Jump to content

Alron dieseltilsetning. Bare lurium?

PiperBill

Recommended Posts

index skrev for 8 timer siden:

Det hjelper lite at du vet den er gullende ren I mars hvis du får vann med dieselen I april...

Det er helt sant, men siden jeg stort sett vare fyller hos Norbunkring i Langesund VET jeg at det ikke er vann i dieselen jeg fyller.

Og skulle det slumpe at jeg må fylle en annen plass, har jeg vannutskiller, og kan dermed ha kontroll på hvor dritten kommer fra.

Vannutskilleren blir alltid sjekket før og etter endt tur siden den står ved siden av krana for sjøvannsinntaket.

Den sjekkes også regelmessig iløpet av ferieturen, da før kryssing av større strekninger,og en times kjøring etter at jeg har fylt på fremmed plass.

Er du uheldig å får en masse dritt ved fylling, er det antagelig så mye at vannutskilleren ikke klarer å hådtere det, og da kan man ihvertfall bare drite i å helle på emulgatorer. Det gjør jo ting bare værre.

Uansett, poenget mitt er at alskens "lurium" kan ikke erstatte det å ha en ren dieseltank, og skikkelig filtrering.

Det er vedlikehold og atter vedlikehold som sikrer "problemfritt" båtliv, og da nytter det ikke med snarveier.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev for 9 timer siden:

Vannutskilleren blir alltid sjekket før og etter endt tur siden den står ved siden av krana for sjøvannsinntaket.

Da er du mer oppmerksom enn meg! Sjøvannsinntak stenges kun ved arbeid på systemet, og vannutskilleren sjekkes hver gang man skifter filter sånn ca.

Code0 skrev for 1 time siden:

Det skumle med å ‘lure’ vann inn i forbrenningen er vel at når vannet fordamper og vanndampen varmes til flere hundre grader så utvides et gram med vann til mer en en liter vanndamp, med dertil høyere trykk i forbrenningskammeret.

Etter hva jeg har forstått er vann I forbrenningen bare en fordel, det renser brennkammeret og gir en "mykere " forbrenning. Uansett ikke noe motoren tar skade av. Jeg har brukt vann til sotfjerning både på diesel og bensinmotorer I årevis uten problemer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 time siden:

Da er du mer oppmerksom enn meg! Sjøvannsinntak stenges kun ved arbeid på systemet, og vannutskilleren sjekkes hver gang man 

Etter hva jeg har forstått er vann I forbrenningen bare en fordel, det renser brennkammeret og gir en "mykere " forbrenning. Uansett ikke noe motoren tar skade av. Jeg har brukt vann til sotfjerning både på diesel og bensinmotorer I årevis uten problemer.

Ja, i kontrollerte former og eldre motorer dør ikke av det... Men. det er vell mange eksempler på at common reail får vitale deler ødelagt .

Sjekker tanken for vann etter bunkring og vannutskilleren  som har jobbet med den ande tanken.

Stenger sjøvannsventilen som du, men før eller senere er det statistisk store muligheter for at vi en dag har sjøvann i motoren..

Ellers sier oljeselskapene at mere tilsetninger enn det de tilsetter ikke  er bra.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Common rail blir jo ødelagt om man ser litt hardt på dem virker det som, så jeg er glad for at jeg ikke har en slik. Rart egentlig, det virker jo som et enkelt og robust prinsipp. Skjønner ikke hvorfor disse skal være så sårbare for alt mellom himmel og jord.

Jeg er mer bekymret for at jeg en gang IKKE har sjøvann I motoren, på grunn av at jeg har glemt å åpne sjøvannsinntaket. Men jeg bruker båten daglig, så det ville vært rimelig tungvint å krype ned I motorrommet for å åpne og stenge hver gang. Tipper jeg hadde slitt ut kuleventilen med så hyppig bruk:lol:.

Bunkrer stort sett samme sted hver gang, og det virker som de har god kontroll på tankene sine. I tillegg fyller jeg på en skvett Hammerdown når jeg kommer på det. Har funket greit de 10-12 årene jeg har brukt det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
nomen skrev for 12 timer siden:

Det er helt sant, men siden jeg stort sett vare fyller hos Norbunkring i Langesund VET jeg at det ikke er vann i dieselen jeg fyller.

