Jump to content

Bavaria 35 sport med 2* D6-310- vann i DPH knutebelg

Gabi

Recommended Posts

Etter 6 lykkelig år med Scand Baltic og aksel ble jeg ekspert på service på aksel. Dvs ta på litt fett i fettkoppen en gang i mellom....ikkenoe tull ellers.

Nå er vi imidlertid lykkelige eiere av en 2007 modell Bavaria 35 sport med 2* D6-310 og dph-drev. Gruet med egentlig litt til drevbiten da det er mange "negative" tråder om disse. Men forrige eier skulle være visstnok være veldig nøye og var mekaniker og hadde servet drevene og fav et generelt veldig bra inntrykk. Motor og drev har fungert veldig bra, ingen ulyder eller vibrasjoner av noe slag som jeg hørte eller kjente.

Tok opp båten på lørdag og skiftet olje på begge drev.

Styrbord dph-drev sin olje så slik ut: 

20180923_151522.jpg.77d2718074de2cbd8f42bcc531c6ed04.jpg

Babord dph-drev sin olje så slik ut:

20180923_145152.jpg.b3ca7d98424dadfda6f918482a7d7d3b.jpg

Har jeg vann i oljen på begge eller er de ok? 

På babord motor var det litt vann under motor idet vi kjøpte den. Forrige eier uttrykte litt undring over det fordi det var ikke noe vann der i fjor. Men trodde det kom av innlekking av vann gjennom lufting pga at badeplattformen ble forlenget i fjor. Men han sa at det ikke var noe feil noe sted. Under styrbord motor var det ikke noe vann.

Det har jevnlig vært vann under babord motor den tiden vi har hatt den men ikke under styrbord.

På søndag løsnet jeg knutebelg på babord drev og da fosset det ut vann:

20180923_160243.jpg.5b68fe23c86d179198dc79c0b75a435e.jpg

Stusset også idet båten hang i stroppene ved opptak at det så ut som det rant så lenge vann ned fra drevene helt innerst mot skroget, greit nok at vann skal renne av men det så egentlig ut som om noe tømte seg...gjaldt under begge drev.

Jeg har ikke sjekket styrbord ennå.

Olje er skiftet på begge drev til ny original Volvo.

Hva nå videre tenker dere?

Jeg har lest alle mulige skrekkscenario om vann i belg og er nå engstelig for at jeg har kommet i skikkelig uføre med dyre kostnader til overhaling av drev etc.

Videre har jeg lest at simmering i drev inn mot knutebelg tetter mot at olje skal slippe inn i belgen men er ikke tett mot at vann i belgen slipper inn i drev. Da lurer jeg på, siden forrige eier hadde overhalt drev og de antatt er i orden, at kanskje det ikke er noe feil inne i drevene men at de kan være ok?

Jeg har også lest at simmering/lager inn mot motor flywheel også kan slippe inn vann og tynne ut fettet der slik at disse også kan være skadet, disse nedenfor:

1814193934_Screenshot_20180924-113932_SamsungInternet.jpg.6b37d03606c337c1ba67ca2b1f995a1a.jpg

Er disse lager noe som kan byttes selv, dvs kommer man til utenfra?

Hvordan bør jeg tenke videre og hva bør jeg gjøre/ikke gjøre?

Litt fortvilet nå merker jeg....

Oppdatering nå:

Har sjekket styrbord dph knutebelg og det virket ikke som det var noe vann i den. Iallefall så løsnet jeg slangeklemmen og dro fremover belgen slik at den var løs og det kom ikke vann der. Vannet under styrbord motor er antagelig ikke noe som har kommet nå ser jeg. For noen dager siden skiftet jeg kjølevæske/skiftet olje og dieselfilter og rengjorde med vann under motor etterpå. Mulig littegrann lå igjen bakerst under motor som nå etter at båten er kommet på land kanskje kom fremover så det ble mer synlig.

Smakte på vannet i babord knutebelg og det smakte salt. Så da er det iallefall ikke spyling med ferskvann som har trengt inn i belgen (dessverre?)

