Jump to content

Prosjekt In Lander

Okkaby

Recommended Posts

Får vel lage en liten prosjekt tråd, siden nytt prosjekt er kjøpt inn.

Har kjøpt en In Lander 27/830 til en veldig grei pris.

Står In Lander 27 på siden av båten, men 830 i papirer i båten, noe som å bør stemme da båten er fra 1985.

Kjøpte den i Halden forrige tirsdag kveld, å kjørte en til Fredrikstad, da det var avtale om frakt hjem med en av Ulvan sine båter.

Men denne skulle plutselig ikke til Fredrikstad likevel, men til Moss i stedet.

Så med god hjelp og kanon service fra Kjesto her fra BP, så kom den seg fra Fredrikstad til Moss i går, å står nå på With Frohavet, på vei vestover.

Så er der noen som trenger hjelp med båt transport i Østfolds området, så kan kan Kjesto varmt anbefales.

Siden den har bautruster/anker vinsj/ny plotter/ekkolodd/nytt kjøleskap/ny kalesje/diesel varmer, så trengs det ikke å kjøpes masse utstyr i første omgang.

Men er jo en eldre balje så klart, så blir en del oppgraderinger. Skal starte å montere landstrøm når den ankommer hjem havna i mårå. Må jo ha varme når vinteren kommer.

Så blir det å røske ut det meste av det elektriske å legge alt opp på nytt. Blir også å bytte ut alt av instrumenter.

En grundig gjennomgang av motor(VP TMD 40A) blir det også. 

Denne har fått service å nytt eksosbend for ca 20 kjøre timer siden. Å ut ifra min første 3 timers tur, samt Kjesto sin 3 timers tur, så virker motor å være i veldig god stand.

Holder en fin temp på ca 70 i kose fart å et turtall på 2500. Går så opp på rett i overkant av 80 om en kjøre på med 3300. Å rett ned igjen om en slakker av til kose fart igjen.

Får komme med bilder når den er på plass. Samt ut over vinteren når det blir jobba. Blir å ta det i fri perioder fra jobben.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

• 3 weeks later...

Har omsider kom så smått igang med prosjektet, som ser ut for å bli litt mer omfattende enn først tenkt. Men så har en jo jobb i vinter, samt noe å bruke penger på hehe

Fant ut jeg ville ha nytt toalett med kvern, samt bytte gamle septiktanken, til moderne med pumpe/kvern. Så tok bort madrass å bunn, så en kunne se hvordan ting var. Gammel septiktank er på ca 45l. Tenker jeg hiver inn en på 80-100L alt etter hva som får plass.

Bilder er fra før jobb å etter jeg gikk igang.

Det elektriske er også et kapittel for seg sjøl. Så bestemte meg for at alt det gamle må bort. Er lagt opp med 2x forbruk å 1x start. Start batteri er helt nytt på ca 160amp å står for seg sjøl. Så er ikke med på bildene her. Kommer til å flytte batteriene lengre frem tenker jeg, samt sette inn 3 nye frem for de 2 gamle. Alt av instrumenter er også av typen gammel, å ikke helt stabile lengre. Så disse blir byttet med nye. Skal lage helt nytt instrument panel med nye instrumenter å brytere. Samt det skal inn en auto pilot. Bilder er fra før riving starta, samt underveis.

Lurte jo på hvor de hadde gjemt varmtvanns tanken. Joda den lå under pantry hvor det er klin umulig å komme til uten å rive alt.

Så denne blir flyttet til motorrommet i stedet. Så kan det bli plass til en ekstra vanntank under pantry, da den som er bak, kun er på 100l.

Så neste blir å røske ut alt det elektriske, samt septiktank. Vanntank blir å tatt ut, da jeg tenker å rengjøre/male før ting går inn på nytt.

Nytt landstrøm anlegg, blir kobla opp så fort det blir vær til å oppholde seg ute mer enn 1 min om gangen. Må jo ha litt varme i båten i vinter. Samt frost sikre motor.

560_1801818905.jpg

IMG_20180926_183138.jpg

560_301987502.jpg

560_874341799.jpg

IMG_20181012_145808.jpg

IMG_20181012_152545.jpg

IMG_20181012_152551.jpg

IMG_20181012_162343.jpg

IMG_20181012_164832.jpg

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Har fått bort ennå litt av det gamle. Så nå er det snart klart for å kunne tenke på å bygge opp nytt elektrisk anlegg. Så får nytt pentry komme når elektro jobben er ferdige.

Gamle septiktanken, samt toalett er også borte. Å med den borte, ja så ble også lukta akter borte. Så var nok på tide å få bort den ja.

Ny septiktank blir installert neste fri periode.