Og skulle det slumpe at jeg må fylle en annen plass, har jeg vannutskiller, og kan dermed ha kontroll på hvor dritten kommer fra.

Den sjekkes også regelmessig iløpet av ferieturen, da før kryssing av større strekninger,og en times kjøring etter at jeg har fylt på fremmed plass.

Er du uheldig å får en masse dritt ved fylling, er det antagelig så mye at vannutskilleren ikke klarer å hådtere det, og da kan man ihvertfall bare drite i å helle på emulgatorer. Det gjør jo ting bare værre.

Uansett, poenget mitt er at alskens "lurium" kan ikke erstatte det å ha en ren dieseltank, og skikkelig filtrering.

Det er vedlikehold og atter vedlikehold som sikrer "problemfritt" båtliv, og da nytter det ikke med snarveier.

Ja en har mye igjen for å sondere terrenget og være kritisk til hvor en bunkrer.Fyller selv KUN på stoa da den er vinteråpen hvor fiskebåter og losskøyter også bunkrer.

index skrev for 1 time siden:

Common rail blir jo ødelagt om man ser litt hardt på dem virker det som, så jeg er glad for at jeg ikke har en slik. Rart egentlig, det virker jo som et enkelt og robust prinsipp. Skjønner ikke hvorfor disse skal være så sårbare for alt mellom himmel og jord.

Jeg er mer bekymret for at jeg en gang IKKE har sjøvann I motoren, på grunn av at jeg har glemt å åpne sjøvannsinntaket. Men jeg bruker båten daglig, så det ville vært rimelig tungvint å krype ned I motorrommet for å åpne og stenge hver gang. Tipper jeg hadde slitt ut kuleventilen med så hyppig bruk:lol:.

Bunkrer stort sett samme sted hver gang, og det virker som de har god kontroll på tankene sine. I tillegg fyller jeg på en skvett Hammerdown når jeg kommer på det. Har funket greit de 10-12 årene jeg har brukt det.

Tipper dette har noe med arbeidstrykket å gjøre...er ikke uvanlig at en commonrail har et åpningstrykk på 1000-1500 bar mot en konvensjonell diesel som ligger i underkant av 200 bar til sammenligning...bare en tanke...

Det er sant. Men de er likevel neppe så sårbare som enkelte gir uttrykk for vil jeg tro.

Ellers så kan man vel ikke snakke om åpningstrykk på common rail, men railtrykk. En gammeldags dieselmotor har dyser som åpner på et bestemt trykk, mens commonrail har elektronisk styrte dyser som åpner når styringssystemet sender signal. Railtrykket varierer med turtallet, fra rundt 250 bar på tomgang opp til gjerne 1500-2000 bar på max turtall.

Det er vel knapt en moderne dieselbil som ikke har commonrail. På meg virker det ikke som om de havarerer mer enn andre. Spesielt med commonrail er høyt trykk og trange pasninger. Hvilket setter krav tii filtrering av diesel. Så komplisert er det.

Så kan jeg legge til at det Alron og andre luriumprodukter gjør, er å sette motorens filtreringssystem ut av spill. Derved kommer vann inn i høytrykksystemet, og blir liggende der. Lager en liten smule korrosjon over vinteren, og vips har man NilsPils-syndromet.

Redigert av Hulda (see edit history)

For de som har motorer som ikke tåler lurium, er det verdt å notere at Energi1olje - som har en del anlegg i indre Oslofjord - har lurium rett på tankene man fyller av. Står mer om luriumet de anvender på hjemmesiden deres. Man bør da vurdere dette opp mot hva nedsiden for egen motor kan være.

2 hours ago, nordan family 27 said:

For de som har motorer som ikke tåler lurium, er det verdt å notere at Energi1olje - som har en del anlegg i indre Oslofjord - har lurium rett på tankene man fyller av. Står mer om luriumet de anvender på hjemmesiden deres. Man bør da vurdere dette opp mot hva nedsiden for egen motor kan være.

