Jump to content

Jobbe på Fiskebåt

EpicFaile007

Recommended Posts

EpicFaile007 skrev for 3 timer siden:

tenker 3 månder på skjøen med erfarne skjømenn før jeg kjøper egen båt

ville tatt lenger tid -  et helt år eller mer. Så får du sannsynligvs være med å drifte med flere redskapstyper også.   Samt bygge deg opp egenkapital også 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

jeg ønsker ikke å gå mer skole, ettersom jeg føler jeg kaster bort tiden...
Har 2 år skole på bygg, og 1 år (Omvalg vg2) på Ikt, men føler alt har vert bortkastet.
om jeg itilleg skal gå 2 år til (kan ikke bare ta vg2, MÅ ta vg1 for å komme inn på vg2), er det bare enda mer sløsing...

Å Ivar:
jeg ønsker ikke og jobbe på båt for å lære ALT...
Vil bare få litt kunskap om sløying (Iforhold til hva fiskemottaket krever), Mest effektive måten og bruke garn på, Hvordan sette line (ikke gjort før) og litt om hvordan man oppererer en slik båt.
Om jeg må jobbe gratis (Med bo og mat kostnadder dekket) gjør det meg ingenting. har bare lyst til og lære meg litt før jeg satser selv, for å så finne utav at jeg må utsette jobben, for å gå på kurs eller bruke 100 timer på å lære...

bellen skrev 2 minutter siden:

Søk på Sikkerhetskurs for fiskere. Det koster mellom 15-20000,-kr. I tillegg er du nødt til å ha Src-sertifikat, og skal du ha båt som er over 10.67 meter, altså 35 fot, så er du nødt til å ha fiskeskipper klasse C. Og da må du på skolebenken. 

Nå må du ikke skremme den stakkars gutten med de store drømme hehe

Skole var jo big no no hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby, du skal ikke tvile på en ung mans møl og drømmer. For en dag vil du jobbe for han.
En mann med store drømmer, har større sansynlighet for å lykkes, enn en mann som ser på virkeligheten...
Husk dette:
Se opp på himmelen, og sikt på månen, om man bommer, gå for stjernene :D

Redigert av EpicFaile007 (see edit history)
Okkaby skrev 10 minutter siden:

Nå må du ikke skremme den stakkars gutten med de store drømme hehe

Skole var jo big no no hehe

Okkaby, ingen grunn til å være så arrogant.

Trådstarter er langt i fra den første som har startet sin karriere på den måten han tenker seg.

Han trenger ingen skole for å ta sikkerhetskurset, og han trenger heller ingen skole for å ta src-sertifikatet.

Redigert av Jannmar (see edit history)
EpicFaile007 skrev 3 minutter siden:

Okkaby, du skal ikke tvile på en ung mans møl og drømmer. For en dag vil du jobbe for han.
En mann med store drømmer, har større sansynlighet for å lykkes, enn en mann som ser på virkeligheten...
Husk dette:
Se opp på himmelen, og sikt på månen, om man bommer, gå for stjernene :D

Jeg er helt enig i dine ord. Men når det gjelder å starte for seg selv med fiskebåt, så er en nødt til å ha betydelig kompetanse. Og det får man ikke etter tre måneder på en fiskebåt. Jeg har vært 10-12 år på større fiskebåt og drevet selv sjark på over 40 fot. En ting er sikkert, og det er at det er myyyyyyyyye arbeid og mye ekstremt fysisk arbeid. Det er ikke bare arbeidet på dekk som skal gjøres, men du skal også navigere, både på dagtid og natt. I tillegg skal det føres fangstdagbøker til punkt og prikke. Det er ikke sjans å lære alt dette på tre måneder uansett hvor flink du er. 

ahhahah, snakk om og lese feil :D

Men la meg gi et eksempel Okkaby:

For 2 år siden startet jeg og jobbe i et lyd og lys firma.
Jeg jobbet 3 månder gratis for opplæring, og fikk beskje om at det ikke var sikker jobb hos dem.
etter de 3 måndene tok sjefen meg inn på kontoret og sa:
Nå er det gått 3 månder, og det er ikke plass til deg på fulltid. Vi vil ha deg med, men ser ikke noen seksjoner det er ledigt for deg.
Jeg sa jeg kunne jobbe videre, gratis. Jeg jobber ikke for pengene, men for erfaringen...

Videre spurte han meg:
Hvor ser du deg om 5 år???
Jeg svarte: Jeg ser for meg at jeg sitter i økonomi, og planlegger den neste Justin Biber Konserten her i stavanger.
Jeg skal gå på arbeidsplassen, hvor scenen er bygget, og jeg skal se etter alle feilene som er gjort, og skrive dem ned. Jeg skal lære av mine feil, og jeg skal en dag sitte i toppen.

