Jump to content

Bruke kobberrør til hydraulisk styring?

Arvor 20 Fish

Recommended Posts

Skal bytte ut mekanisk styring i båten, og har kjøpt brukt 2 rattpumper og styresylinder type sleipner - for styring både inne og ute.

Ser at dersom jeg skal kjøpe alt på f.eks maritim med slanger og koblinger kommer dette på 7-8000 for alt tilbehør..

Tidligere var det jeg kjøpte koblet opp med kobberrør - og spørsmålet er om det er noe spesielle kriterier ved. kobberrørene - eller kan man benytte f.eks vanlige isolerte mykglødet kobberrør fra for eksempel  biltema, og T-kryss samt koblinger som er til vann?

Det er anbefalt 1/2" slanger til mitt opplegg, men det er noen slangestusser ut fra styresylinderen som er 3/8".

Hvilken konsekvens vil det evt. ha om jeg handler 3/8 slanger og benytter dette i stedet for anbefalt 1/2" - alternativt 10mm kobberrør?

Sleipner rattpumpe 43ccm

Sleipner styresylinder SP155

Noen som har erfaring eller innspill?

Jeg vurderer å bytte fra vaier-strying til HyDrive hydraulisk styring.

HyDrive sier at man SKAL bruke rør (av kobber eller rustfritt stål) fordi slanger alltid vil utvide seg litt under trykk og dermed kunne gi upresis styring, og at hvis man er helt nødt til å bruke noe slange så må den ikke være mer enn to meter, og at den må være av R1 eller høyere spesifikasjon.

Redigert av Maika (see edit history)

Belastningene på hydraulikkrør/-slanger i et styresystem avhenger om det er montert autopilot eller ikke. Uten autopilot er det begrenset med trykk, men langt mer med autopilot.

Jeg kjenner flere tilfeller der ettermontering av autopilot har krevd bytte av styreslanger. Selv om autopilot kanskje ikke er aktuelt i dag bør det dimensjoneres slik at ettermontering er mulig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 2 timer siden:

Belastningene på hydraulikkrør/-slanger i et styresystem avhenger om det er montert autopilot eller ikke. Uten autopilot er det begrenset med trykk, men langt mer med autopilot.

Jeg kjenner flere tilfeller der ettermontering av autopilot har krevd bytte av styreslanger. Selv om autopilot kanskje ikke er aktuelt i dag bør det dimensjoneres slik at ettermontering er mulig. 

Hvorfor skulle en autopilot lage mer trykk i systemet? Det er ikke pumpen som skaper trykket, men lasten. Og den blir jo ikke forandret. 

Men det er ikke problem å skape et trykk på opp mot 100 bar med bare en rattpumpe, så skikkelige rør og slanger er påkrevd. 

Bårdp skrev 5 minutter siden:

Har ikke selv sett at selve rørene har revnet men har vært med på at en skrukobling smalt ut selv om det var brukt støttehylse og den var skikkelig tildratt. Men det er nå uansett galskap å bruke vannledningsrør beregnet for noen få bar på en hydraulisk styring der trykket fort blir det tidoble av hva rørene og koblingene er beregnet for.

Aldri tenkt over at det skapte så mye trykk faktisk, rart det har holdt så lenge igrunn. Blir spennende å se hvor lenge det varer da!  Ville neppe gått for vannrør på en større båt da.

Bårdp skrev 14 minutter siden:

Da må du ikke ha det travelt når du skal endre kurs for bremserør er jo ikke særlig tykke.

Hvorfor ikke bare bruke skikkelige hydraulikkrør og koblinger.

Å? Det er ikke uvanlig å ha et trykk opp mot 200 bar i et bremsesystem. Og jeg er nok temmelig sikker på at biltemas bremserør er godkjent for det. Det går fint å bruke bremserør i hydraulikksystemer.

Princess har använt 3/8" kopparrör på min båt.

Dvs ung 10 mm.

Det skulle gå lika bra med hydraulslang och det skulle inte påverka styrningens 'degighet'.

Det är väl en fråga om vad man tycker är enklast att dra och konfektionera.

Det förra talar kanske till slangens fördel, och det senare till rörens eftersom slang ju är något enklare att trä genom böjar, men rören kan kapas och förses med kopplingar på plats. Slangarna bör förses med pressade kopplingar.

Som Bellen skriver så påverkar ju inte eventuell autopilot trycket i systemet, men däremot så är autopiloten beroende av tillräcklig flödeskapacitet för att tillräckligt snabbt /så snabbt som möjligt/ kunna parera slingrande gång hos båten t ex vid medsjö då den tidvis jobbar intensivt.

Av denna anledning är klena bromsrör olämpliga.

Redigert av ebonita (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...