Dieseltilsetning BG 227 DFC (Energi1olje),  innholder ikke alkohol eller kondensfjerner.

De fleste motorer tåler "lurim", problemet er at ingen kan dokumenter påstandene og ingen motorfabrikanter anbefaler noen av dem. Noe som burde fortelle forbruker at dette er bullshit på linje med helsekost og homopatmedisiner... Spar pengene.

Det eneste jeg fyller på er "Bio protect 2", som er en biocide som dreper dieseldyr. 

Redigert av Førstefender (see edit history)
nordan family 27 skrev 1 time siden:

Tviler sterkt på at de putter lurium i anleggsdiesel.

Rettelse: Du har rett. Ser på deres hjemmesider at de faktisk gjør det. Glad jeg ikke fyller der. Burde stått advarsel på tankene med opplysning om hva slags lurelurium dette er. Om det er en emulgator, biocid osv.

Håpløst kun å skrive på hjemmesiden hva det virker i mot, og at det ikke inneholder kondensfjerner eller alkohol.

Det blir som alle helsekostreklamene rundt omkring.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Da kan dere få innblikk i hva anbefalingene til min amerikanske bilmotor produsert i 1985 fra GM er:

• Ikke benytt diesel der de blander inn spillolje og/eller andre avfallsstoffer (noe som man gjorde i USA)
  • Motoren (bilen) anbefales utstyrt med vannutskiller som gir signal om når vannutskilleren må tømmes (standard på Chev)
  • Motoren skal ha 30 mikron grovfilter og 10 mikron finfilter
  • Den eneste formen for tilsetninger som anbefales er biocid av anbefalt (kjent) fabrikat
  • Ved vann i dieselen anbefales at man tapper tanken, rengjør mekanisk eller bytter tank

Det er nokså mange sider med alle mulige greier. Mener også at det et eller annet sted at garantien settes til side om man blander inn noe annet enn biocid i dieselen. Det å emulgere vann i olje er ikke noen ny teknikk. Jeg solgte i sin tid, på 70-tallet, brannhemmende hydraulikkolje der brannhemmingen bestod av dispergert vann. Det var en fabrikk i England som lagde stoffet. Salget gikk ualminnelig tregt. Motargumentet var utfelling av vann med påfølgene bakerievekst og/eller korrosjon. Lite nytt under solen.

Det er vel ikke så stor forskjell i dag heller.

nordan family 27 skrev 13 minutter siden:

.....bytter tank.

Ut med to stk motorer osv. Det er da min villighet til å ha lurium på tanken inntreffer. 

Hvis du leser det jeg skriver, om det er mitt innlegg du referer til: Dette gjelder BILMOTOR, altså en slik greie som er montert i en bil. Og dieseltanken sitter følgelig i en bil. Og en tank i en bil hadde ofte ikke annet mannhull enn påfyllingen og forskruvningen til nivåmåleren. Å bytte tank var et alternativ, med det menes 'noe annet'- en annen tilnærming til å løse problemet, om man ikke fikk det til på annen måte. Å dumpe en biltank ned på bakken er ikke forbundet med store problemer. Man behøver ikke røske ut pentryet og dørken i cockpit.

Klarere nå? Hvis du hadde kommet drassende med en reklamasjon der dyser og pumpe hadde skjært seg, hatt rust, etc., reklamasjon = 0. Akkurat det vet jeg også for så vidt noe om, i om med at jeg også har hatt jobb som 'reklamasjonsgeneral' hos CAT.

Redigert av Hulda (see edit history)
Torsen67 skrev for 1 time siden:

Jeg har brukt Alron på 4 året. Ikke vann i vannutskiller eller i tanken. Motor har aldri fusket heller. Volvo Penta D2-55a.

