Jump to content

Kuldegrader og vanntank

jotto

Recommended Posts

Idag var det rim på bakken og minusgrader enkelte steder i Osloområdet. Jeg har tenkt å fortsette båtsesongen frem til midten av oktober, så jeg bør vel gjøre noe med toalett og ferskvanntank.

Bør jeg vinterkonservere det nå og la være å bruke vann og toalett frem til jeg avslutter sesongen?

Guest Avmønstret#
jotto skrev for 7 timer siden:

Idag var det rim på bakken og minusgrader enkelte steder i Osloområdet. Jeg har tenkt å fortsette båtsesongen frem til midten av oktober, så jeg bør vel gjøre noe med toalett og ferskvanntank.

Bør jeg vinterkonservere det nå og la være å bruke vann og toalett frem til jeg avslutter sesongen?

Har aldri opplevd noen få minusgrader om natten som noe problem. Eneste jeg kommer på er evt om du har montert dusj på akterspeilet eller noe, dusjhåndtaket fryser veldig lett i filler. 

Det kan også være lurt å slå av trykkvannspumpen og åpne alle kranene når båten ikke er i bruk. Mindre risiko for at kranene fryser i stykker da. 

Sjøvannet i toalettet er så pass salt at det skal noen minusgrader til før det fryser. 

Edited by Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ligger med vann i tanken hele vinteren gjennom her på vestlandet. Tanken i NB er under kabinen og jeg har aldri sett antydning til is i denne selv med atskillige minus utenfor. Derimot så åpner jeg alle kraner slik at disse står uten vann i, skvulper litt giftfri frostvæske i toalett og dusj.

Pumpa står i motor rommet og denne gjør jeg heller ikke noe med, har frostvakt på varmtvannstanken slik at denne slår seg på om det blir under 5 grader i motorrommet.

Uten vann så ville det ikke vært kjekt å være på båttur om vinteren.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!