Jump to content

Alron dieseltilsetning. Bare lurium?


PiperBill

Recommended Posts

Common rail motorer er ikke mer utsatt for havarier enn andre bare man tar enkelte hensyn. Bl.a. skal man ikke "file" fram dieselen gjennom en tørr/tomkjørt høyttrykkspumpe. Det stiller også høye krav til forbehandling/filtrering. Minimum 10 mikron forfilter, 2 mikron finfilter samt alarm for "vann i diesel" samt gode bunn-dreneringsmuligheter fra tank (dessverre ofte en ønskedrøm på moderne båter) samt gode dreneringsmuligheter fra forfilter. Sist men ikke minst gode RUTINER for benyttelse av dreneringsmulighetene. Etter hver bunkring samt en skvett daglig drenering ved daglig bruk så er man garantert en havarifri tilværelse, iallefall der vanskjøtsel er årsak.

 

Har hatt to common rail motorer i drift de 7 siste årene og en total problemfri tilværelse mht. dieselsystemet.

 

Dernest må man påse at man har en avlufting der det ikke kan komme inn sjø samt en påfylling som er 100% tett. I tillegg må man for all del unngå diverse luriumer og dritt som selges og som skal emulgere vannet i drivstoffet etc. Bruk kun Biocid som forebyggende evt. bakteriedrepende tilsetning etter anbefalt dosering. Har tidligere linket til Unitors som vi bruker i den "profesjonelle" skipsfarten ved påvisning av bakterier etter bunkring og gjør det gjerne igjen:

 

https://www.wilhelmsen.com/product-catalogue/products/marine-chemicals/fuel-oil-chemicals/distillate-fuel-treatment/dieselpower--mar-71-25-ltr/

 

Merk at doseringsforholdet er svært lavt:

 

Forebyggende: 0,2l/tonn

Ved påvist forurensning: 0,6 l/tonn

Sjokkdosering: 3 l/tonn.

 

Merk at egenvekten for diesel er ca. 0,84 kg/l slik at på 500 liters fylling vil man selv ved påviste bakterier kun benytte ca. 2,5 dl. for at godstoffet skal gjøre jobben.

 

Doseres med fordel under tanking for god blanding.

 

Gode systemer og gode rutiner er nøkkelen til en problemfri tilværelse hva gjelder dieselsystemet, enten man har common rail motor eller ikke. Har man vært uheldig med bunkringen har man gjort en tabbe om dette først oppdages når motorens drivstoffsystem er ødelagt. Da har årsaken passert mange hull i sveitserosten som potensielt skulle fanget dette opp. Dessverre er det ofte en kombinasjon av mangelfull design av drivstoffsystemet fra båtbyggers side (hva gjelder fritidsbåter) og mangelfull oppfølging av bruker under daglig drift som fører til problemer.

 

 

Link to post
PiperBill skrev 1 time siden:

Tror ikke min er common rail. Hver av de seks sylinderne har sin separate dieselpumpe med et dysetrykk på 1200 bar.

Dysetrykk på 1200 bar og ikke common rail. Høres virkelig snodig ut.

Er det en Deutz DT67 du har ? Da har du en Bosch pumpe med Bosch dyser og innsprøytningstrykk på ca. 250 bar. Denne motoren er bunnsolid, og tåler det meste, ikke noen common ræl motor dette.

 

 

Link to post
Mix skrev 48 minutter siden:

 

Er det en Deutz DT67 du har ?

 

Riktig. Jeg kaller den «The gentle giant» og kona synes det er som å kjøre ferje. 7.2 liter og maks turtall 2500.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Som Hulda sier, denne tråden kommer i ny variant hvert år. Da lurer jeg på hvorfor i allverden de som leser dette ved neste båtkjøp ikke sjekker med leverandøren at tankene har 1. lett tilgjengelig mannlokk, 2. mulighet for avtapping av vann og 3. er demonterbare uten å rive i stykker båten eller demontere motor og halve interiøret. Dette har å gjøre mede SIKKERHET på sjøen.

