Jump to content

KAD42 problemer medhøyt oljetrykk/olje i eksos


erikchri

Recommended Posts

I sommer røk drivrem mellom veiv og vannpumpe pga defekt lager i reimens strammehjul. Motoren ble umiddelbart stoppet når varsellamper lyste. Etter reparasjon har imidlertid oljetrykket vært høyt (kraftige svingninger) ved turtall over 3000 og varm motor. Skiftet olje og filter uten bedringer. Oljen så helt normal ut, ikke vanntilblandinger. Det virker som om det også kommer oljeflekker i kjølevannet. Hva kan årsaken være?

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg denne motoren spesielt. Derfor et par spørsmål: Jeg antar at denne remmen driver motorvann sirkulasjon, ikke sjøvannspumpen. Når du skriver at det er oljefleker på kjølevannet, er det da vannet som kommer ut (sjøvann), eller er det vannet du ser når du åpner lokket på varmeveksleren?

 

Det som er interessant er egentlig hvor høy temperaturen gikk på motoren før du greide å stoppe den. Merk at det generelt på motorer er komponenter som feiler ved overoppheting. Dette kan være f.eks topplokklekkasjer mellom lokk og blokk, kjølevannstermostat som svikter, følere som svikter m.v. Jeg har opplevd at varsellamper og akustisk alarm igrunnen ikke har varslet før driftsforholdene har blitt så ille at skade allerede har skjedd. De forksjellige motorer ragerer forskjellig på overoppheting. Min gamle Studebaker ble en gang kjørt så oljen putret nede i bunnpannen. Motoren overlevde det også. Min litt nyere Chevrolet blåste toppakningen med en gang motoren kokte.

 

Oljetrykket blir generelt regulert av klaringen mellom stasjonære lagre og roterende tapper, som f.eks. veivlagre og veivaksling. Motoren skal ha gått svært varm før disse forskjellige lagre skades. Ved skade på disse lagrene ville jeg forventet et varig redusert oljetrykk heller enn et trykk som varierer kraftig under samme turtall (vel og merke). Dessuten burde oljetrykket "ramlet i kjeller'n" ved turtallsreduksjon på varm motor ned til tomgang. Du beskriver ikke slik effekt. Disse svingningene i oljetrykk kan meget vel skrive seg fra defekt giver på motorblokken og/eller dårlig elektrisk tilkopling.

 

Det første jeg ville foretatt meg var å prøve med en annen giver for motoroljetrykket. Hvis motoren ikke ryker hvitt, og du heller ikke får vann i oljen eller at oljeforbruket øker markant, ville jeg tatt det litt med ro. Hør etter om det begynner å ramle/banke i motoren (varm motor) under turtallsreduksjon. Kommer det oljeaktige flekker på vannet i varmeveksleren, ville jeg også tatt det med ro til å begynne med. Sjekk heller om nivået i ekspansjonstanken endrer seg under bruk på en måte som du ikke har sett tidligere. Generelt, hvis du skal begynne å forske i dette, vil det bety å plukke fra hverandre motoren.

Link to post
Share on other sites

I sommer røk drivrem mellom veiv og vannpumpe pga defekt lager i reimens strammehjul. Motoren ble umiddelbart stoppet når varsellamper lyste. Etter reparasjon har imidlertid oljetrykket vært høyt (kraftige svingninger) ved turtall over 3000 og varm motor. Skiftet olje og filter uten bedringer. Oljen så helt normal ut, ikke vanntilblandinger. Det virker som om det også kommer oljeflekker i kjølevannet. Hva kan årsaken være?

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, hvor høyt trykk har du da, og hva slags olje bruker du? Kokte motoren når viftereima røyk? Husk at dieselmotorer ikke tåler å gå varme. Uansett ville jeg startet med det enkle. Sjekk giver og instrument. En av de mange fordelene med 2 motorer er at du kan switche mellom de når du feilsøker. Kople ledningene fra den motoren som viser unormale verdier til instrumentet som du vet er i orden. Viser det nå riktig vet du hvor feilen ligger. Olje i kjølvannet kan like gjerne være diesel kanskje?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ved første uhell hadde jeg kjørt i 30 min i 22 knop i Kosterfjorden i noe sjø. Varsellampen på ladning lyste og motortemperaturen var på vei opp. Skrudde umiddelbart av da jeg mistenkte at en rem røk. Tuslet inn i 5 knop på den dndre lotoren til Strømstad. Bestilet deler ekspress via Drevia i Lysekil (Axelson i Strømstad kunne/ville ikke levere ekspress neste dag). Jeg så i kjølsvinet at det var kjølevæske der og antok at motoren hadde kokt etter at jeg skrudde den av. Skiftet remmer og lager og startet opp igjen som normalt. Mulig noe lavt oljetrykk, skiftet filter og olje i hjemhavnen og dro ut på ny tur. Nå kom problemet med høyt oljetrykk over 3000 RPM. Ved kald motor og lavere oljetemperatur er trykket som på den andre motoren (den er nå defekt pga avt det andre strammehjulet til kompressoren også er røket, skifter til nye strammehjul 4 stk på begge motorer).