Eureka skrev for 1 time siden:

Vannet som rant ut, i mengder, i underkant av drevene er fra eksos/kjøling

Det var nyttig info. Bratt læringskurve dette her, så da kan jeg iallefall se bort ifra at denne observasjonen var av negativ art.

Linea skrev 58 minutter siden:

Når saltvannet fosser ut av knutebelg er det bare å håpe at det ikke er kommet frem til svinghjul/demperplate/ starter, at det bare holder å bytte lager.

Jeg forstår ikke helt ennå hvordan sjøvann som kommer inn i belgen kan ende opp inne i motorrommet.... er det et dreneringshull etc hvor dette kommer ut? 

Er det noen spesielle tegn som jeg kan se etter for å verifisere om det har nådd inn til lager/svinghjul etc? Hvis styrbord dph/svinghjul ikke er berørt kan jeg vel sammenligne når jeg tar av drevene, men man ser jo ikke på innsiden av det ytterste lageret uansett så...?

Viksund310 skrev i denne tråden i 2010 om hvordan evnt bytte lager, noen som har gjort det samme?:

min D4-DPH 2006mod. Fjernet drivknuten, tok ut simmringen (tetter for sjøvann inn mot motor), trekkte ut distansestykke av nylon, tok ut seegring, tok så ett godt tak i mellomakslingen (fra driv knuten og inn til motor)og trekkte denne ut med lagret på.

Hva gjelder spørsmålet om oljen synes jeg den ser helt fint ut. Du er egentlig ikke i tvil om når det er vann i den, da den vil ha en helt annen viskositet en det syntetisk gearolje normalt har. Den blir mye tykkere med en gang du får vann i oljen. Det ser ikke slik ut på dine bilder. At fargen ikke er som ny er jo ikke så rart med tanke på belastningen dette utsettes for gjennom en sessong, så ut fra bildet ville jeg ikke vært bekymret for gir-oljen i alle fall.

Jeg syntes absolutt ikke noen av oljene er fine. Med mine 10 år med drev og de 3 siste med DP-H så har aldri oljen min sett slik ut. Olje 1 har du mye vann i... Olje 2 har du litt vann i. Når jeg har tappet mine drev har oljen vært omtrent samme gyllene farge som når de ble helt på. 

Dersom drevoljen som er benyttet er Volvo sin så er dette sterk missfarging.

/Lars

Høne, øl og hornmusikk!

Definitivt enig med Captain Chaos.

Har aldri opplevd vann i min knutebelg selv (8 år-DPH drev), men ville undersøkt hva som kan være årsaken, hull i belgen?  På grunn av hva?

I det andre drevet så kan det være lekkasje i propellakseltetningen, den skal byttes hver 5 år.

Du sier at tidligere eier har servet disse selv. Har du oversikt over hva som er gjort med drevene? Det er flere oppgraderinger som skal være gjort på DPH drev fra 2007.

Ellers ser jeg du holder til i Tønsberg, der har du jo Jarlsø Marina som er veldig gode på VP.

Ally skrev for 2 timer siden:

Du sier at tidligere eier har servet disse selv. Har du oversikt over hva som er gjort med drevene? Det er flere oppgraderinger som skal være gjort på DPH drev fra 2007.

Forrige eier har sagt at alt av shims er oppgradert samt at med det han hadde gjort burde jeg slippe å tenke på drevene på minst 5 år. Så fikk inntrykk at han hadde gått igjennom hele drevet, ser det også i verkstedboka på drevet mht noteringer han har gjort etc. Så ville tro han hadde gjort en god jobb, så egentlig veldig overrasket over at det er vann i drev og diverse. Ellers har jeg ikke spurt i detalj om hva han har gjort, for det virket ikke nødvendig da.

Det er flere som opplever vann i oljen på DPH drev, noen bytter olje og satser på at det holder og noen overhaler/ bytter pakninger. Jeg hadde byttet pakninger, drevene kan holde i mange år til så bedre å være føre var. Kan fortsatt ha vært en nøye person, har sett at det kan gå greit en sesong og neste er det vann i olje uavhengig av vedlikehold.

Jeg ville ikke bare byttet olje og håpet det beste. Drevet kan trykktestes og slik finner man ut hvor det lekker. I det drevet hvor det ikke er vann i knutebelgen kan selvfølgelig årsaken være ålegress i propellakslingen. Det har jeg selv opplevd, da finnes det gjerne rester.

