Jump to content

Dobbelskrog m/en smule fukt...? (Rana 16.5)


FENRIKSEN

Recommended Posts

Kjøpte en gammel Rana Presteng 16.5 (mener jeg) HT-utgave fra (sent?) 70-tall (se bilde https://baatplassen.no/bildearkiv/5/5122/rana.jpg og fikk den på vannet i sommer. Båten var særs billig og ser ikke strøken ut, men har fungert flott til tur og fiske. Men den virker TUNG. Blytung opp på henger, og det måtte en hel liten gjeng til for å få sjøsatt beistet, selv uten motor. Dette var en overraskelse for flere enn meg, vekten burde da ikke være over ca 350 kilo? I bruk er den stødig og fin, men selv med en (gammel) 48 hk er det ikke lett å få båten på "trekvartplan" og over 15-16 knop når det er mer enn to røslige mannfolk om bord.

 

Spørsmålet er om det er store flyteceller eller delvis dobbelt skrog på denne båten, og om det er mulig å evt pumpe ut vann herfra (om det da ikke er fylt med skum). Jeg vet at vann kan samle seg her i årenes løp uten at båten av den grunn er "lekk", gjennom f.eks hårfine sprekker, dårlige pakninger og evt lakkpest.

 

Det er lett å lete etter dobbel skrog når båten ligger på land, men den skal ikke på land før i oktober ...

 

Videre: Det er en vanlig vertikal bunnplugg ved kjølen, men i helt forreste ende av kjølen er det et montert en skrupropp av plast på tvers, noen cm over kjølen. Letter jeg denne kommer det tlilsynelatende friskt sjøvann ut. Undersøkte ikke nærmere i helgen, men tenkte senere at dette var en snodig sted å sette en bunnpropp. Er dette til en flytetank, som står full av vann?

 

Mottar gjerne tips og råd fra folk som kjenner denne båttypen!

 

mvh

jan

Redigert av FENRIKSEN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik Rana 16HT for en del år siden. Denne hadde en rundtgående flytetank i benkene foran under HTen, samt en tank på hver side under benkene i cockpiten. Hvis jeg ikke husker feil var det en skrupropp midt foran nede ved dørken i HTen for drenering av tanken her, samt en propp på hver side ved dørken bak for drenering av tankene der. Jeg tok ut disse proppene hver høst, men opplevde aldri at det kom ut noe vann fra disse tankene. Hvis det strømmer "friskt sjøvann" ut fra disse tankene hos deg, vil jeg tro du har en lekkasje et sted.

 

Bunnpluggen drenerer bare ut det vannet som måtte samle seg i kjølsvinet (under dørkplatene).

 

Båten er solid bygget og skal nok veie et sted mellom 350 og 400kg. Jeg hadde en 35Hk motor på den, og det holdt akkurat til å få den i plan med to velvoksne "kæll" ombord, hvis det var litt småbølger.

Link to post
Share on other sites

takk for svar. Ok, da vi jeg først prøve å tømme disse tankene. Den nevnte pluggen stemmer med dine observasjoner. Med friskt sjøvann mente jeg at vannet var salt, men ikke misfarget eller luktet vondt. Altså av nyere dato. Tviler på noen STØRRE lekk, det ville jeg sett under skroginspeksjonen ...? Mindre lekkasjer kan jeg leve med, om det bare er å tømme tanken innimellom. Har vært en del ute i frisk nordavind på osen, så det kan ha kommet fra "oppsiden" under gange i en del sjø. Da bør det være greitt å finne evt lekk (tetning hardtop/skog, kanskje) og hive på sikafleks.

En bruksbåt, dette her. Må ikke være strøken, bare den er sikker. Og da er det greitt at det ikke er for mye vann i tankene ;-)

 

mvh

jan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...