Jump to content

Master 770 Twin Cab . Erfaringer?

Torsen67

Recommended Posts

Hei, jeg har bare god erfaring med denne båten. En båt som er videreutviklet av Master 740-skroget, men strukket ut bakover slik at den ble rett bak, dermed fikk man to stikkøyer.

Hadde båten i 4 år. Så vidt jeg vet kom alle med Yanmar 77 hk men noen er byttet til 124 hk som er samme motoren.

Gjorde 13-14 knop med meg alene i den med fulle tanker.

beroalki skrev On 25.9.2018 at 11.02:

Hei, jeg har bare god erfaring med denne båten. En båt som er videreutviklet av Master 740-skroget, men strukket ut bakover slik at den ble rett bak, dermed fikk man to stikkøyer.

Hadde båten i 4 år. Så vidt jeg vet kom alle med Yanmar 77 hk men noen er byttet til 124 hk som er samme motoren.

Gjorde 13-14 knop med meg alene i den med fulle tanker.

Okay, det forklarer bredden på 270 ja. Du hadde Yanmar 77 hk? Husker du betegnelsen på denne motoren, og var det originalmotoren fra den var ny?

• 8 months later...
  • 1 month later...
arivass1 skrev for 2 timer siden:

Hei, vet ikke om du har fått svar på spørsmålet ditt om dieseltanken men jeg har også samme båt og mener den er på 110 liter hvis jeg ikke husker feil. Her kan du forøvrig lese mer om båten: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/master-770, en artikkel i Båtmagasinet fra 1989.

Hei. Den artikkelen har jeg lest. Men ser ut som tanken min ikke har lufting? Når jeg fyller diesel, så slår det fort opp igjennom dieselpåfyllingen. Regner med at jeg også har 110 liters tank. Men når den viser tomt, så får jeg kun på 70 liter før det blir mye søl i retur. Hvor holder du til forresten? Yanmar 4jh-dtbe?

15 minutes ago, Torsen67 said:

Hei. Den artikkelen har jeg lest. Men ser ut som tanken min ikke har lufting? Når jeg fyller diesel, så slår det fort opp igjennom dieselpåfyllingen. Regner med at jeg også har 110 liters tank. Men når den viser tomt, så får jeg kun på 70 liter før det blir mye søl i retur. Hvor holder du til forresten? Yanmar 4jh-dtbe?

Vi kjøpte båten på sensommeren i fjor og har foreløpig ikke vært i situasjonen med så lite diesel på tanken at jeg har registrert hvor mye som går på når måleren viser tomt. 

Usikker på det med lufting - bør vel være en form for lufting så det ikke skapes vakuum når motoren går og forbruker diesel, men jeg har aldri tenkt over det. Har enn så lenge ikke hatt problemer mht påfylling, fylte full tank da jeg tok opp båten i fjor høst og foreløpig har jeg ikke behøvd å fylle på mer. 

Har samme motor ja, veldig driftssikker har jeg hørt. Vår båt sliter litt med å komme opp i toppfart, etter min mening graver akterenden seg litt for mye ned i hekksjøen, så jeg leker litt med tanken på å montere trimplan (justerbare eller faste) for å hjelpe den litt opp. Til nå har jeg bare sett én annen Master 770 TC med trimplan... Det som holder meg igjen på dette er usikkerheten rundt hva det gjør med sjøegenskapene ellers...

Holder til i Sarpsborg. 

Ok, jeg føler at den ikke graver seg ned. Er lett å få den følelsen, men det ser ikke så gale ut hvis man ser det fra land eller en annen båt på avstand. Har du mye last bak? Jeg får min opp i maks 12 knop (gps). Men den har ikke vært på land på 3 år etter hva jeg hører. Det forklarer nok hvorfor. Møtte en med samme motor som får sin opp i 14,5 (gps) på et blunk. Nyshinet under.

Til info så er Viknes 770 Combi nøyaktig samme skrog. Søk den opp her inne. En som pusser opp og har satt på flaps. Så lenge man kan justere de rett ut som en forlengelse av skroget, så tviler jeg på at man få gjort noe galt.

1 minute ago, Torsen67 said:

Ok, jeg føler at den ikke graver seg ned. Er lett å få den følelsen, men det ser ikke så gale ut hvis man ser det fra land eller en annen båt på avstand. Har du mye last bak? Jeg får min opp i maks 12 knop (gps). Men den har ikke vært på land på 3 år etter hva jeg hører. Det forklarer nok hvorfor. Møtte en med samme motor som får sin opp i 14,5 (gps) på et blunk. Nyshinet under.