Oljeflekker i kjølevannet kan godt være uforbrent diesel. Ved andre oljeskift var oljen normalt svart, ingen tegn til vann (grå olje) eller endret nivå.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også opplevd en overoppheting på min AQAD31A. En av avtappingspluggene for kjølevesken hadde skrudd seg ut av seg selv og alle kjølevesken rant ut i motorrommet. Motortemperaturen steg til rundt 100 grader og jeg hadde ikke noe annet valg enn å slå av motoren tvert. Alarmen for høy temperatur slo imidlertid ikke inn. Fikk skrudd inn pluggen og fylt opp med varmt vann fra varmtvannstanken. Dette skjedde for 2 år siden og motoren tok tilsynelatende ikke skade av overopphetingen.

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg hadde ett svar på en tråd her for en tid tilbake da den ene av mine KAD 42 motorer har hatt problemer med varmgang i hele ferien. Det startet med att reima fra veiva til vannpumpa røk og motoren gikk varm. Kjølevannet forsvant og jeg brente hull i eksosmanifolden. Skiftet til ny manifold(6000,-) og motoren fungerte normalt i 20-30 timer. Så begynte problemene. temperaturen var normal når jeg kjørte i marsjfart eller for full gass(3500-3800rpm) kunne kjøre i 6-7 timer, men om jeg gikk ned til tomgang i ca 10 min så gikk den varm. Har i løpet av ferien demontert hele kjølesystemet flere ganger, vært oppe med båten å sjekket inntaket i drevet å slangen der, skiftet vannpumpe, impeller,overhalt sjøvannspumpe, skiftet termostater ol. Så ferien ble gjennomført med å slå av den motoren hver gang vi skulle kjøre sakte og å etterfyllevann. Hadde hverken vann i oljen eller motsatt. bestemte så for å ta ut motoren når jeg kom hjem og overhale den. Demonterte så motoren uten å finne noe feil. Sylindre og stempler så helt normale ut og så jeg skiftet bare toppakning og motoren går som en klokke. den har ikke hverken unormalt oljeforbruk eller oljetrykk etter å ha vært varm en del ganger. Så sannsynligvis har det vært en liten lekkasje på toppakningen som har forstyrret vannsirkulasjone på tomgang. Forstå det den som kan.

Problemet med din motor kan vel være givere eller evt overtrykksventil. :confused:

Link to post
Share on other sites

Så sannsynligvis har det vært en liten lekkasje på toppakningen som har forstyrret vannsirkulasjone på tomgang. Forstå det den som kan.

Problemet med din motor kan vel være givere eller evt overtrykksventil.

Jeg har vært borti liknende tidligere. Den gangen virket det som om varm eksos lakk inn på kjølevannet og varmet opp, eller la en gasslomme rundt føleren for temperaturen. Det minket ikke kjølevann, det virket som at gassen fra forbrennigen lakk ut gjennom overtrykksventilen på radiatoren. Det kan også stemme med at en slik lekkasje kan tette seg ved større belastning og derved ekspansjon i motoren.

Link to post
Share on other sites

**I sommer røk drivrem mellom veiv og vannpumpe pga defekt lager i reimens strammehjul. **

 

------------------------------------------

 

Hei,

 

Hvor mange timer hadde motoren gått da lager på strammehjul røk ?? Greit å vite om en like godt skal bytte dette lager sammen med reimene. Det gjøres jo på biler ved kamreimbytte !!

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Hvor mange timer hadde motoren gått da lager på strammehjul røk ?? Greit å vite om en like godt skal bytte dette lager sammen med reimene. Det gjøres jo på biler ved kamreimbytte !!

<{POST_SNAPBACK}>

En kamreim som ryker er jo litt mer prekært da, dersom motoren er av "interference"-type (ventilras).

 

Jeg skiftet strammehjul på 42'en jeg hadde på rundt 400 timer, men dette er ikke noe godt mål da en klønete mekaniker hadde sprengt unbrako-sporet samt et stykke gods slik at det var åpent inn til kulelageret.

 

Ser du har KAD43, og ikke 42. Da kan du trolig ta det med ro; strammehjulene er mye større på 43'en (= lavere rotasjonshastighet på strammehjulet) og patenten for å stramme er forbedret.

 

Det selges ombygningssett til 43-type beregnet på uheldige 42-eiere. Frekt spør du meg. VP burde bare kuttet ut 42-patenten og kun solgt 43-type sett til samme pris.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...