Hvis du har blitt lovet 5 års "garanti" og kan dokumentere det, så ville jeg muligens sendt en skriftlig nøytral reklamasjon (hvis du er innenfor reklamasjonsfristen). Så ville jeg fått kompetent verksted til å undersøke årsaken til problemene. Du kan jo spørre båtadvokaten om hva han mener. 

Det ned garanti er ikke aktuelt å argumentere med, båten er solgt "som den er". 

Mer det at jeg er skikkelig skuffet og lei at første opptak med en båt som akkurat er kjøpt har alle mulige feil på drev som sikkert skal koste en masse penger å fikse opp.

Vurderer likegreit da å få drevene til drevservice.no siden de antatt er veldig flinke. For har lyst til å ha et garantert bra utgangspunkt for neste år. 

Mht drevene har de også den "nye" plastkoppen inn mot lagrene som skal kunne redusere ålegress/fiskesene problematikken. Jeg så ikke noe sånt når jeg tok av propellene.

Hver gang jeg har oppdaget vann i oljen (2 ganger) har jeg sendt de til Drevservice.no og problemet har forduftet. Da blir drevet trykktestet i benk med rotasjon på aksel. Enig med talere over at her er det vann i oljen i begge drev. Jeg hadde sendt de til sunnmøre :) 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Hvorfor sende de til Sunnmøre når du kan når du kan kjøre til Jarlsø? Har du dårlig erfaring med de? Ikke dumt å ha et lokalt verksted som kan hjelpe deg, det er i hvertfall min erfaring. Hva hvis noe må gjøres på motorsiden?

Gabi skrev for 19 timer siden:

Forrige eier har sagt at alt av shims er oppgradert samt at med det han hadde gjort burde jeg slippe å tenke på drevene på minst 5 år. Så fikk inntrykk at han hadde gått igjennom hele drevet......

Dette er jo med all respekt å melde... Tullprat og svada! Tut å kjør i 5 år? Det er den sikreste veien til drevhavari, og hvis dette er holdningen til selger så må bør gå igjennom båten med lupe...

Du kan selv lese ut av instruksjonsboken at belger skal byttes hvert 2 år og olje skal byttes hvert år.  Da har du kontroll på vann i belg og gearhus før det smeller...

For neste sesong går du gjennom ALLE punkter på motoren i boka etter skjema for service. Bytt alt, selv om det skal byttes hvert 2 år. Personlig har jeg alltid gjort dette ved overtagelse av brukt båt siden du ikke har kontroll på hva selger har byttet eller hoppet over/glemt. Jeg snakker da om typisk årlig service som olje, impeller, olje og dieselfiltere osv.

Personlig så byttet jeg belg hvert 3 år, men inspisere nøye og løsnet for sjekk av vann hvert år. Olje hvert år, siden drevhavari er dyrt. Andre servicepunkter mht motor kan man "strekke" litt på dersom man har kontroll. (På eget ansvar) En typisk betegnelse i boka er XXXX antall timer eller hvert år...Motorolje: 200 timer eller hvert år (etter hva som kommer først) Dersom jeg hadde 100 timer en sesong måtte oljen gå et år til...

Impeller, har 2 nye i reserve... Disse fikk kjøre seg i 2-4 år... så like fine ut, men ble byttet da de var opptil 2 år på "overtid"

Mitt råd til deg. Lever begge drev til Jarlsø i Tønsberg, alternativt LaSa i Oslo hvis du er ofte på de trakter. De har kvalifisert mannskap. Bestill trykktesting og eventuell rep av pakninger for begge drev.  (Ny olje kan du helle på selv etter repså sparer du noen lapper) Bestill sjekk / bytte av drivknute/aksel på drevet med vann i belg. Transomlager og pakning sjekker/bytter du selv.

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Jeg har veldig god erfaring med Jarlsø marina med min Baltic med VP KAMD43P motor. Kjøpte alt av deler der i 6 år og hadde motor til rep og noe service der det trengs. De er kjempehyggelige og flinke og har all mulig tiltro til de.