 

Og så ville jeg også sjekke at ingen tanker er av aluminium. Det er kanskje ikke så viktig for sikkerheten, men for å unngå trøbbel med lekkasjer i fremtiden (sikkerhet for lommeboka). Det finnes mange tråder på forumet om dette også . . . .

 

Og etter å ha sjekket dette og en del andre tkniske detaljer, som for eksempel at rekkestøttene er demonterbare, kan man begynne å vurdere om man liker interiøret . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Det er en myte at kun CR motorer har høye trykk. Bosch laget fordelerpumper som ga 1500bar på 90 tallet. Pumpedyse systemer enda høyere. Trykket har lite med dette å gjøre. Det er komponentene inni CR ventilen som er sårbare.

 

Har kjørt store motorer i timesvis med 20% vanninnblanding. Forøvrig med hammerdovn og småvik(motordoktoren) til stede. Funket fint på motorer med 1600 bars trykk. Problemet var at vann koker ved lavere temperatur og kaviterer lettere. Når motoren ble stoppet med vann i diesel skilte den seg, selv med hammerdown. En hurtigrute ble ombygget til vanndrift og kjørt ganske lenge. Vannet fjernet forresten all sot i motoren som havnet i turboens dysering. 

 

Vann i diesel gir reduksjon i sot fra forbrenningen, reduksjon av nox og i noen tilfeller litt lavere forbruk. Har sett noen som har prøvd dette på personbiler men pga lagrings problemer har dette aldri blitt brukt i stor skala av noen. Miksemoduler var å få kjøpt fra flere leverandører.

Link to post
ulyden skrev for 1 time siden:

 En hurtigrute ble ombygget til vanndrift og kjørt ganske lenge. Vannet fjernet forresten all sot i motoren som havnet i turboens dysering. 

Nei.

Dette ble total fiasko og ble fjernet etter kort tid. Wartsila klarte å selge inn hovedmaskinene til Trollfjord og Midnatsol med dette som argument. MAK ville ikke levere et slikt anlegg da de mente dette ikke fungerte. Resultatet ble at Wartsila ble valgt som leverandør av hovedmaskiner men MAK hadde rett og anlegget ble fjernet etter kort tid da Wartsila ikke klarte å få systemet som ble benyttet som salgsargument til å få inn sine maskiner til å fungere. Det ble ingen flere forsøk på vanninnsprøytning på hurtigruten. Nå er det ombygging til LNG som gjelder for skipene der Rolls Royce skal levere helt nytt maskineri (Bergen-maskiner) til skipene.

Link to post

Listen til NilsPils er en god liste å ha med seg ved kjøp. Men i mellomtiden må noen av oss klare oss med gamle tanker som sitter «innelåst» og er uten avtapping eller mannlokk. Jeg har da valgt å fjerne eventuelt grunnlag for dieseldyr ved å la vannet passere igjennom motoren i rom sjø (i stille vann og i havn er det ikke nok bevegelse i tanken til at vannet innblandes i dieselen iflg selgeren av mitt lurium). Å vente til vannet synes i utskilleren og deretter finne ut hvor mye dyr som er på tanken, har jeg ikke valgt. 

 

Så får gjerne andre mene at jeg burde tappe av og åpne mannlukene for mekanisk rengjøring. Men det er altså ikke mulig pr idag.

Link to post
nomen skrev 24 minutter siden:

Disse motorene dere snakker om som brukte vann til å fjerne sot, da blir vel vannet tilført i forbrenningskammeret via et eget system?

Det blandes vel ikke inn i drivstoffet,eller?

Stemmer, helt adskilt system. Det er ikke for å fjerne sot men for å kontrollere/justere utslippene fra motoren.

Link to post

Vanninnblanding er en teknologi som daterer seg tilbake til starten på forrige årtusen. Da tilsatte man sjøvann via egen ventil til forbrenningskammeret. Motorene fikk bedre effekt, men rustet som faen. Sluttet med det. Skipsdiesler kjenner jeg ikke. Rensing av motorer ved å kjøre inn vann, med/uten kullsyre eller andre luriumprodukter er noe som funker. Mye om det på YouTube.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Da skjønner jeg ikke hvorfor "ulyden" drar dette inn i denne tråden.