Etter han hørte svaret mitt, spurte han: Vil du være med til Fredriksten festning og ha ansvar for bussringen der?

Jeg ble med, som ass leder for opprigg og teknisk leder. Bare etter 3 månder med opplæring, hadde jeg en stilling som krever 3 års erfaring.

Senere den månden ble jeg med på landstreffet her i stavanger, hvor jeg fikk som oppgave og jobbe back stage med artistene. Jeg jobbet som scene teknikker, bærehjelp og crew for artisten. Dette er en stilling IKKE MENGE FÅR UTEN VIDERE...

Sommeren 2017 kom Justin Biber konserten, Og jeg fikk innkikk i økonomien, snakket med levrandører og fikk være med som en leder på konserten.

Alt dette skjedde på en 6 månder periode. jeg gikk fra bærehjelp, En stillihng som ikke betyr noe, Til og være med som leder, sjef og planlegger på 6 månder...
Alt dette, forde jeg var villig, og jeg hadde lyst.

jeg VET med meg selv at om 10 år kan jeg pansjonere meg. Det vet jeg forde jeg vet hva jeg kan oppnå. Så om 1 person sier at jeg ikke klarer det? Hvorfor skal jeg bry meg?
Det er bedre og sikte høyt og bomme, Enn og sikte laft og score...

Jannmar skrev 8 minutter siden:

Okkaby, ingen grunn til å være så arrogant.

Trådstarter er langt i fra den første som har startet sin karriere på den måten han tenker seg.

Han trenger ingen skole for å ta sikkerhetskurset, og han trenger heller ingen skole for å ta src-sertifikatet.

Nå har jeg fulgt han andre tråd også. Først skulle han en gammel sliten balje til under 100k for å fiske kongekrabbe. så skulle den fiske med garn/line, å alt dette oppe i Finnmark. I tillegg til denne ombygde daycruiser med 30knop å stor laste kapasitet.

Så enkelt å greit å se her at dette er en som ikke vet hva det vil si å fiske. Når han da i tillegg drømmer om opp til 3-5mill i lån via innovasjon norge for å starte opp med noe han ikke har potte peiling på. Ja da blir hele greie bare morsomt.

Som andre nevner, så trengs det erfaring før en har nuppe sjangs for å klare dette, å den erfaring får en ikke på 3 måneder.

Når han i tillegg mener han ikke trenger å lære stort mere, for å komme i gang. Ja da er han omtrent så useriøs som det går å bli.

Da mener jeg faktisk det er bedre å si det rett ut, hva en mener om opplegget.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

sa vell aldri at jeg kunne nokk til og ikke lære, jeg sa jeg har nokk kunskap til og starte. En mann kan ikke vite alt i verden, men med litt kunskap, så lærer man mye på veien.
Poengt med og jobbe på en båt i 3 månder er ikke at jeg skall lære alt, men få litt kunskap om det jeg skal gjøre.

Om når det kommer til den andre lenken, så var første tanke og fiske i stavanger området, og jeg ønsker en måt som kunne kjøre litt raskere, for å ungå at jeg bruker 4 timer på å nå teinene, og dermed 6 timer på og nå fiske mottak.
Ideen med og flytte nord, kom i ettertid.

men nokk om det.lurte bare hovedsaklig hvordan man kan få jobb på fiskebåt, og etter 2 innlegg på FB, har jeg fått 2 telefoner, 1 melling og 1 mail fra folk som er intriserte :D

Ville anbefakt at du FAKTISK LESER, før du kommer med noe

Redigert av EpicFaile007 (see edit history)

Nå har ikke jeg arranget noen konsert, men jeg skal love deg at å drive fiskebåt er en helt annen type ansvar, og et ansvar som ikke er mumig å lære på noen få måneder. 

Her har du noe å lese på som må læres før du i det hele tatt får lov å dra ut alene:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-15

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-12-22-1878

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-10-13-1157

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-12-07-1144

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-05-06-607

EpicFaile007 skrev 3 minutter siden:

takk :D
men som sagt er jeg ute etter og lå LÆRDOM av hvordan man oppererer en slik båt.
Man lærer av sine feil, og feil blir det mange av :D

Og om man skal drive egen fiskebåt, så er det faktisk ikke rom for å gjøre feil i det hele tatt. Stort sett alle feil du gjør på en fiskebåt, har potensiale til å være fatale. 

Hyr deg jobb på en fiskebåt, så holder du på med det i noen år. Deretter kan du begynde å planlegge å drifte din egen båt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...