Quarantine Svart 25.April.2020 Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 Hei Okkaby. Jeg har fulgt med på ditt prosjekt og må rose deg for godt arbeid. Har selv nettopp kjøpt en maken In Lander 27. Den har en 150hk Ford motor, og jeg ble fortalt at jeg ikke burde overstige 2300 rpm. Jeg fulgte rådet, men fikk bare 7 knop. Prøvde meg på 2500 rpm og økte til 8,2. Når jeg så hører at Marida fikk 16-17 knop, så stemmer det med informasjonen som fulgte båten. Fikk heller ikke over 10 knop, selv på 2700 rpm. Er motoren for liten, er det feil propell (skiftet) eller er utvekslingen i gearet feil? Noen på denne tråden som har kunnskap om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 25.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 Quarantine skrev for 7 timer siden: Hei Okkaby. Jeg har fulgt med på ditt prosjekt og må rose deg for godt arbeid. Har selv nettopp kjøpt en maken In Lander 27. Den har en 150hk Ford motor, og jeg ble fortalt at jeg ikke burde overstige 2300 rpm. Jeg fulgte rådet, men fikk bare 7 knop. Prøvde meg på 2500 rpm og økte til 8,2. Når jeg så hører at Marida fikk 16-17 knop, så stemmer det med informasjonen som fulgte båten. Fikk heller ikke over 10 knop, selv på 2700 rpm. Er motoren for liten, er det feil propell (skiftet) eller er utvekslingen i gearet feil? Noen på denne tråden som har kunnskap om dette? Hei Tenker du har feil propell ja. Med gamle motor(TMD40A) på 124hk, så kunne jeg presse den opp i 14-15 knop. Har nettopp lagt i total overhalt TAMD41A, så ble splittet i atomer hehe før den ble gått over å alt som burde fikses, blev fikset, for så å bli smalet med nye lager/pakninger/stempler/foringer++++. så motor er omtrent som nye nå kjørte den nettopp fra verkstedet til båtplassen i andre ende av byen nå i ettermiddag, å på 1600-1700 så lå den i 8 knop ca. så tenker den vil ende på 15-16 knop i cruise hastighet på rundt 3200. Men har tydeligivis fått feil impeller, da den ikke kjøler godt nok. Kommer for lite sjøvann igjennom systemet. Impeller virker å være for stor, så den får flyttet for lite vann. Tydeligvis er det flere forskjellige typer pumper på disse motorer. Ser ut som de er levert med minimum 2 forskjellige pumper fra ny, ut ifra dele lister hos marineparts. Jeg tok kontakt med disse for å få en beregning av propell. Siden ye gir har mindre utveksling enn gamle gir, så mente de gamle propell ville passe bra med nye motor også, å ut ifra den korte turen idag, så tenekr jeg det passer bra. Så jeg ville nok ha fått beregnet propell før du gjør noe annet ja. Båten skal holde samme fart som Scand 27 Nordic, da skrog er fra samme form, å helt like. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Quarantine Svart 28.April.2020 Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Takk for godt svar. Nå er det flere som har sagt at denne motoren ikke bør overstige 2350 rom. Du snakker om 3000 rom, er ikke det veldig høyt for en 6 liters dieselmotor? Tenkte litt på utvekslingen, men tror mer på et skifte av propell. Ser i papirene at det har vært skiftet propell for flere år siden, og da står det at det er en 20 tommer og at det ikke er plass for en på 22 tommer. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 28.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2020 Quarantine skrev for 1 time siden: Takk for godt svar. Nå er det flere som har sagt at denne motoren ikke bør overstige 2350 rom. Du snakker om 3000 rom, er ikke det veldig høyt for en 6 liters dieselmotor? Tenkte litt på utvekslingen, men tror mer på et skifte av propell. Ser i papirene at det har vært skiftet propell for flere år siden, og da står det at det er en 20 tommer og at det ikke er plass for en på 22 tommer. Vet ikke hva som er normalt turtall for disse Ford motorer. Men for Volvo er maks 3900 for en 41A. Men det kan sikkert stemme at det ikke er plass til en 22" propell. Dette kommer alt an på hvordan den går ut ifra gir. Går den rett ut, eller har den feks 8 grader ned, som Volvo har på sine MS gir. Men igjen, så kommer det an på hvilken utveksling du har på gir. Så ville gått for ny beregning av propell. Hjelper ikke det, så bør du sjekke om du faktisk får det turtall som du skal ha. Sjekk med en laser måler direkte på remhjulet. Så ser du om det passer med turteller. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.