Jump to content

Master 770 Twin Cab . Erfaringer?


Torsen67

Recommended Posts

Bunn og propell var 100% fri for groe og annet grums før vi satte den på vannet i vår, og den hadde da bare 2 sesonger bak seg etter at den hadde vært på verksted for å pusses helt ned og stoffes på nytt. Jeg stoffet den på nytt før årets sesong. 

 

Begynner å helle mer og mer mot teorien til Torsen67, om diameteren på propellen er for stor ift hva den bør ha... 

 

Blir interessant å se når båten tas opp til vinteropplaget, både hvordan det står til med groe m.m, og å måle hvor stor propellen er.

Link to post
arivass1 skrev for 1 time siden:

Bunn og propell var 100% fri for groe og annet grums før vi satte den på vannet i vår, og den hadde da bare 2 sesonger bak seg etter at den hadde vært på verksted for å pusses helt ned og stoffes på nytt. Jeg stoffet den på nytt før årets sesong. 

 

Begynner å helle mer og mer mot teorien til Torsen67, om diameteren på propellen er for stor ift hva den bør ha... 

 

Blir interessant å se når båten tas opp til vinteropplaget, både hvordan det står til med groe m.m, og å måle hvor stor propellen er.

 

Ja, kom nå på at jeg har en kvittering på propellen i båten. Skal finne den frem. Eneste jeg vet er at den er 4-bladers..

Link to post

Har ikke hatt min lengre enn siden juni selv. Men har prøvd å sette meg inn i det meste vedr motoren. På min var luft/grovfilteret fjernet. Ikke bra da motorroms isolasjonen flasser av et tynt plastlag. Da vil dette suges inn i motoren. Må bytte ut disse isolasjonsplatene så jeg får bukt med problemet.

 

Sånn ser luftfilteret ut: https://www.maritim.no/orbitrade-luftfilter-yanmar-3jh-4j-8-56542

 

Sjekk også om motoren din ryker mye og bruker olje. Det gjorde min. Har funnet noen enkle tips som har hjulpet. Motoren ble også litt sprekere.

Hvis disse motorene kjøres altfor forsiktig, så vil de lett sote igjen da turboen ikke får jobbet nok. Det er faktisk enkleste måte å få tatt knekken på en turbodiesel i båt.

 

Link to post
On 9/4/2019 at 10:24 AM, Torsen67 said:

Har ikke hatt min lengre enn siden juni selv. Men har prøvd å sette meg inn i det meste vedr motoren. På min var luft/grovfilteret fjernet. Ikke bra da motorroms isolasjonen flasser av et tynt plastlag. Da vil dette suges inn i motoren. Må bytte ut disse isolasjonsplatene så jeg får bukt med problemet.

 

Sånn ser luftfilteret ut: https://www.maritim.no/orbitrade-luftfilter-yanmar-3jh-4j-8-56542

 

Sjekk også om motoren din ryker mye og bruker olje. Det gjorde min. Har funnet noen enkle tips som har hjulpet. Motoren ble også litt sprekere.

Hvis disse motorene kjøres altfor forsiktig, så vil de lett sote igjen da turboen ikke får jobbet nok. Det er faktisk enkleste måte å få tatt knekken på en turbodiesel i båt.

 

 

Flott, sjekker filteret neste gang :) 

 

Kan ikke si at jeg har lagt merke til at det ryker mye og at den bruker olje. Har du linker til tipsene du fant så tar jeg de imot med takk! :)

 

Link to post
  • 2 år senere...

Tenkte jeg skulle poste en liten update...

 

Luftfilteret ble tatt ut og den finmaskede nettingen ble fjernet, så bare "grovfilteret" stod igjen. Det hjalp overhode ingenting.

 

I løpet av sesongene etter forrige post ble båten/motoren bare dårligere og dårligere, det toppet seg i fjor. Da røk det veldig mye fra eksosen, og den slet veldig med å komme opp i fart og turtall. Virket ikke som om turboen kicket inn i det hele tatt. 

 

I tillegg "jukset" både turtelleren og voltmeteret - noen ganger virket de og andre ikke. Samtidig var det på det verste ikke mulig å stoppe motoren med stopp-knappen på dashbordet, men måtte ned og trykke inn magnetstaven manuelt...

 

En inspeksjon ned i motorrommet avslørte at mellomstykket fra turboen til eksosrøret var rustet i stykker med et hull på undersiden. Det førte da til flere ting:

- turboen klarte ikke skape trykk, og rotorene inni klarte ikke å svive uhindret rundt pga "avleiring/forurensning" inne i huset

- den elektriske kombi-kontakten nedenfor var rustet i stykker på grunn av at kjølevannet hadde lekket ut og ned på den.

 

Byttet mellomstykket mellom turboen og eksosrøret, og den elektriske kontakten.

Samtidig demonterte vi turboen og fikk renset den innvendig.

 

Etter at disse tre tingene var gjort, skal du se ting begynte å virke igjen! Og båten fikk skikkelig fart på seg! Første tur i år, med nystoffet bunn, målte jeg max-farten til 15.3 knop!

 

Note-to-self her altså, hvis turboen er så gammel og dårlig at den skal byttes, bytt også mellomstykket utenfor...

IMG_70911.jpg

Redigert av arivass1 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...