PiperBill Startet 26.September.2018 Link til dette innlegget Startet 26.September.2018 (redigert) You be the judge.. Har en flaske med blanding av vann/diesel fra vannutskilleren etter endte sesong. Jeg har ikke brukte Alron med har en flaske liggende. Da helte jeg en skvett opp i flaske med diesel/vann. Så rystet jeg flasken og lot det stå i 2 timer. Etter 2 timer var det like mye vann i flasken som da jeg begynte. Skulle ikke Alron emulgerer vannet? Før Alron Alron tilsatt og flasken rystet Etter 2 timer er det like mye vann. Redigert 26.September.2018 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
nomen Svart 26.September.2018 Link til dette innlegget Svart 26.September.2018 Lurium, eller ikke jeg vil ihvertfall ikke emulgere vann og diesel. Slik jeg forstår det, vil vannutskilleren da ikke klare å gjøre jobben sin, med det resultat at vannet kommer inn til pumpe og dyser. Ren tank, skikkelig vannutskiller/filter, og evt. en skvett 2-takts olje for å kompensere for manglende smøring i moderne diesel. Da trenger man ikke noe slikt "lurium" Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Tropic1 Svart 26.September.2018 Link til dette innlegget Svart 26.September.2018 Er jo lovlig mye vann i forhold til diesel på den flaska......Prøv med bare litt vann ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.September.2018 Link til dette innlegget Svart 26.September.2018 Tøm tanken, rengjør den og dropp tilsetning. Sjekk tettning på dieselpåfyllingslokket. Du vil vel ikke ha den driten inn i motoren, samt tilstoppe finfilteret? ? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 (redigert) PiperBill skrev On 26.9.2018 at 18.16: Skulle ikke Alron emulgerer vannet? Vis hele sitatet En emolusjon er en blanding av to væsker som ikke er fullstendig løselige med hverandre. Den ene væsken er fordelt som dråper i den andre væsken. Dvs. at vannet blir med dieselen rundt i motorsystemet, der vi absolutt ikke vil ha vann. Det verste er at en emolusjon ikke er stabil. Dvs. at de to væskene ved gitte temperaturforandringer kan "skille" seg, og da har vi det gående. Vann må skilles ut av dieselen før dieselen går inn i motorsystemet. Bruk vannutskiller/filter og, om det er mulig, tapp eller sug opp en skvett fra bunnen av tanken av og til. Alle slike luriumstoffer som skal ta seg av vann i diesel er noe dritt. Redigert 27.September.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Brukte tidligere en emulgator fordi jeg hadde spor av både sopp og bakterier. Antar det fulgte med båten når jeg kjøpte den. Kjørte to sesonger uten at jeg ble helt kvitt dritten. Vann så jeg aldri. I fjor gikk jeg over til Bioprotect 2 og så umiddelbart en del dritt som samlet seg opp i filteret. Var ikke så mye at jeg orket ta jobben med rens av tankene. Skiftet 2 forfilter og nå begynner det å se bedre ut. Har tatt test 2 ganger denne sesongen og nå er det ingenting spor av verken sopp eller bakterier. Vann har jeg aldri sett i koppen eller tankene mine. Emulgator, tja jeg vet ikke. Synes ikke det tok verken bakteriene eller soppen selv om jeg ikke så spor av vann i dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Så vidt jeg vet holder alle slike luriumer vannet i kun kort tid (godt under minuttet) før det skilles ut. Har selv brukt Hammerdowm i 18 år, og aldri hatt vann i utskilleren. Men jeg har nok heller ikke vann i motoren, da turen avsluttes i svært rolig farvann, hvor vannet ikke «emuguleres» inn. I grovere sjø med mindre på tanken, vil evt vann vivles inn og være med systemet igjennom. I havna vil evt vann ha lagt seg, og ikke være med inn i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 nordan family 27 skrev On 27.9.2018 at 8.01: Så vidt jeg vet holder alle slike luriumer vannet i kun kort tid (godt under minuttet) før det skilles ut. Har selv brukt Hammerdowm i 18 år, og aldri hatt vann i utskilleren. Men jeg har nok heller ikke vann i motoren, da turen avsluttes i svært rolig farvann, hvor vannet ikke «emuguleres» inn. I grovere sjø med mindre på tanken, vil evt vann vivles inn og være med systemet igjennom. I havna vil evt vann ha lagt seg, og ikke være med inn i systemet. Vis hele sitatet Hvor er det du vil med dette, tror du vannet kun gjør skade når motoren står? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Jannmar Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 (redigert) nordan family 27: Har selv brukt Hammerdowmi 18 år, og aldri hatt vann i utskilleren. Du vil ikke se vann i utskilleren så lenge du bruker en emulgator. Vannet ligger som små dråper i dieselen, og blir med dieselen gjennom utskilleren og hele motorsystemet ditt. Det er ennå ikke oppfunnet noe lurium som fjerner vannet fra dieselen. Redigert 27.September.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Jeg er enig i det. Luriumet kan bidra til at vannet blir med dieselen gjennom motor og ut eksos. Slik sett blir det borte fra tanken, og fjerner grunnlag for dieseldyr. Mine tanker har ikke avtapping, og de har heller ikke mannluker. Hadde de hatt avtappingskran ville jeg heller brukt det. Dråpene med vann (ved bruk av Hammerdown) blir i dieselen i kun kort tid før de felles ut igjen og samler seg på bunnen. I tråd med trådstarters observasjon (med et annet lurium). Altså som forventet. Ettersom vannet ikke er emulugert inn i dieselen i minuttene før jeg fortøyer, skilles ikke vannet ut når motoren står. Det går kun igjennom når motoren går. Ettersom jeg aldri har vann i utskilleren heller, så antar jeg luriumet tømmer tanken for vann - ved å la det bli med igjennom motoren. Når tankene mine er fulle, og/eller vannet er flatt, vil det ikke emuguleres vann inn i dieselen (krever en viss bevegels). Så er det spørsmål om skade under gange når motoren går. Det er jeg ikke kvalifisert til å mene noe om, men på en commonrail vil jeg tro det er veldig dumt. Det er vel også dumt med dieseldyr. Så da er det pest eller kolera for meg uten avtappingsmulighet eller mannlokk. Hadde jeg hatt et av de, ville jeg bok gjort annerledes. Jeg bruker altså lurium pluss bioprotect forebyggende på gamle dieseler. Andre må gjøre ting annerledes - det hadde jeg også gjort hadde jeg hatt moderne motorer eller avtapping. Men spørsmålet til trådstarter var om dette var lurium. Jeg oppfatter at trådstarters observasjon er omtrent akkurat slik som forventet. På Hammerdown faller vannet ut etter 15-30 sekunder, så det tar ikke så veldig lang tid. Er en eldre tråd hvor vedr HD luriumet hvor også importøren svarer på dette. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Vann i dieselen skader motoren uansett om den går eller står, det er sikkert. At du ikke har avtapping er jo dumt, det vet jeg alt om sidem jeg ikke har det selv. Det gjør at jeg suger tanken tom hver vår, og dermed VET at den er gullene ren. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
index Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Det hjelper lite at du vet den er gullende ren I mars hvis du får vann med dieselen I april... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 index skrev On 27.9.2018 at 10.54: Det hjelper lite at du vet den er gullende ren I mars hvis du får vann med dieselen I april... Vis hele sitatet He, he, du mener 'Hulda-syndromet'? 50 liter dritt på en fylling a 200 liter. Da kan det være så rent og vannfritt som det bare er mulig kvarteret før. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 27.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Jeg har aldri brukt Alron. Må innrømmer en ting. Jeg helte litt ekstra vann opp i flasken da det var bare en teskje eller to som kom ut fra vannutskilleren. Hensikten var å se om Alron faktisk har noe effekt på vann og det hadde det tydeligvis ikke. Jeg bruker ikke annet Bioprotect-2. Hadde masse gugge i grov filteret i fjor høst men jeg vet ikke hvor lenge filteret hadde stått i. Byttet filter. Byttet o-ringene på tanklokene også. Jeg har brukt noen hundrede liter diesel denne sommeren og ikke sett mer en liten skvett i utskilleren og grovfilteret var helt fin da jeg tok den ut nå nettopp. Apropos 2-takt olje i diesel. Jeg har brukt det før men sluttet med det også. Leste en vitenskapelig studie som så på effekten av 0.5% blanding i diesel. Det var lite positivt og til og med hadde negativ effekt på dysene så det har jeg sluttet med. Kan se om jeg finner lenken til studie om noe er interessert. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Jannmar Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 PiperBill skrev On 27.9.2018 at 12.28: Jeg har aldri brukt Alron. Må innrømmer en ting. Jeg helte litt ekstra vann opp i flasken da det var bare en teskje eller to som kom ut fra vannutskilleren. Hensikten var å se om Alron faktisk har noe effekt på vann og det hadde det tydeligvis ikke. Vis hele sitatet Etter hva nordan family 27 skriver ser det ut som Alron hadde den effekten det skulle ha, nemlig at at vannet og dieselen "skilte" seg igjen etter kort tid. Da ser det for meg ut til at den prøven du foretok gikk helt etter oppskriften. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 (redigert) Hulda skrev On 27.9.2018 at 12.23: He, he, du mener 'Hulda-syndromet'? Vis hele sitatet Jeg hadde deg i bakhodet her ja;-) Jeg tror nok at utfordringen her er mengden vann ift Alron. Men hva vet jeg, jeg er jo en av de lettlurte som bruker Hammerdown...? Redigert 27.September.2018 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kjellg Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Hulda skrev On 27.9.2018 at 12.23: He, he, du mener 'Hulda-syndromet'? 50 liter dritt på en fylling a 200 liter. Da kan det være så rent og vannfritt som det bare er mulig kvarteret før. Vis hele sitatet Fortell, fortell Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 27.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Alron dosering skal være 1dl til 50 liter diesel. Jeg hadde 20ml opp i ca. 3dl. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Mix Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Hva med å lese bruksanvisningen ? Her står det den hjelper mot kondensvann i tanken. Ikke 10% vann som du opererer med her. Med 10% vann er du i området for kontrollert vannemulsjon i motorer som er i området 10-20% vann i brennoljen. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 27.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 (redigert) Fra bruksanvisningen: ALRON "DRENERER" VEKK KONDENSVANN Lufta inneholder fuktighet og denne fører til kondens i drivstofftanken. Du kan redusere problemet ved å tømme tanken fullstendig en gang i året, men etter en tid vil kondensen være der igjen. Når dette vannet kommer inn i brennstoffrør, dyser eller forgasser, er motorstopp et vanlig utfall. Med Alron binder du kondensvannet og driver det ut under forbrenningen uten at det har mulighet for å gi motorstopp. Ved å helle litt Alron på tanken ved hver fylling holder du drivstoffet "tørt" og unngår den vanligste årsaken til driftsstans. Det er ikke 10% vann i flaska….Med det små mengder du refererer til så hadde det ikke vært behov for noe annet en vannutskiller på dieselfilter. Men ok.. jeg fyller resten av flasken med Alron og ser. Redigert 27.September.2018 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
NilsPils Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Jeg hadde emulgator (Hammerdown) i dieselen og fikk vann i commonrailsystemet. Det resulterte i en fullstendig ødelagt båtsesong og skifte av injektorer og høytrykkspumpe. Få vannet ut før det går inn i systemet. Aldri mer emulgator for meg . . .! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Jeg hadde ventet på at NilsPils skulle komme på banen. Og det han erfarte er meget relevant. Noe annet er denne kondensmyten. Har noen vann på tanken, så kommer vannet fra noe annet enn komdensasjon av luft. Det er rett og slett en forkvaklet myte. Som blant annet Alron selger på. Rett og slett på linje med uvirksomme kosttilskudd som fagmiljøene advarer mot. Men de selges i bøtter og spann alikevel. Fordi folk tror på forhold de ikke skjønner. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Kjellg skrev On 27.9.2018 at 14.25: Fortell, fortell Vis hele sitatet Her står det at læse. Og en side utover. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Jeg pøser på med kondensfjerner et par ganger i året.Aldrig sett vann i glasset. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Hulda Svart 27.September.2018 Link til dette innlegget Svart 27.September.2018 Mons Olav skrev On 27.9.2018 at 17.53: Jeg pøser på med kondensfjerner et par ganger i året.Aldrig sett vann i glasset. Vis hele sitatet Ikke jeg heller, selv om jeg aldri har brukt et gram kondensfjerner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.