Jump to content

Jobbe på Fiskebåt

EpicFaile007

Recommended Posts

så det du sier er at jeg ikke børr få lappen, forde jeg vet at jeg kommer til og krasje en dag???
sier du at jeg skall heller leve i frykt for feil, enn og prøve seg fram, og lære av sine feil???
Hvor mange ganger tror du det tok for at telefonen skulle bli oppdaget???
hvor mange feil ble gjort under byggingen av verdens første fly??
Hvor mange feil har du gjort, på noe som man ikke skal gjøre feil på???

Jeg mangler en fing på grunn av feil, men det stoppet ikke meg fra og gjøre det jeg gjorde...
tenk litt over hva du sier...

bellen skrev 29 minutter siden:

Så lenge du tror selv du kommer til å gjøre feil, så er du ikke klar til å være reder. Den dagen du er sikker på at du kan gjøre jobben uten å gjøre feil, da er du klar til å ta på deg ansvaret. 

Godt sagt.

Det er utrolig mye regler som skal følges.

Til punkt og prikke.

Følges dem ikke, blir det brøk med myndighetene.

Jobb for noen andre en stund...

og det er litt av poenget med og gå i lære på båter, for å lære. 
Det er fisk i havet. Forskere mener det er 5 milliarder fisk igjen...
Å vite at det er fisk er ikke vanskeligt, å finne den trenger ikke være vanskeligt. Man må bare prøve seg fram...
Så en dokementar på en stor Auto line båt. Dem satte linen ut på deres favorittsted. Dette er plasen dem tjener penger. Dette er hvor halve lasterommet blir fyllet opp.

Dem satte ut 20 000 krok, og det var kunn 300 fisk som ombord.
Du kan ikke si at man må vite hvor fisken er, for ingen vet hvor den er.
Man håper bare at den er der i rett tid, på rett sted.

Og jeg trenger ikke 3 tonn fisk til dagen for å ikke gå konkurs...
Er egentligt ganske lite fisk jeg trenger iforhold til hva andre båter børr ha...
Så lenge jeg har nokk til og betale for båten, mat og en postbox, kan jeg leve godt.
jeg kan ha 2 bo adresser, og må bo minst 6 månder den ene plassen, for at det skal være låvligt.
Så jeg kan bo 11 månder i båten, og 1 månde hjemme.

Nei, det er ikke det jeg prøver å si. Jeg prøver å si at ansvaret er så utrolig stort og regelverket er meget komplekst. Å ta billappen er bare en fis i havet i forhold til å være reder. Tro meg, jeg var i nøyaktig samme bås som deg når jeg var 18-19 år og brukte mye resurser på å prøve å kjøpe meg båt. Jeg har til dels utført mye av det og jeg vet hva som kreves, men det i senere tid. Jeg prøver ikke å stoppe deg i å utføre dette, men jeg prøver å gjøre deg forstått med at det ikke er mulig å starte dette uten erfaring. Jeg startet som yrkesfisker når jeg var 15 år gammel. Når jeg var 18-19 år gammel hafde jeg fortsatt ikke nok erfaring til at jeg var klar til å drive egen fiskebåt. 

Har fulgt med på denne tråden (og den andre), og tror nok du skal stikke fingeren i jorda nå. Det er veldig mange andre en deg som prøver på dette, uten å komme i mål. Og det er fiskere som har holdt på i mange, mange år. Om du tror det bare er å komme med lua i handa inn i en bank å få lån, så tror jeg nok ikke du har fulgt helt med i timen. Det er dessverre ikke så enkelt. Erfaring og risiko er momenter som blir lagt høyt på lista for i det hele tatt bli tatt seriøst i banken. Har du noen form for annen sikkerhet for et slikt lån? Hvorfor ikke andre klarer det? Det er ikke god nok økonomi til det. Folk klarer rett og slett ikke forpliktelsene det er å være reder. 

Det er greit å være kjepphøy og ha drømmer, men av og til er det best å bare drømme videre. Hadde du spurt meg om lån eller tips, så hadde jeg nok sagt «Få deg noen år på en båt først» og ikke bare tre måneder. Tre måneder erfaring er knapt nok til å bli tørr bak ørene. Og jeg vet hva jeg snakker om. Har vært fisker tidligere på vest finnmarka og opplevd litt av hvert. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

da har jeg missforstått deg litt Bellen...

Men ja skjønner at det er mye og lese, og mange låver og kunne.

men i bunn og grunn, så vet jeg at jeg kan starte og fiske i januar, ha profitt i februar, og leve godt i mars.

Poenget mitt var ikke at jeg vet alt i verden, eller har nokk kunskap til og drive egen båt.
Jeg ønsker og jobbe på en fiskebåt for å på litt kunskap om det og fiske. jeg ønsker og lære hvordan man mest effektift fjerner en fisk fra garnet. Hvordan man setter en line, og hvordan man sløyer en fisk, slik at jeg kan sitte igjenn med en god fangst, som jeg kan stolt levere fra meg.

det er 1 000 000 ting som kan gjøres feil, men det er igså 1 000 000 ting man kan gjøre rektigt.

jeg ønsker ikke og jobbe som yrkedsfisker for og tjene de store summene. hadde jeg vert på utskikk etter de store summene, hadde jeg satset større på aksjer og trading, eller fulføre en utdannelse om Sikkerhet over data nettverk og servere...