 

Her dreier det seg om vann i drivstoffet og hvordan det skal unngås, og hvilke skader det kan medføre om det ikke unngås.

 

At noen sverger til å emulgere vannet med diesel, og kvitte seg med vannet via pumpe og dyser får stå for deres regning.

 

Det som er sikkert er at mange av driftsproblemer med båt er relatert til vann i dieselen, og alt det som følger med.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Jeg tror dere blander sammen litt her. Hurtigruten og wartsila bygget muligens om noen motorer til høytrykks vanninjeksjon. Denne var elektronisk styrt omtrent som er common rail system. Husker jeg kom i snakk med en programmerer for woodward som hadde tatt feil på før og etter ød og hadde ødelagt en motor. Dette er noe helt annet. Diesel og vann blir mikset i en pumpe.Tror dere finner info på motorkonsult sin side. Det finnes mye å lese om dette. Forsøket jeg snakker om var som sagt vanninnblanding i diesel. Tror det var motordoktoren sin rigg som ble brukt. Den funket ganske bra. Det var hjelpemotorene som fikk dette. Husker ikke hvor lenge systemet var i drift. Husker bare problemene til motorene som ikke ga effekt pga sotflak i turbo.

Dette er lenge siden og har som sagt ikke blitt noe sukse

 

En tredje metode er også testet. Den består i å fukte luften maksimalt ved å fordampe vann i ladeluftkjøler. Det gir mindre problemer med brennstoff utstyr. Tror det kalles HAM. 

 

Angående vann i diesel og lurium skal jeg ikke uttale med men jeg tror det var et fransk firma som fikk til dette og kalte det hvit diesel. Dette var en stabil blanding av diesel og vann. Har aldri sett denne dieselen i bruk.

 

Hurtigruten satser vel som chiefen sier på norske gassmotorer som har lave utslipp både av nox og CO2.

Link to post
nomen skrev On 28.9.2018 at 16.07:

Det er jo det som er hele greia, heller du en emulgator (Alron)  på tanken, risikerer du at vannuskilleren IKKE klarer å nettopp skille ut vannet. Dermed blir vannet med inn i motoren.  Derfor vil ikke jeg bruk slikt, jeg VIL at evt. vann skal samles i utskilleren.

Regner med at det er så lite vann at det ikke skal bety noe. Er flere som sier at det ikke betyr noe. Båten brukes jevnt og trutt. Gjør det heller på denne måten enn å plutselig få stopp på motor fra masse gørr i tanken som virvles opp og tetter filtrene. 

Link to post
Guest Avmønstret#

Om en kommer til ett eller annet sted på tanken og får stukket ned en slange så langt ned en kan mot bunnen og drar av noen liter pr. sesong når båten har stått ubrukt noen dager. La det stå og felle ut for å se om det er noe "uhumskheter". Og er det er noe drit/vann så gjenta til det er borte så godt som mulig er og topp tanken. 

 

Skal ikke store slangen til for å få pumpa ut noen liter fra bunnen nå og da. 

Link to post

Enig med Nilpils her. En ren tank er alfa omega i et problemløst båt hold. Styr unna båter som er umulig tilkomst til tank eller modifiser asap. Jeg har hatt litervis vann i min tank. En gang kjørte jeg motoren til den stoppet på rent vann. Heldigvis var båten på land begge ganger og alt ble tømt ut og tanken rengjort. Har aldri fått stopp eller tett filter når jeg har vert på vannet. Å bruke tilsetning har jeg ikke stor tro på. Fysisk sjekk er tryggest. Bruk lykt og se etter vann på bunnen. 

Link to post
NilsPils skrev On 29.9.2018 at 13.49:

Som Hulda sier, denne tråden kommer i ny variant hvert år. Da lurer jeg på hvorfor i allverden de som leser dette ved neste båtkjøp ikke sjekker med leverandøren at tankene har 1. lett tilgjengelig mannlokk, 2. mulighet for avtapping av vann og 3. er demonterbare uten å rive i stykker båten eller demontere motor og halve interiøret. Dette har å gjøre mede SIKKERHET på sjøen.