Varmtvanns tanken har de jo klart å legge under dekk på styrbord side. Under pentry, så blir komplett umulig å få opp om den skulle ta kvelden, uten å måtte rive hele pentry. Så når nu alt er borte, ja da blir det nye beholder, som plasseres under dollbord på styrbord, på siden av føre posisjon. Så kommer der en ekstra vanntank ned hvor den lå før. Vanntank i plast holder ut båten. Å med kun 100l vann fra før, så blir det bra med ekstra vann.

Vannslanger, var også noe av en blanding. Vanlig klar armert hage slange noen plasser. Andre plasser hadde de brukt rød Acetylen(Gass) slange. Så her blir det også nytt i PEX. 

Hadde tenkt å bygge nytt instrument panel sjøl. Men kom over en sjappa i UK, som bygger disse mer eller mindre ette kunde ønsker, å det til en goe pris. Så har sendt en melding til de, å hørt om pris på mitt oppsett.

http://www.dragonmarinesystems.co.uk/

IMG_20181018_174900[1].jpg

IMG_20181018_174848[1].jpg

Er det en halvfabrikata båt? Synes det er en litt røff finish på ting som kan tyde på det...

Ser ut som om du har god kontroll på hva som bør og må gjøres. Så dette blir nok bra!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 2 timer siden:

Er det en halvfabrikata båt? Synes det er en litt røff finish på ting som kan tyde på det...

Ser ut som om du har god kontroll på hva som bør og må gjøres. Så dette blir nok bra!

Ikke sikker på det.

Han jeg kjøpte den av, har kun hatt den i 4 år. Så var begrenset hva han hadde av info.

Men ser for meg ut som det har vært endret noe på ting opp gjennom tidene. Litt opp/nedgraderinger her og der. Det elektriske var en katastrofe.

Så mye mulig det har vært en halvfabrikata. Siden båten er fra 1985. Så er det jo egentlig ikke en In-Lander 27, men In-Lander 830/8300. Noe som også står i papirer som lå i båten. Men ut ifra det jeg ellers har lest på nett så var det 830 de het på slutten. Så hvorfor det står 8300 vet ikke jeg.

Satser på å få ut varmtvanns tanken idag eller i mårå(om ikke det blir fisketur med fiskebåten i mårå)

Så blir det å rengjøre alt, så det er klart for å starte installasjons jobben når jeg kommer hjem etter neste offshore tur.

Men ja var ellers noe dårlig tilpassing av spesielt instrument panel. Så har kommer jeg til å gjøre litt, samt alt det svarte skal males hvit.

Men blir ofte mer jobb en tenkt når en kjøper noe billig.

En slik har jeg hatt. Den het 27 uten baugspyd og med badeplattform i teak. Fikk høre at det er samme designer som tegnet 29 Baltic. ser det er noe av de samme løsningene også.

Min hadde svakheter rundt roret, der fikk jeg en delaminering. Hadde også en vannlekkasje inn på badet som jeg aldri fant ut av. Flott båt med mange sengeplasser, synd det er litt lite plass til bagasje. Jeg hadde en BMW 180 i min.

Flott båt som blir helt topp til sommeren.

Rundt ror ser det fint ut, når jeg fikk rengjort. Den så å nok så strøken ut under.

Men hadde å litt vann under badet. Men var en del jalla med kaldt/varmt vann, Så er rimelig sikker på det kom der ifra.

Samt de jo hadde plassert varmtvannsbereder i bunn på siden av styrbord dieseltank. De hadde montert sikkerthetsventil(overtrykksventil) på denne. Men var jo av goe grunner ikke koblet til noe, siden den lå lavere enn alt annet. Så evt vann fra denne, når tanken ble varmet opp, ville finne veien akter. Nå blir jo denne flyttet opp, å koblet til avløp, samt nye vann installasjon. Så da bør det ikke komme mer vann under badet.

Men ja skrog er vel omtrent samme som flere av Scand båtene. På papirer som fulgte med båten, så står det In Lander 8300, Så tydelig de har brukt disse navne om hver andre på slutten.

Men hvor raskt gikk båten med 180hk Marida?

Dårlig vær idag. Så bygget lige godt 2 nye bryterpanel så disse er klar neste fri periode.

Bryter er av typen Carling switch kopi fra Jula. Ramme kjøpt på eBay å er i 3mm stål/alu.

Alt passet nu fint sammen, å alle lyste når strøm kom på.

Kabel er 2,5mm2 å 4mm2 som forsyning inn på første bryter.

bryterpanel3.jpg

bryterpanel1.jpg

Bryterpanel2.jpg

Så var nytt instrument panel bestilt. 290 pund plus frakt/moms. Når en ser hva originalt VP koster, så ble det billig.