Kjellg. Jeg ser at det er gode penger i fisker, men det er ikke grunnen til at jeg vil jobbe som mannskap
Jeg har tillbrakt dager på sjøen, hvor det blåser og reiner, og jeg er ute i flere timer, og jeg har dager hvor det er sol og 20 grader ute, hvor jeg heller vil sitte inne.

Jeg kan egentligt ikke se for meg en fast annsettelse hvor jeg må stå opp kl 08:00 og hjem kl 16:00
En dag må jeg vokse opp og inse dette, men for nå, Hvor jeg er lei egentligt alt, og vill ha en jobb hvor jeg bestemmer, og jobber i mitt eget tempo (Som er ganske høyt), og vite at imorgen kan jeg stå opp kl 04:00, eller 16:00.
Sålenge jeg går i 0 etter måndene, er jeg fornøyd.

Ser at alle tviler på meg her, så dette blir det siste jeg skriver...

Denne tråden minner meg om en som ble startet for rundt et år siden. En person ville krysse skagerak i en liten skjærgårdsjeep. Han fikk mange gode tips fra brukerne på baatplassen, men valgte å ignorer de, og han mente at han visste best selv, selv om han hadde NULL erfaring.

@EpicFaile007Hør på de som har mer erfaring en deg, ikke vær for selvsikker (besserwisser) og gjør masse research. Vi lever desverre ikke i et drømmeland uten lover, regler og forskrifter.

Btw: Her er tråden jeg snakket om: 

Redigert av enslagsgjest
Formulering (see edit history)

Jeg er en slags gjest

bellen skrev 51 minutter siden:

Så lenge du tror selv du kommer til å gjøre feil, så er du ikke klar til å være reder. Den dagen du er sikker på at du kan gjøre jobben uten å gjøre feil, da er du klar til å ta på deg ansvaret. 

Jeg ville formulert meg motsatt.

Jeg stoler ikke på en som er sikker på at han ikke vil gjøre noen feil.

Jeg stoler mer på en som vet at han før eller siden vil gjøre en feil, og har en beredskap for hva han skal gjøre den dagen feilen skjer.

Himmel og hav!

Du skrev litt tidligere her at du feks ville lære hvordan man sløyer en fisk, slik at mottaket ble fornøyd. At du ikke hadde tenkt på sikkerhetskurs etc etc etc.

Håper dette er bare tull. 

Vist du knapt kan sløye en fisk, så trenger du nok lengre tid en 3 mnd med opplæring, for og si det slik

Her må det nok en stor virkelighets sjekk til.

Ikke for og svartmale, men det får være grenser.

Lykke til

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

EpicFaile007 skrev 28 minutter siden:

Ser at alle tviler på meg her, så dette blir det siste jeg skriver...

Ikke bry deg om hva "ekspertene" sier.

Alle har de en gang startet med det de driver med nå, og for dem var også en gang den første.

Problemet for enkelte ser ut til å være det samme som for kua som glemte at den hadde vært kalv.

Bare fortsett å skaffe deg informasjon om hva du må gjøre for å få hyre på en båt, så ser du etter hvert hva som trengs og om det er noe å satse videre på. Ta ett skritt om gangen.

Lykke til !

Sjøvind skrev 1 time siden:

Jeg ville formulert meg motsatt.

Jeg stoler ikke på en som er sikker på at han ikke vil gjøre noen feil.

Jeg stoler mer på en som vet at han før eller siden vil gjøre en feil, og har en beredskap for hva han skal gjøre den dagen feilen skjer.

Jo, men det drar litt ut til siden av hva jeg ville frem til og er egentlig litt av det samme. En erfaren fisker vet godt hvordan han kommer seg ut av en eventuelt knipe, men en som er uerfaren kan lett gjøre det verre når han har komt i knipa. 

Her er et klipp der vi hører en meget erfaren skipper. 

Redigert av bellen (see edit history)
Sitat
EpicFaile007 skrev for 8 timer siden:

Jeg kan egentligt ikke se for meg en fast annsettelse hvor jeg må stå opp kl 08:00 og hjem kl 16:00
En dag må jeg vokse opp og inse dette, men for nå, Hvor jeg er lei egentligt alt, og vill ha en jobb hvor jeg bestemmer, og jobber i mitt eget tempo (Som er ganske høyt), og vite at imorgen kan jeg stå opp kl 04:00, eller 16:00.
Sålenge jeg går i 0 etter måndene, er jeg fornøyd.

Nå er vel ikke linefiske noen typisk 9-4 jobb. De båtene som opererer fra østfinmarka er jo gjerne ute 5-8 døgn i slengen. Mannskapene har som oftest ordninger hvor de jobber 2-3 ukes får så å ha fri tilsvarende periode. Og når du jobber er du om bord i båten hele tiden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...