Jump to content

Noen her fått dekket rengjøring av tanker på forsikring p.g.a. dieseldyr?

Smurfen

Recommended Posts

Hei

Ønsker svært gjerne at noen  som har fått dekket rengjøring av dieseltank/er p.g.a. dieseldyr på forsikring tar kontakt med meg.

Har fått påvist dette i tanker og forsikring har sagt de skal dekke fjerning av dette, men mener at "ingen" får dekket motorer ut/inn, tanker ut/inn og fysisk rengjøring.

Tankene mine består av mange skott og "umulig" å komme til overalt med spyling/skylling.

Petrotest som er et uavhengig laboratorium i Sandefjord mener det nok må rengjøres "for hånd" skal det bli bra og understreker viktigheten av at hvis det ikke utføres godt nok kan det lett bli et tilbakevendende problem.

Altså har noen her inne fått dekket slik utbedring på sin forsikring?

Vet forsikring ikke har lyst på utgiften og leter etter billigere løsning, men ville verdt svært nyttig i saken min og vite om andre faktisk har fått utført slikt på forsikring tidligere.

Håper på svar.

Tror de fleste forsikringsselskap ikke vil punge ut hvis du ikke har en + forsikring. Dette er jo en plutselig hendelse som bør være dekket av forsikring/kasko. Men igjen mange har også en høy egenandel på kasko slik at du kommer vel i null. Har vært der og noen lønnsom hendelse er det ikke. Hos meg kom det på ca 18 lapper for rensing av tankene på ca 1000L.  Hadde Fuel-Service til å utføre jobben og kan ikke se at det er noe grums igjen i tankene eller i grovfilter. får bare håpe at de fikk ut alt med sitt rensesystem. Vedkommende som foretok rensing hadde det meste oppe men tok ikke dieselpumper og finfilter. Det skiftet jeg selv kjørte igjennom helt ren diesel ved og koble på egen tank direkte. Hele jobben med rensing tok to timer må si det er bra timebetaling:crazy:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Her ser det ut til at det er et par ting som folk er forvirret rundt.

Forsikring dekker faktiske skader. Hvilke som dekkes er dem vilkår i det selskap som der hos som styrer.

Å få dekket preventiv skadearbeide, er en større utfordring.

På linje med er for eksempel dreneringen rundt huset ditt. Dette forutsettes at dette er på stell, å eventuell spyling av dette er noe du tar på egen regning gjennom vedlikehold.

En eventuell skade grunnet i dårlig vedlikehold vill være svårt at få dekket. Eventuelt så får du dekket følgeskader, men ikke skade grunn.

Smurfen skrev for 9 timer siden:

Joelle: skjønner ikke helt poenget med innlegget ditt. 

Forsikring har som nevnt innrømmet at de skal ta utbedring, men "kjemper" for hvilken løsning som skal tas.

Men dagens utstyr kan det ikke være behov for å demontere motorer for å få en tankrengjøring gjort skikkelig. Kamerainspeksjon gjennom avlufting, tenkpeilesystem etc. og så et styrt rengjøringssystem gjennom påfylling så bør du få med det meste. Deretter full behandling med biocid så har du tatt knekken på elendigheten. Når det er sagt, på større skip rengjøres aldri tankene kun ved påvisning av bakterier i diesel, det er kun behandling med biocid som er normalen og det dreper ulumskhetene.

Man skal ikke overdrive panikken, dieselprøver der bakterier påvises tilhører ikke skjeldenhetene selv her i våre farvann og da kjører man bare på med biocid så er problemet ute av verden.

Her har du en link til Unitors godsaker, det gjør livet dystert for disse bakteriene: https://www.wilhelmsen.com/product-catalogue/products/marine-chemicals/fuel-oil-chemicals/distillate-fuel-treatment/dieselpower--mar-71-25-ltr/

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Chiefengineer skrev for 13 timer siden:

Den skulle jeg gjerne ha få kjøpt...men kanskje en 5 liter hadde vært fint :)

Høne, øl og hornmusikk!

Tar opp denne igjen. Var nede i båten for å skifte racor grovfilter og en visuel kikk på dieselen. Resultatet etter rens av tankene er formidabel. 20181004_161610.jpg.7012646a5d4c46cb10b4620bac465c39.jpgnesten ikke et slamkorn  i filter eller dieselen. Har kjørt noen nm etter rens og hadde trodd at noe måtte det jo være i filterne.20181004_162205.jpg.f468d3ea3ca9dda7b6c22b5d61e0eb46.jpg

For de som tviler på metoden som Fuel Servis utfører så er jeg fornøyd.:yesnod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B

Akkurat slik ser filtrene mine ut også. Og Dieselen er like fin som du viser til etter jeg kjører rens med min hjemmelagde maskin.

MEN, har du sett ned i tanken?

I min tank er det sort og kjører jeg søndagsturer så er aldri det noe problem.

MEN når du kommer i skikkelig ruskevær så begynner sort guffe å bli skyllet løs.

Sier ikke at du må ha det slikt i dine tanker, men metoden som fuel service gjør har jeg utført på tanker nå flere ganger og "grøt" som sitter litt fast i bunn løsner ikke av slik behandling. Og er ikke mulig å få gjennomstrømning nok i tank med mange skvalpeskott.

Kjøpt deg et billig kamera som du plugger på mobilen og tape fast til en ståltråd så får du fasiten og trygheten evt. :smiley:

180901_145852.jpg

Har sett ned i tanken med kamera fikk ikke tatt bilder da kamera ikke var vanntett noe innfoen sa det skulle være,  men føler meg trygg når jeg ikke kunne  finne noe slam som det du viser på bilde. 

Smurfen skrev for 2 timer siden:

180901_145852.jpg

Dette er vel ikke dieseldyr? Ser mer ut som asfalt som skilles ut av dieselen over tid. Tetter jo filter det også om du får nok av det, men ikke like kritisk som dieseldyrene. Bruker ikke Fuel Service en form for roterende høytrykksdyser ved rens? Mener å ha lest noe slik en gang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...