Men aner ikke hva de kan på drev da siden jeg ikke har hatt det før. Mest sannsynlig kan de sikkert dette godt også. Det er veldig behagelig å kjøre de dit for det er veldig kort vei. Og det er klart at dersom noe må gjøres på motor som jeg trenger hjelp til virker det kanskje litt sært og rart å ikke bruke de til rep av drevene også...

Virket imidlertid som om drevservice.no var spesialister på volvo-drev så det er litt fristende å bruke de, sålenge transport også eventuelt bare trenger å komme på 400kr tur/retur per motor, jamfør hjemmesiden. 

Må tenke litt på det, men totalt sett denne gangen er det kanskje mest fornuftig å bruke Jarlsø marina.

Captain Chaos skrev for 2 timer siden:

For neste sesong går du gjennom ALLE punkter på motoren i boka etter skjema for service. Bytt alt, selv om det skal byttes hvert 2 år. 

På Balticen skiftet jeg hvert eneste år alt som skulle skiftes. Planen for Bavariaen var å årlig skifte olje og filtre, skifte åndefilter, skifte luftfilter, skifte forfilter og filter dieselfilter. Dette er gjort nå for høsten. Likeledes skiftet jeg kjølevæske nå da den var gått på 5. året (gul type), da blir det 4 år til neste gang. Impeller hadde jeg tenkt også å skifte årlig, muligens 2. hvert år, men skiftet hvert år på Balticen. For drev hadde jeg tenkt å skifte olje årlig, skifte knutebelg årlig eller hvert 2. år, eksosbelg ved behov eller hvert 3. år ca. Andre drevdeler etter behov (da jeg ikke har full oversikt der ennå). 

Jeg har hatt D6-310 med DPH drev i 8 år og brukt Jarlsø, så langt veldig fornøyd. De har byttet propelakseltetting, shims og pakning mellom øver og nedre vekselhus hos meg. Vil anta de ordner dette også, det er jo bare å spørre:-) Tror ikke det er lurt å få gjort noe her og der. Det kan bli problemer i ettertid mht. fagfolk skylder på hverandre osv. hvis noe går galt.

@Captain Chaos jeg tenkte det samme som deg, men tolket det ikke som at det bare var tut og kjør i fem år uten vanlig årlig service. Enig med deg å ikke stole på selger mht. drev og motor etter en slik episode...

Jarlsø er vel ett av to verksted i Oslofjorden som er spesialisert på Volvo OG har særs kompetente ressurser. LaSa er det andre ettersom jeg vet. 

Har hatt min tidligere båt der med DPH drev og alltid fått god hjelp. 

Min nye båt har strake akslinger, men Volvo maskiner - og det var faktisk et punkt ved kjøp. Vil fortsette med Jarlsø fordi de er så flinke og lokale.

Når du er kunde der, så er du også en av de som faktisk får hjelp når en feilsituasjon oppstår i fellesferien. De tar ikke inn nye da fordi de vil ha kapasitet til å betjene sine faste kunder. Også en grunn til å gå lokalt, spesielt om du har øvrig service der. 

My 2 cents

Mvh

Tor Arild - som bare er en fornøyd kunde

Bra innspill og takker for det til alle sammen her!

Spørs om jeg kanskje bør tenke at strategien er å levere inn drevene til Jarlsø marina, som jeg uansett er god kunde av, få de til å reparere det som må repareres på drevene og eventuelt skifte simmeringer etc mot motor selv om nødvendig. Betale, glemme det som har skjedd og se frem mot ny sesong.

Velsig mye annet med båten er veldig bra og er generelt veldig fornøyd med den!

Jeg ringte Jarlsø marina nå. Det var bare å komme med drevene så skulle de se på hva som måtte gjøres og reparere det som måtte repareres.

Mht vann i knutebelg anbefalte de at jeg kunne godt demontere starteren og sjekke om det var rust på tannhjulene. Hvis det var det så hadde sjøvann kommet inn gjennom svinghjulet, underforstått at da måtte det repareres det som måtte repareres. Var det ikke rust hadde det gått bra (mekaniker kunne også komme bortom å se på/vurdere)

Jeg har ordentlige drevbukker så demonterer da drevene og kjører de bort dit.