Jump to content

Alron dieseltilsetning. Bare lurium?

PiperBill

Recommended Posts

You be the judge.. Har en flaske med blanding av vann/diesel fra vannutskilleren etter endte sesong. Jeg har ikke brukte Alron med har en flaske liggende. Da helte jeg en skvett opp i flaske med diesel/vann. Så rystet jeg flasken og lot det stå i 2 timer. Etter 2 timer var det like mye vann i flasken som da jeg begynte. Skulle ikke Alron emulgerer vannet?

Før Alron

d2.jpg

Alron tilsatt og flasken rystet

a1.jpg

Etter 2 timer er det like mye vann.

d3.jpg

Edited by PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Lurium, eller ikke jeg vil ihvertfall ikke emulgere vann og diesel. Slik jeg forstår det, vil vannutskilleren da ikke klare å gjøre jobben sin, med det resultat at vannet kommer inn til pumpe og dyser.

Ren tank, skikkelig vannutskiller/filter, og evt. en skvett 2-takts olje for å kompensere for manglende smøring i moderne diesel. Da trenger man ikke noe slikt "lurium"

Hold kjeft,når du snakker til meg!

PiperBill skrev for 13 timer siden:

Skulle ikke Alron emulgerer vannet?

En emolusjon er en blanding av to væsker som ikke er fullstendig løselige med hverandre.

Den ene væsken er fordelt som dråper i den andre væsken. Dvs. at vannet blir med dieselen rundt i motorsystemet, der vi absolutt ikke vil ha vann.

Det verste er at en emolusjon ikke er stabil. Dvs. at de to væskene ved gitte temperaturforandringer kan "skille" seg, og da har vi det gående.

Vann må skilles ut av dieselen før dieselen går inn i motorsystemet. Bruk vannutskiller/filter og, om det er mulig, tapp eller sug opp en skvett fra bunnen av tanken av og til.

Alle slike luriumstoffer som skal ta seg av vann i diesel er noe dritt.

Edited by Jannmar (see edit history)

Brukte tidligere en emulgator fordi jeg hadde spor av både sopp og bakterier. Antar det fulgte med båten når jeg kjøpte den. Kjørte to sesonger uten at jeg ble helt kvitt dritten. Vann så jeg aldri. I fjor gikk jeg over til Bioprotect 2 og så umiddelbart en del dritt som samlet seg opp i filteret. Var ikke så mye at jeg orket ta jobben med rens av tankene. Skiftet 2 forfilter og nå begynner det å se bedre ut. Har tatt test 2 ganger denne sesongen og nå er det ingenting spor av verken sopp eller bakterier. Vann har jeg aldri sett i koppen eller tankene mine. Emulgator, tja jeg vet ikke. Synes ikke det tok verken bakteriene eller soppen selv om jeg ikke så spor av vann i dieselen. 

Så vidt jeg vet holder alle slike luriumer vannet i kun kort tid (godt under minuttet) før det skilles ut. Har selv brukt Hammerdowm i 18 år, og aldri hatt vann i utskilleren. Men jeg har nok heller ikke vann i motoren, da turen avsluttes i svært rolig farvann, hvor vannet ikke «emuguleres» inn. I grovere sjø med mindre på tanken, vil evt vann vivles inn og være med systemet igjennom. I havna vil evt vann ha lagt seg, og ikke være med inn i systemet.

nordan family 27 skrev for 1 time siden:

Så vidt jeg vet holder alle slike luriumer vannet i kun kort tid (godt under minuttet) før det skilles ut. Har selv brukt Hammerdowm i 18 år, og aldri hatt vann i utskilleren. Men jeg har nok heller ikke vann i motoren, da turen avsluttes i svært rolig farvann, hvor vannet ikke «emuguleres» inn. I grovere sjø med mindre på tanken, vil evt vann vivles inn og være med systemet igjennom. I havna vil evt vann ha lagt seg, og ikke være med inn i systemet.

Hvor er det du vil med dette, tror du vannet kun gjør skade når motoren står?

nordan family 27:  Har selv brukt Hammerdowmi 18 år, og aldri hatt vann i utskilleren.

Du vil ikke se vann i utskilleren så lenge du bruker en emulgator.

Vannet ligger som små dråper i dieselen, og blir med dieselen gjennom utskilleren og hele motorsystemet ditt.

Det er ennå ikke oppfunnet noe lurium som fjerner vannet fra dieselen.

Edited by Jannmar (see edit history)

Jeg er enig i det. Luriumet kan bidra til at vannet blir med dieselen gjennom motor og ut eksos. Slik sett blir det borte fra tanken, og fjerner grunnlag for dieseldyr. Mine tanker har ikke avtapping, og de har heller ikke mannluker. Hadde de hatt avtappingskran ville jeg heller brukt det. Dråpene med vann (ved bruk av Hammerdown) blir i dieselen i kun kort tid før de felles ut igjen og samler seg på bunnen. I tråd med trådstarters observasjon (med et annet lurium). Altså som forventet.

Ettersom vannet ikke er emulugert inn i dieselen i minuttene før jeg fortøyer, skilles ikke vannet ut når motoren står. Det går kun igjennom når motoren går. Ettersom jeg aldri har vann i utskilleren heller, så antar jeg luriumet tømmer tanken for vann - ved å la det bli med igjennom motoren. Når tankene mine er fulle, og/eller vannet er flatt, vil det ikke emuguleres vann inn i dieselen (krever en viss bevegels).

Så er det spørsmål om skade under gange når motoren går. Det er jeg ikke kvalifisert til å mene noe om, men på en commonrail vil jeg tro det er veldig dumt. Det er vel også dumt med dieseldyr.

