulisk styring. HyDrive sier at man SKAL bruke rør (av kobber eller rustfritt stål) fordi slanger alltid vil utvide seg litt under trykk og dermed kunne gi upresis styring, og at hvis man er helt nødt til å bruke noe slange så må den ikke være mer enn to meter, og at den må være av R1 eller høyere spesifikasjon. Redigert 24.September.2018 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Kva trykk snakkar ein om? Minimalt! Skikkelege hydrolikkslangar er laga for mykje høgre trykk. Ingen problem. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 I vår princess er kobberrør brukt fra fabrikk på styringa. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Arvor 20 Fish Svart 25.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Bruflaat skrev for 19 timer siden: Faktisk brukt PEX-plastrør i min båt. Enda usikker på levetiden, men får se med tiden. Er PEX plastrør oljebestandig? Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 NB840 Bergen skrev 33 minutter siden: Er PEX plastrør oljebestandig? Kan dobbeltsjekke om det faktisk var PEX i kveld elr om det var en annen type! Har holdt helt fint i over 1år nå ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Belastningene på hydraulikkrør/-slanger i et styresystem avhenger om det er montert autopilot eller ikke. Uten autopilot er det begrenset med trykk, men langt mer med autopilot. Jeg kjenner flere tilfeller der ettermontering av autopilot har krevd bytte av styreslanger. Selv om autopilot kanskje ikke er aktuelt i dag bør det dimensjoneres slik at ettermontering er mulig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bårdp Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Kjenner til at skipskontrollen har nektet å godkjenne båt fordi det var brukt vanlig vannledningsrør kun godkjent for inntil 16 bar til styringen. På en hydraulisk styring blir trykket for mye høyere. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Brigg skrev for 2 timer siden: Belastningene på hydraulikkrør/-slanger i et styresystem avhenger om det er montert autopilot eller ikke. Uten autopilot er det begrenset med trykk, men langt mer med autopilot. Jeg kjenner flere tilfeller der ettermontering av autopilot har krevd bytte av styreslanger. Selv om autopilot kanskje ikke er aktuelt i dag bør det dimensjoneres slik at ettermontering er mulig. Hvorfor skulle en autopilot lage mer trykk i systemet? Det er ikke pumpen som skaper trykket, men lasten. Og den blir jo ikke forandret. Men det er ikke problem å skape et trykk på opp mot 100 bar med bare en rattpumpe, så skikkelige rør og slanger er påkrevd. Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 25.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Er det noen som kjenner til at vanlige kobberrør fra f.eks biltema har blitt sprengt pga. At de ikke tåler trykket? Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 https://www.biltema.no/bygg/vvs/pex-plastrorsystem/ror-i-ror-system/pex-ror-2000030596 Dette er typen jeg har brukt på min Tenfjord JR.1.20 sylinder ihvertfall. Overganger og diverse fra økonomideler. Har ihvertfall holdt i 1år nå. Så min rattpumpe skaper ihvertfall ikke noe trykk over 10bar. Selv med kraftig bakking og ratting. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Har ikke selv sett at selve rørene har revnet men har vært med på at en skrukobling smalt ut selv om det var brukt støttehylse og den var skikkelig tildratt. Men det er nå uansett galskap å bruke vannledningsrør beregnet for noen få bar på en hydraulisk styring der trykket fort blir det tidoble av hva rørene og koblingene er beregnet for. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Bårdp skrev 5 minutter siden: Har ikke selv sett at selve rørene har revnet men har vært med på at en skrukobling smalt ut selv om det var brukt støttehylse og den var skikkelig tildratt. Men det er nå uansett galskap å bruke vannledningsrør beregnet for noen få bar på en hydraulisk styring der trykket fort blir det tidoble av hva rørene og koblingene er beregnet for. Aldri tenkt over at det skapte så mye trykk faktisk, rart det har holdt så lenge igrunn. Blir spennende å se hvor lenge det varer da! Ville neppe gått for vannrør på en større båt da. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 NB840 Bergen skrev 39 minutter siden: Er det noen som kjenner til at vanlige kobberrør fra f.eks biltema har blitt sprengt pga. At de ikke tåler trykket? Om du bruker vanlige bremserør av kobber fra biltema, så bør det gå helt fint uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Sitat bellen skrev 5 minutter siden: Om du bruker vanlige bremserør av kobber fra biltema, så bør det gå helt fint uten problemer. Da må du ikke ha det travelt når du skal endre kurs for bremserør er jo ikke særlig tykke. Hvorfor ikke bare bruke skikkelige hydraulikkrør og koblinger. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Bårdp skrev 14 minutter siden: Da må du ikke ha det travelt når du skal endre kurs for bremserør er jo ikke særlig tykke. Hvorfor ikke bare bruke skikkelige hydraulikkrør og koblinger. Å? Det er ikke uvanlig å ha et trykk opp mot 200 bar i et bremsesystem. Og jeg er nok temmelig sikker på at biltemas bremserør er godkjent for det. Det går fint å bruke bremserør i hydraulikksystemer. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Ja trukket tåler de nokk men de er alt for tynne til og frakte oljemengden som skal til for rask rorrespons. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 (redigert) På Caroline og Hulda brukte jeg etter husken 10- og 12 mm rør på standard system fra Sleipner. De bremserørene jeg har hengende i garasjen, brukt på Jeep, er ikke mer enn 4 mm. Siste gir dårlig virkning på styring. Redigert 25.September.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Gjorde grov regning på min styresylinder ihvertfall og kom fram til at det ikke blir mer enn ca 3.4 - 4 bar trykk per cm2. Så da kan det jo stemme med at min styring ikke har ryket enda siden PEX rørene tåler opp til 10 bar. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Kobberrørene i min båt er fra 1983. Kan ikkje sjå at det har vert reparert noko. Eg misstenker at det var meir gods i glødde kobberrør for 30 år sidan. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ebonita Svart 26.September.2018 Link til dette innlegget Svart 26.September.2018 (redigert) Princess har använt 3/8" kopparrör på min båt. Dvs ung 10 mm. Det skulle gå lika bra med hydraulslang och det skulle inte påverka styrningens 'degighet'. Det är väl en fråga om vad man tycker är enklast att dra och konfektionera. Det förra talar kanske till slangens fördel, och det senare till rörens eftersom slang ju är något enklare att trä genom böjar, men rören kan kapas och förses med kopplingar på plats. Slangarna bör förses med pressade kopplingar. Som Bellen skriver så påverkar ju inte eventuell autopilot trycket i systemet, men däremot så är autopiloten beroende av tillräcklig flödeskapacitet för att tillräckligt snabbt /så snabbt som möjligt/ kunna parera slingrande gång hos båten t ex vid medsjö då den tidvis jobbar intensivt. Av denna anledning är klena bromsrör olämpliga. Redigert 26.September.2018 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September.2018 Link til dette innlegget Svart 26.September.2018 Og en del hydraulikstyringer ble også fra produsenten levert med plastrør. Kunne kuttes og monteres med snittringer. Har montert noen av dem oppgjennom tiden. Ga aldri problemer det heller. Og de rørene hadde vel dia. 8- til 10 mm, alt ettersom hvor stor styringen var. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.