Captain Chaos Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Gabi skrev for 2 timer siden: Jeg ringte Jarlsø marina nå. Det var bare å komme med drevene så skulle de se på hva som måtte gjøres og reparere det som måtte repareres. Mht vann i knutebelg anbefalte de at jeg kunne godt demontere starteren og sjekke om det var rust på tannhjulene. Hvis det var det så hadde sjøvann kommet inn gjennom svinghjulet, underforstått at da måtte det repareres det som måtte repareres. Var det ikke rust hadde det gått bra (mekaniker kunne også komme bortom å se på/vurdere) Jeg har ordentlige drevbukker så demonterer da drevene og kjører de bort dit. Meget god plan! Støttes på alle punkter. Behøver ikke bli så dyrt, og tryggheten du får når det er undersøkt og reparert kan ikke måles i penger! Da kan du bare glede deg til mange flotte turer med en bra båt. Forøvrig helt rått med 2x D6-310 i 35 Sport. Den kombinasjonen er det ikke mange av. Hadde selv B 37 sport med 2x D4-300 og det var mer en nok.. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Gabi Svart 4.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2018 Status per idag er at motor må ut og det er antagelig kommet vann inn i svinghjul og starter etc... Demontering av slanger og div er påbegynt. Kanskje får vi den ut til uken, håper det er mulig å få den ut for det ser litt trangt ut, går i såfall på håret. Slik så drivknuten ut... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 4.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2018 Huff..... Dette ser ikke gøy ut. Skjønner poenget ditt med bytte av belg nå ja! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Linea Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Det er også veldig viktig å sjekke at ny belg ikke er skadet i forbindelse med montering. Har skjedd noen ganger selv med fagfolk som har byttet. Funnet ut hvorfor olja er grå? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Huffda, koster fort litt når motoren må ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 5.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Linea skrev for 5 timer siden: Funnet ut hvorfor olja er grå? Nei, men har levert de til Jarlsø marina for sjekk og rep. De tar det når det passer inn ellers. 90% av tilfellene er visstnok simmering ved aksel som er gåen sier de, men vi får se. hanto1 skrev for 5 timer siden: Huffda, koster fort litt når motoren må ut.. Jeg gjør det meste selv mht forberedelse for uttak av motor. Er ikke så veldig vanskelig men tar litt tid. Men er veldig spent på om jeg får ut motoren i det hele tatt uten å ta ut den andre først, hvis det går så er det på millimeteren. Går i såfall på håret. Men om den andre må ut også så er det kjipt men skal vel gå det også. Hvis alt går ca etter planen kommer den ut til uka en gang. Jeg er også spent på hva dette vil koste og omfanget av skadene. Får ikke ut starteren heller da den sitter fast, antatt pga korrosjon av salter, og da typisk at også svinghjul og diverse må byttes. Hvis man skal se noe positivt i det hele tatt er at det blir lettere å bytte girvaijer til svart type når motor er ute...stod på planen uansett det. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Du er i alle fall positiv. Har fått vann inn i mitt drev noen ganger, heldigvis uten store skader. Det som irriterer meg litt er at drevet trykkprøver jeg i forbindelse med ojeskift hver sesong. Det som jeg ikke klarer å trykkprøve er belgen. ( Mercruiser)Det borde ha vert en nippel man kunne påsatt et lite overtrykk slik at man vet at belg er tett når man setter båten utpå. På gamle Volvo drev var det tetninger inn mot motor så på disse burde man kunne trykksette belgen litt. Noen som har prøvd? Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Ok, lykke til med reparasjonen. Du sjekker sikkert om krøket et byttet til den nye typen og når motoren er ute. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 5.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Jepp, skal sjekkes det også! Noe mer av typen "skikkelig kronglete å skifte mens motoren er i båten" som jeg bør se etter? Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Kan ikke nok om de motorene, men mener baklokket på intercooler har hatt en svakhet/ lekket noe vann, er på tynn is. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 (redigert) Hvis krøket er eksosbend så bør de byttes hvis det ikke er gjort. Endelokka på intercooler er det ingen problemer med men de begynte å lekke pga manglende syrevask av intercooleren. Dette vet Jarlsø alt om. Hvis båten er 11 år skulle kjølerene vært syrevasket to ganger? Løpehjul på reimer er byttet til metall på senere modeller hva har du? Sjøvannsfilter av svart type er byttet til filter med glass? Men dette kan du i og for seg gjøre uten å ta ut motor. Men dette dette vil evt. vise hvor nøye forrige eier var... Redigert 5.Oktober.2018 av Ally (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Da er motor ute! Brukte 2 stk 1500kg taljer fra Biltema og en kran på lastebil. Viste seg at jeg hadde klart å demontere alt som skulle demonteres da den ikke hang fast i noe...? Gikk på centimeteren akkurat. Flyttet den fremover først. Deretter oppover så sumpa kom over der labbene satt. Så manøvrering mot andre motoren, deretter taljeløft opp i front av motor såpass at sumpa kom klar av luka, deretter løfte med krana opp. Kjører den til Jarlsø marina i morgen så får de se på den. Har avtalt at de skal "hive seg over den" slik at jeg kan få den i båten igjen før snøen kommer og tukler til der krana må stå. Nå skal jeg benytte anledningen til å bytte girvaier på den siden iallefall fra brun til svart. DET blir iallefall enklere med motoren ute! Ellers er sjøvannsfilter av ny type. Må sjekke om eksoskrøk bør skiftes etc. Passe på nå når motor uansett er ute. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Lurt å bytte girvaieren, jeg ville bytte begge hvis det er mulig. Hva med eksosbendet, er det ny type med anode? Eller ser jeg at løpehjul er av metall og nytt sjøvannsfilter så da er iallefall noe gjort... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 18.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2018 Da har Jarlsø marina demontert inn mot svinghjul og funnet at det var kommet vann inn. Starteren var såpass rustet fast at de måtte slå den ut fra innsiden. Svinghjul og plat innenfor var rustent, men heldigvis overflaterust så dette tok de å sandblåste. Starteren var også rusten så den er sendt til rehabiliteringssenteret. Hadde jeg ikke tatt dette alvorlig nå hadde motor ikke startet til våren som de sa.... Men siden jeg nå tok ut motor selv (leide kranfyr for utløft) og slapp å bytye svinghjul etc bøir reparasjonen vel så "billig" som den får blitt, vet ikke hva det koster ennå.... Hentet motor idag, satser på innmontering på lørdag. Har også byttet eksosbend til ny type med anode. Litt rengjøring og greier der også da så ting tar tid. Eneste jeg lurer på er hvilket moment boltene skal tiltrekkes med, har strammet 25nm nå. Er løse gjenger der. Håper også at det blir tett og at ikke de små gummipakningene har vridd seg ut av sporet ved montering! Brukte litt pakningssement for å holde de litt på plass. Brukte aluminiumspasta på boltene for å lette demontering evnt senere en gang. Byttet også girvaier, DET var iallefall skikkelig lett nå med motor ute! Bilder: Starter var rusten: Svinghjul: sandblåst Plata innenfor: sandblåst Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 18.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2018 Godt jobbet! ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Gabi Svart 20.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2018 Da er motor montert igjen. Var deilig vær og temperatur idag så det var flott. Mye småpirk mht rengjøring for pakninger etc, etterspørre moment for tiltrekkinger hist og her etc. Gjenstår montering av starteren og dieselslanger etc men ellers iorden. Tilbakemelding fra verksted er at med såpass mye rust på deler har dette vært skjedd lenge før jeg overtok båten etter sommerferien. Drevene var også ferdige, det var lekkasje i pakning rundt aksling nede på begge samt ved knutelager på babord drev, den som også hadde vann i knutebelg. Så vann i knutebelg hadde dermed skadet både motor og drev. Drivknuten hadde heldigvis klart seg så den slapp jeg å skifte. Har sikker spart 20-30' på å gjøre mye av jobben selv. Men mye jobb da. Regner vel med at forrige eier bør være med å "spleise på" siden verksted var såpass klare på at dette umulig kunne skjedd den siste tiden. Trekker jeg fra oppgraderinger som eksosbend, girvaier og inntaksslange kostet det "bare" 30' fra verksted pluss 3,5' i kranløft og et par-tre-fire for rehabilitering for starteren. Gleder meg til neste sesong! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.