Til info så er Viknes 770 Combi nøyaktig samme skrog. Søk den opp her inne. En som pusser opp og har satt på flaps. Så lenge man kan justere de rett ut som en forlengelse av skroget, så tviler jeg på at man få gjort noe galt.

Tror jeg har balansert lasten relativt greit foran og bak, så jeg tror ikke det er problemet. Når det er sagt, så hadde vi båten oppe i rundt 13 knop på første turen etter vårpussen, og da var den ikke lastet med noe bagasje i det hele tatt. Når vi har vært på ferieturer i sommer med mer last har vi ikke vært oppe i mer enn rundt 9 knop... Får prøve oss fram med å plassere mer av bagasjen forut i hytta kanskje, så den blir litt lettere bak.

Svigers har en Polar 770 med nøyaktig samme motor, og de fyker forbi oss i 2-3 knop høyere fart uten problemer, med like mye eller mer last som vi har. Jeg glemte å sjekke hvordan akterenden ser ut under vannlinjen da vi stod på vinteropplag, men denne båttypen har vel en slags fast skrog-forlengelse bakover som ligner på trimplan... 

Ellers så har jeg sett litt på de tre runde luftinntakene på babord side, som forsyner motoren med luft. Rillene i inntaket står vinklet nedover. Har planer om å snu de så de peker framover, for å se om det kan hjelpe turboen til å få litt mer luft... 

Ok, men da lurer jeg på hva du klarer å få av turtall? Jeg klarer 3400 omdr, men bør klare 3600. Sikker på at ikke motoren får for lite luft inn i turboen via luftfilteret? I manualen ligger det en litt artig forklaring på hvordan vaske denne: Av med luftfilter, kjør båten på rundt 3000 omdr slik at turboen jobber skikkelig (motor må kjøres god og varm først) Så bruker du en pumpeflaske med vann og litt zalo og dusjer godt inn i turbo. Ett par liter. Da skal du få av en del dritt fra bladene i turboen. Kjør så i minimum 15 min etter dette så turboen tørker innvendig. Dette kan gjentas fler ganger. Tviler på at det du sier med ventilene vil hjelpe. Motoren skal enkelt suge den luften den trenger. Nok tilgang på luft her via disse.

Husker ikke helt hvor mye turtall jeg fikk den opp i nå i sommer men jeg tror ikke det var så veldig mye over 3000... da skal det isåfall være rimelig blikkstille vann og lite last i båten... :(

Turboen ble skiftet for to år siden, før vi kjøpte den, men jeg vet ikke om luftfilteret ble renset samtidig. Tror ikke jeg tør å utføre en slik vask uten kyndig hjelp, så jeg får se til våren neste år når båten skal ut på vannet etter vinteropplag.

Ok, får du ikke mer enn 3000 omdr så er det noe galt. Behøver ikke være store greiene. Har du tatt den opp allerede? I så fall, sjekk størrelsen på propell. Kan være at tidligere eiere har satt på for stor propell. Greit å sjekke dette før den går på vannet igjen.

Edited by Torsen67 (see edit history)
On 8/9/2019 at 3:22 PM, Torsen67 said:

Ok, får du ikke mer enn 3000 omdr så er det noe galt. Behøver ikke være store greiene. Har du tatt den opp allerede? I så fall, sjekk størrelsen på propell. Kan være at tidligere eiere har satt på for stor propell. Greit å sjekke dette før den går på vannet igjen.

Den står fortsatt på vannet (håper å kunne ta noen flere turer framover før vinteropplaget), men jeg kan ikke huske å ha reagert på at propellen skal ha vært for stor. Et kjapt søk på forumet etter en måte å beregne hva som er den optimale diameteren, gir meg ca 13 tommer?

Ta min antakelse ang. omdreininger med en klype salt, jeg er altså ikke sikker på hvor mye den har vært oppe i. Skal følge mer med på neste tur!

arivass1 skrev for 18 timer siden:

Den står fortsatt på vannet (håper å kunne ta noen flere turer framover før vinteropplaget), men jeg kan ikke huske å ha reagert på at propellen skal ha vært for stor. Et kjapt søk på forumet etter en måte å beregne hva som er den optimale diameteren, gir meg ca 13 tommer?