Varselslamper er i eget instrument med alle samlet. Alle instrument er med hvit bakgrund. Så tenker dette blir topp.

nytt instrument panel.png

Okkaby skrev for 23 timer siden:

Men hvor raskt gikk båten med 180hk Marida?

Husker ikke helt, jeg belastet ikke denne motoren mye på grunn av det dårlige ryktet den har/hadde, lå på rundt 10-12 i marsjfart.

Mener jeg klarte 16-17 på topp. Kan hende jeg husker feil. Solgte denne i 2005, så vidt meg bekjent har han den ennå

Marida skrev for 1 time siden:

Husker ikke helt, jeg belastet ikke denne motoren mye på grunn av det dårlige ryktet den har/hadde, lå på rundt 10-12 i marsjfart.

Mener jeg klarte 16-17 på topp. Kan hende jeg husker feil. Solgte denne i 2005, så vidt meg bekjent har han den ennå

Når bare de hadde fått fiksa kjøle problematikken, så gikk det vel greit å belaste disse tenker jeg.

Har jo kun en TMD40 i min. Men denne kommer opp 14-15 på topp. Så kunne tenkt meg å bytte ut med noe på 180-200, så en får mulighet for å marsje i 15-16

• 3 weeks later...

Da ble det friperiode igjen. Så kom meg på posten å hentet nye instrument panel idag.

Så jo greit ut det. Store hul på siden av tankmåler er til Autopilot og passer med Raymarine sin skjerm.

Ny septiktank og en vanntank nr 2 lå også å tok opp plass på den lokale postsjappe.

Så da har en litt å jobbe med de neste uker.

Eneste jeg nu lure på, er hvilken av W & G fra den gamle turtals sensor som skal inn på nye turtalls viser. 

Etter å ha sjekket diverse instrumenter på nett, så ser det ut som de fleste bruker G som signal. Men skal da W på minus/jording?

Har ikke lyst å bytte denne sensor om ikke det er nødvendig, siden den jo må passe jævla presist mot svinghjulet.

Så om noen her har erfaring med kobling av ny turteller med kun en kabel inn fra sensor, så skrik høyt:-)

nytt panle1.jpg

Hvis turteller kun har en kabel så er den nok beregnet for W fra dynamo. Da kan du ikke bruke den mot eksisterende sensor. Enkelt og greit;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 7 minutter siden:

Hvis turteller kun har en kabel så er den nok beregnet for W fra dynamo. Da kan du ikke bruke den mot eksisterende sensor. Enkelt og greit;-)

Ifølge selger, samt denne bruksanvisning, så skal den kunne brukes på sensor i tillegg til dynamo.

Men finnes en del forskjellige svinghjuls sensore. Noen kommer med en kabel å andre igjen med 2 kabler, som på volvo dyret hos meg.

Når jeg leser på VDO sin bruksanvisning, så virker det som W fra sensor er en minus. De fleste sensorer idag har jo minus rett i blokka, å ikke via kabel.

Så tenker jeg prøver å koble den med W på minus.

Skal å sjekke om det er en W utgang på dynamo. Men mistenker denne er så gammel at det ikke er det.

Men det har vært kobla på en LADAC regulator, så mulig dynamo er moden for utskifting, siden regulator på dynamo ikke var brukbar.

http://en.ecmsmeter.com/uploadfile/file/20161124/20161124143052_2026501635.pdf

Om dynamoen ikke har W uttak kan du enkelt lage det. Bare å legge ut en kabel fra en av feltviklingene. Jeg gjorde dette på en Sabb en gang, koplet bare til inngangen til en av diodene. Var skrudd hos meg, så ekstra enkelt;-)

Jeg har bare vært borti sensorer med to ledninger. Men det virker merkelig at turtelleren tåler begge deler. Sensor gir jo bare 5-6 volt ut, dynamo  gir betydelig mer...

OK! Mulig dette funker på nyere VDO instrumenter. Jeg prøvde å kople en gammel VDO til dynamo på denne måten, det funket ikke.

Ingenting er bedre enn om du får det til, sensoren er nøyaktig og du slipper å kalibrerere instrumentet slik du må når du bruker dynamo W.

Edited by index (see edit history)

Skal si ifra når jeg får testet det ut. Men ikke sikkert det blir denne fri perioden.

Er den del som må gjøres før alt er klar av det elektriske, samt jeg også må få septik å vann systemet ferdig.

Fikk installert nye instrument paneler, samt nytt bryter panel. 

Var et par skru hul som ikke passet så bra, grunnet tidligere eiers ukontrollerte kapping under gamle panel.

