Jump to content

Trykktest av varmeveksler Volvo Penta Tamd40B, hvor høyt trykk?

K. Hauge

Recommended Posts

Nå husker ikke jeg hva som ble brukt på mine i høst men mener de ble trykktestet på mellom 20- 25 psi  fant en link på mine varmevekslere .. og hva dette firmaet tester på  nå er det jo ikke store trykket i vekslerne men det er ikke bra med å få en innvendig lekkasje

http://www.galmukoffmarine.com/heat-exchanger-inspection-and-testing/

Edited by Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

For det første, hvilken varmeveksler refererer du til? De fleste har tre eller fire. Trykket kommer ikke fra sjøvannet, men fra den varme siden. Min motoroljekjøler ser et motoroljetrykk på fire bar. Kjølevannskjøleren ser et kjølevannstrykk på 0,5 bar. Greit å lese bruksanvisningen.

Det dreier seg om kjølevannskjøleren. Hvilket trykk er det snakk om i saltvannskretsen? Jeg har fått sjøvann over i ferskvannsdelen og ønsker å teste for evt. lekkasje. Kan sjøvannet komme inn i ferskvannskretsen på annen måte enn ved lekkasje i kobberinnsatsen i kjølevannskjøleren?

Da vi jobbet med disse innsatsene var det oftest et brudd/hull akkurat i en av de støtteplatene som rørene går gjennom. Noen ganger lett å se når vi beveget forsiktig på rørene andre ganger var det mer midt inni kjøler innsatsen.

Kunne kanskje tyde på at vibrasjon akkurat der hadde slitt til det ble hull. Men nå er vi en del år tilbake i tid da og aner ikke om de som kom etter er forsterket. 

Edited by Gudrun (see edit history)