Ta min antakelse ang. omdreininger med en klype salt, jeg er altså ikke sikker på hvor mye den har vært oppe i. Skal følge mer med på neste tur!

13 tommer i diameter er nok for lite. Jeg har en kvittering på propell i båten fra forrige eier. Skal se på den. Du kan feks gi meg turtallet på 6,5 knop. Da har jeg ca 2300 omdr. Så kan vi sammenligne. Husk at september og oktober kan være knallbra måneder på sjøen. Jeg pleier å ta opp båten 1 helg i november. De har kran og ikke truck på opplagsplassen. Da er det ikke så nøye med opptak og uttak.

5 hours ago, Torsen67 said:

13 tommer i diameter er nok for lite. Jeg har en kvittering på propell i båten fra forrige eier. Skal se på den. Du kan feks gi meg turtallet på 6,5 knop. Da har jeg ca 2300 omdr. Så kan vi sammenligne. Husk at september og oktober kan være knallbra måneder på sjøen. Jeg pleier å ta opp båten 1 helg i november. De har kran og ikke truck på opplagsplassen. Da er det ikke så nøye med opptak og uttak.

Flott, skal huske å notere meg omdreininger i samme fart og poste etter neste tur! :) 

• 3 weeks later...
On 8/14/2019 at 3:32 PM, arivass1 said:

Flott, skal huske å notere meg omdreininger i samme fart og poste etter neste tur! :) 

Hei, vi var en tur ut tidligere denne uka, da var det jo forsåvidt en stund siden siste tur så skrog og propell kan ha fått litt groe som påvirket farten. Maks fart ble 8 knop, og da hadde motoren omdr. på ca 2800... Ikke mye å skryte av, mao....??? 

Hmm, det var labre saker.

Er du sikker på at gass-spaken din gir fullt utslag nede ved motoren?

Husker du å dra til smørekoppen på aksel i blant også?

Og motor oppfører seg normalt uten masse rar røyk?

Hvis alt dette er i orden, så høres det ut som at du har mye groe på skrog og propell. Min ser ikke bra ut under. Litt rur på propellen og lite groe, men mye gammel moro når det gjelder lag på lag med bunnstoff som har begynt å flake av. Klarte rett over 12 knop etter at den ble spylt. Blir å skrape helt ned til våren. Merker at den sluker diesel over 7-8 knop. Så det vil spare seg å ta en skikkelig økt under. 

Har samme skroget med en 85hk Yanmar. I sommer lå den lenge i ro. Er et skikkelig grohull midtsommers med til tider veldig mye alger i overflaten.. Måtte dytte unna det store algebeltet før oppstart for å unngå å få det i sjøvannsinntaket.

Til å begynne med fikk jeg kun 3000 omdr. men etter en 5-6minutter begynte turtallet sakte men sikkert å stige. La meg på 2900 og økte til 3000 etter en stund.

Etter en liten times tur viste turtelleren ca 3300 på fullt, så mangler ennå litt, men tipper propellen er grodd.

Skal opp på land en tur i høst og da får vi se. Skal ikke så mye til på fart og turtall når motoren er såpass liten. 

Nå seiler jeg med ca 3000 omdr. siden jeg har det ikke så forbasket travelt.

On 8/30/2019 at 3:52 PM, Torsen67 said:

Hmm, det var labre saker.

Er du sikker på at gass-spaken din gir fullt utslag nede ved motoren?

Husker du å dra til smørekoppen på aksel i blant også?

Og motor oppfører seg normalt uten masse rar røyk?

Hvis alt dette er i orden, så høres det ut som at du har mye groe på skrog og propell. Min ser ikke bra ut under. Litt rur på propellen og lite groe, men mye gammel moro når det gjelder lag på lag med bunnstoff som har begynt å flake av. Klarte rett over 12 knop etter at den ble spylt. Blir å skrape helt ned til våren. Merker at den sluker diesel over 7-8 knop. Så det vil spare seg å ta en skikkelig økt under. 

På første turen vår etter at vi satte ut båten fra vinteropplaget, så fikk vi den opp i litt over 13 knop, men jeg la ikke merke til hvor mange omdr. den hadde... 

Motoren oppfører seg helt normalt.

Kan nok hende at det har blitt litt groe på skroget og propellen i sommer, så det kan hende det er den mest sannsynlige årsaken. Men turtallet burde vel være høyere likevel?