Mn alt i alt ikke så gale. Men fremdeles mye jobb hehe

Tilpasset en 5mm alu plate på den lodrette flaten, hvor rattet sitter. Var jo kappet litt av hvert der også. Så tenkte det var greit å få bort gamle huller, samt stive av det hele.

Lakkert med Biltema sin alu primer og blank svart motor maling.

instrumenter.jpg

Flott prosjekt, ser ut til å bli bra båt dette!

Likte veldig godt instrumentpanelset du har fått laget, hvor har du fått laget dette?

Okkaby skrev On 23.10.2018 at 17.39:

Så var nytt instrument panel bestilt. 290 pund plus frakt/moms. Når en ser hva originalt VP koster, så ble det billig.

Varselslamper er i eget instrument med alle samlet. Alle instrument er med hvit bakgrund. Så tenker dette blir topp.

nytt instrument panel.png

Morten_L skrev for 6 timer siden:

Flott prosjekt, ser ut til å bli bra båt dette!

Likte veldig godt instrumentpanelset du har fått laget, hvor har du fått laget dette?

Takker.

Kjøpte panel her hos disse. Kjøpte via deres shop på eBay. Da ble det kjøpt med eBay sit global shipping, hvor eBay ordner fortolling/moms. Så kom med PostNord å ble hentet ut, uten å måtte betale noe mer.

http://www.dragonmarinesystems.co.uk

https://www.ebay.com/str/dragonmarinesystems

Fra jeg bestilte, til det lå klar for henting gikk vel små 2 uker. Så ikke noe å klage på der. Samt at en kan designe det som en vil.

• 4 months later...

Da kom våren. Så da kom også arbeidslysten tilbake, samt jeg har fått litt tid til og jobbe med båten igjen. Har liksom ikke funnet lyst og tid i vinter til dette.

Fikk levert deler til nye benk på styrbord side i helgen. Var jo pantry på styrbord side tidligere, men har valgt å flytte dette over til babord, med samme plassering som på de eldre Scand 29. 

Så nå blir det å jobbe litt denne å neste uke, før nye jobb tur på bølgen blå. Allierte meg med en møbelsnekker, som driver verksted. Han har da tatt mål og tilpasset deler. 

IMG_20190408_161505.jpg

Bakvegg. Her måtte vi finne et kompromi, da det ikke er lik høyde fra dekk til øvre kant av glassfiber kant. Var en del gamle stygge skader i kanten, da det tidligere var montert pantry på utsiden, som dekket disse. Så vi valgte å følge den gamle øvre linje, uten om der hvor gir/gass kontroll sitter, siden det der var diverse gamle hull. Hadde vi kjørt med lik avstand fra øvre kant og ned til kant på bakvegg, hadde det blitt mye justering på beken delen, med ulik høyde i hver ende. Så da fikk det bli som det ble. De lyse striper, er der hvor benk delene skal festes, det blir da montert inn en klikk løsning der det er frest ut. Hvert klikke feste skal holde 70kg, i følge fabrikanten.

IMG_20190408_163858.jpg

Her er de 2 benk deler satt løst inn mot bakveggen. Så de kommer til å passe bedre sammen, når de blir festet.

Varmt vanns tanken, skal ligge inn under fremre del av benken, som også blir fest for førestol.

IMG_20190408_164121.jpg

Blir da plass til 3 eller kanskje 4 100AH forbruks batterier akter, der en ser kabel ligge.

IMG_20190407_164742.jpg

Pantry står ennå hjemme i kjelleren, med litt støv på. Men satser på montering før helgen. Skal sitte et kombinert gassbluss og vaks, som hullet er tilpasset. Kjøleskapet passer å rett inn. Skuffer er med full demping, samt det skal konteres en ekstra dings(som jeg ikke har fått ennå) som gjør de holder seg ennå bedre på plass i sjø.

Alt er lakkert 4 ganger med noe lakk jeg ikke husker hva heter, men er beregnet for møbler og skal tåle litt.

Nytt dekks belegg ligger på lager hjemme, så dette kommer også på plass utover våren(neste friperiode)

Samme gjelder resten av det elektriske/toalett/septik systemet og diverse andre jobber som gjenstår. Ting Tar Tid gjelder her, når det er mye annet som også skal gjøres, samt fiskebåten også skal brukes inn i mellom, når ikke familien krever sitt.

Edited by Okkaby (see edit history)

Nye batteribank til forbruk montert, samt fast opplegg for vedlikeholds lading på plass idag. 

Ble 3x100Ah fra Biltema, siden sjappa ligger rett borte i gaten, og jeg kun har hatt god erfaring med deres batterier til biler.

Start batteri er et 162Ah, som også driver truster og ankerwinch, men er monter på babord side.

IMG_20190410_173345.jpg

IMG_20190410_141251.jpg