Jump to content

Bytte av øvre lager på seilbåt

Per Erik Løvdal

Recommended Posts

Bildet viser øvre rorlager på seilbåten min. Jeg ønsker å bytte lagerkula av nylon. Er dette mulig å gjøre uten å fjerne roret? Får man tak i lagerkula her i Norge? Er det mer som eventuelt må byttes?

Grunnen til å bytte lagerkula er at det dunker i toppen ved nødstyringa når jeg seiler i bølger. Sannsynligvis er det rorstammen som beveger seg fram og tilbake og lager lyden.

20170307_172549.jpg

Edited by Kæpten noob (see edit history)

Takk for input,men det blir vel litt synsing fra din side. Det ser ut for meg som om det er mulig å bytte ut kula uten å fjerne roret. Ringen kan vel deles i to og skruene på utsiden av ringen kommer jeg til på dekket slik at toppdelen kan løftes opp. Men det hadde vært OK å fått dette bekreftet av en som faktisk har gjort det. Ser at Jefa har lagerkuler så da er det vel greit å bestille derfra.

Fant en tegning jeg fikk fra Elan.

Ser ut for meg som om det er mulig å gjøre dette uten å fjerne roret

Capture.PNG

Edited by Kæpten noob (see edit history)

Selvfølgelig er det synsing, jeg skrev jo at roret VEL må ut, ikke at det MÅ ut. Dette er båtplassen, synsingens høyborg, dersom det var krav til kun korrekt informasjon her, hadde nok dette forumet ikke eksistert;)

På min egen båt måtte roret ut, på andres jeg har sett måtte også roret ut, men det kan jo godt hende at det ikke trengs på din hvis ringen kan deles eller du feks kan tre lageret opp fra innsiden.