Det er jo det som er hele greia, heller du en emulgator (Alron)  på tanken, risikerer du at vannuskilleren IKKE klarer å nettopp skille ut vannet. Dermed blir vannet med inn i motoren.  Derfor vil ikke jeg bruk slikt, jeg VIL at evt. vann skal samles i utskilleren.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev 58 minutter siden:

Det er jo det som er hele greia, heller du en emulgator (Alron)  på tanken, risikerer du at vannuskilleren IKKE klarer å nettopp skille ut vannet. Dermed blir vannet med inn i motoren.  Derfor vil ikke jeg bruk slikt, jeg VIL at evt. vann skal samles i utskilleren.

Jeg vill ikke ha vann i vannutskilleren derfor bunndrenerer jeg tankene.

Når en får vann i vannutskilleren så er det mer enn nok vann på tanken, til at en har lagt tilrette for starte oppdrett av dieseldyr.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Tror ikke min er common rail. Hver av de seks sylinderne har sin separate dieselpumpe med et dysetrykk på 1200 bar. Returdieselen går gjennom en separat dieselkjøler.

Når folk sier «jeg har brukt xxx dieseltilsetningen i xx år og aldri hatt vann i tanken eller vannutskiller» betyr det SFA. Kunne likeså godt hatt samme resultat uten noe som helst tilsetning. Men for all del…. Placebo-effekten er ikke til å undervurdere.

Alron i anbefalt blandingsforhold 1dl/50lt gjør ingenting med vann. Selv en blanding av 1dl/4dl og 20ml vann har ingen effekt. Alron blander seg med vann i en 50/50 oppløsning men etter en time ser det slikt ut igjen. Alron flyter opp på.

vannalron.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

det er kanskje lurium... hvem vet? det som er greit er jo at det er det billig... nå har jo dette luriumet vert på markedet i en del år, har ikke klart å finne noe negativt om det ennå. jeg bruker alron på både båt og bil.  dette skal jo ikke bare være kondensfjærner,men i følge eventyrland skal det  pleie dyser og eventuell pumpe. kinadieselen min fikk først en slump 2t olje under innkjøringen senere alron. jeg har patte på tanken som jeg drenerer og både den og filter er gullerene. på min bil med oljebrenner så er jeg rammet av vw sin  "jukse" motor. mange erg ventiler og dpf er skiftet på disse motorer i følge nettet. der er det også advart mot biodiesel og addentiver. jeg kjører alron på denne og etter oppdatering av motoren for å følge utsippskravene er mange motorer plaget med feil på disse komponenter. min 1,6 tdi er oppdatert for lengesiden og i går gikk den gjennom eu kontrollen med glans. 66000 km uten en eneste juks eller problem i det heletatt. det beviser kanskje  ingenting ,men jeg har mye mindre problemer enn flere andre med min ea189 oppdaterte vw motor. en drøy 100 lapp for 300 l diesel er ikke noe problem for meg, virker det ikke og skader det ikke så er jo ingen skade skjedd.

10 minutes ago, halleland said:

disse komponenter. min 1,6 tdi er oppdatert for lengesiden og i går gikk den gjennom eu kontrollen med glans. 66000 km uten en eneste juks eller problem i det heletatt. det beviser kanskje  ingenting ,men jeg har mye mindre problemer enn flere andre med min ea189 oppdaterte vw motor. en drøy 100 lapp for 300 l diesel er ikke noe problem for meg, virker det ikke og skader det ikke så er jo ingen skade skjedd.

66 000km er jo ingenting.. hadde en BMW 320D 2007, som hadde kjørt 280 000km, aldri brukt alron eller no annet lurium (1 eier), aldri byttet turbo eller problemer med EGR, noe som 98% av andre 320D eiere hadde. Så hva beviser det? Ingenting, men hvis du vil fylle på noe på tanken som ingen motorfabrikant anbefaler, så værsegod, fyller bare lommene på eieren av Alron..

riktig at 66000 er ingenting. men mange vw motorer  har likevel hatt problem med disse komponenter helt ned til 30000 km. bmw m flere har sannsynligvis bedre motorer da.  jeg bryr meg katten om jeg fyller lommene til alron selskapet... tenk på hvor mange andre unyttige lommer jeg fyller da!  kan bli en egen tråd bare det...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...