Så da er det pest eller kolera for meg uten avtappingsmulighet eller mannlokk. Hadde jeg hatt et av de, ville jeg bok gjort annerledes. Jeg bruker altså lurium pluss bioprotect forebyggende på gamle dieseler. 

Andre må gjøre ting annerledes - det hadde jeg også gjort hadde jeg hatt moderne motorer eller avtapping. 

Men spørsmålet til trådstarter var om dette var lurium. Jeg oppfatter at trådstarters observasjon er omtrent akkurat slik som forventet. På Hammerdown faller vannet ut etter 15-30 sekunder, så det tar ikke så veldig lang tid.

Er en eldre tråd hvor vedr HD luriumet hvor også importøren svarer på dette.

Vann i dieselen skader motoren uansett om den går eller står, det er sikkert.

At du ikke har avtapping er jo dumt, det vet jeg alt om sidem jeg ikke har det selv.

Det gjør at jeg suger tanken tom hver vår, og dermed VET at den er gullene ren.

index skrev 1 time siden:

Det hjelper lite at du vet den er gullende ren I mars hvis du får vann med dieselen I april...

He, he, du mener 'Hulda-syndromet'? 50 liter dritt på en fylling a 200 liter. Da kan det være så rent og vannfritt som det bare er mulig kvarteret før.

Jeg har aldri brukt Alron. Må innrømmer en ting. Jeg helte litt ekstra vann opp i flasken da det var bare en teskje eller to som kom ut fra vannutskilleren. Hensikten var å se om Alron faktisk har noe effekt på vann og det hadde det tydeligvis ikke. Jeg bruker ikke annet Bioprotect-2. Hadde masse gugge i grov filteret i fjor høst men jeg vet ikke hvor lenge filteret hadde stått i. Byttet filter. Byttet o-ringene på tanklokene også. Jeg har brukt noen hundrede liter diesel denne sommeren og ikke sett mer en liten skvett i utskilleren og grovfilteret var helt fin da jeg tok den ut nå nettopp.

Apropos 2-takt olje i diesel. Jeg har brukt det før men sluttet med det også. Leste en vitenskapelig studie som så på effekten av 0.5% blanding i diesel. Det var lite positivt og til og med hadde negativ effekt på dysene så det har jeg sluttet med. Kan se om jeg finner lenken til studie om noe er interessert.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

PiperBill skrev 59 minutter siden:

Jeg har aldri brukt Alron. Må innrømmer en ting. Jeg helte litt ekstra vann opp i flasken da det var bare en teskje eller to som kom ut fra vannutskilleren. Hensikten var å se om Alron faktisk har noe effekt på vann og det hadde det tydeligvis ikke.

Etter hva nordan family 27 skriver ser det ut som Alron hadde den effekten det skulle ha, nemlig at at vannet og dieselen "skilte" seg igjen etter kort tid.

Da ser det for meg ut til at den prøven du foretok gikk helt etter oppskriften. 

Hulda skrev for 1 time siden:

He, he, du mener 'Hulda-syndromet'?

Jeg hadde deg i bakhodet her ja;-)

Jeg tror nok at utfordringen her er mengden vann ift Alron.  Men hva vet jeg, jeg er jo en av de lettlurte som bruker Hammerdown...?

Edited by index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hulda skrev for 2 timer siden:

He, he, du mener 'Hulda-syndromet'? 50 liter dritt på en fylling a 200 liter. Da kan det være så rent og vannfritt som det bare er mulig kvarteret før.

Fortell, fortell :wink:

Hva med å lese bruksanvisningen ?

Her står det den hjelper mot kondensvann i tanken. Ikke 10% vann som du opererer med her.

Med 10% vann er du i området for kontrollert vannemulsjon i motorer som er i området 10-20% vann i brennoljen.

Fra bruksanvisningen:

ALRON "DRENERER" VEKK KONDENSVANN

Lufta inneholder fuktighet og denne fører til kondens i drivstofftanken. Du kan redusere problemet ved å tømme tanken fullstendig en gang i året, men etter en tid vil kondensen være der igjen. Når dette vannet kommer inn i brennstoffrør, dyser eller forgasser, er motorstopp et vanlig utfall. Med Alron binder du kondensvannet og driver det ut under forbrenningen uten at det har mulighet for å gi motorstopp. Ved å helle litt Alron på tanken ved hver fylling holder du drivstoffet "tørt" og unngår den vanligste årsaken til driftsstans.

Det er ikke 10% vann i flaska….Med det små mengder du refererer til så hadde det ikke vært behov for noe annet en vannutskiller på dieselfilter.

Men ok.. jeg fyller resten av flasken med Alron og ser.

Edited by PiperBill (see edit history)

Jeg hadde emulgator (Hammerdown) i dieselen og fikk vann i commonrailsystemet. Det resulterte i en fullstendig ødelagt båtsesong og skifte av injektorer og høytrykkspumpe. Få vannet ut før det går inn i systemet. Aldri mer emulgator for meg . . .!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg hadde ventet på at NilsPils skulle komme på banen. Og det han erfarte er meget relevant. Noe annet er denne kondensmyten. Har noen vann på tanken, så kommer vannet fra noe annet enn komdensasjon av luft. Det er rett og slett en forkvaklet myte. Som blant annet Alron selger på. Rett og slett på linje med uvirksomme kosttilskudd som fagmiljøene advarer mot. Men de selges i bøtter og spann alikevel. Fordi folk tror på forhold de ikke skjønner.