 

Og så ville jeg også sjekke at ingen tanker er av aluminium. Det er kanskje ikke så viktig for sikkerheten, men for å unngå trøbbel med lekkasjer i fremtiden (sikkerhet for lommeboka). Det finnes mange tråder på forumet om dette også . . . .

 

Og etter å ha sjekket dette og en del andre tkniske detaljer, som for eksempel at rekkestøttene er demonterbare, kan man begynne å vurdere om man liker interiøret . . .

 

Beklageligvis må du utelukke en hel del flotte båter fra ønskelista om du skal følge dette da båtkonstruktørene dessverre ikke er enige i denne (elementære) lista. 

Link to post
Chiefengineer skrev 20 minutter siden:

 

Beklageligvis må du utelukke en hel del flotte båter fra ønskelista om du skal følge dette da båtkonstruktørene dessverre ikke er enige i denne (elementære) lista. 

Definisjonskriterium. 40 fot seiler med to bad, tre dasser, captains cabin, 30 hk utilgjengelig motor med tanker der innredningen må rives i filler for å komme til, er ikke flott for meg. Men det er her folk er forskjellige. Det får man bare ta til etteretning.

Link to post
Guest Avmønstret#

Det pussige er at jeg aldri har hatt drivstofftrøbbel på bil siden jeg begynte med denslags på slutten av 80 tallet, og den blir jo brukt mer eller mindre daglig pluss at vi har hatt to stykker i familien de siste 15 årene, både bensin og diesel. 

 

Hvor kommer alt dette vannet i dieselen som selges til båter fra? Jeg klarer nesten ikke å tro at så mange utsalgsteder har tanker som lekker... jeg har sterk mistanke om at mange seiler/går rundt med påflyllingslokk som lekker inn både i regnvær og når en går i sjø. 

 

Bruker ikke mye diesel i sesongen og fyller som regel bare en eller to ganger, men har til gode å se at jeg har fått vann i dieselen, og det til tross for at jeg ikke tar hensyn ifht teorier om kondens osv og fint kan vinterlagre båten med nær tom tank. 

 

Så, hvor kommer alt dette vannet fra? Kjøpes det vann til dieselpris eller fyller vi på selv? 

Link to post
Pinkvin skrev for 2 timer siden:

jeg har sterk mistanke om at mange seiler/går rundt med påflyllingslokk som lekker inn både i regnvær og når en går i sjø. 

 

Det tror jeg så gjerne. For mange år siden renoverte jeg påfyllingslokkene. Gjengene var dårlige, O-ringen smuldret bort da jeg pirket i den, og sporet for å sette noe nedi for å skru opp/lukke var så dårlig at jeg over tid hadde hatt problem med å skru godt til.

 

diesel-lokk.jpg.8fbb68bc789f758f52e6acfdaff8fb4b.jpg

 

Etter rensing av gjengene, ny O-ring og en runde med Dremel for oppfresing av sporet, har det vært tett siden.

 

diesel-lokk-2.jpg.e6cabe3eea08d2bb32987667df0efbee.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Guest Avmønstret#

Har påflyllingslokk i metall, tipper det er alu. Inspiserer o- ringene og kliner godt på med vaselin. 

 

Fungerer greit på påfyllinga til vanntankene (har to med hver sin påfylling og kran i mellom tankene så jeg kan "gå tom" når jeg er halveis og så åpne tank nr 2, hvis jeg vil. Kan vel forsåvidt ha rødvin på en tank og vann på en annen også, er jo en fransk båt tross alt), men vaselinen på lokket og gjengene til dieselen blir mer "greaseaktig" og svart etter en stund så det blir griseri når jeg skal fylle. Dvs jeg må alltid huske å ha med meg litt tørkepapir når jeg skal fylle. Først for å tørke av lokket så jeg kan legge det på dekk uten å grise til, så for å holde i tuten på påflyllinga så jeg ikke søler diesel på dekket før tuten er nedi, så til slutt for å holde på tuten når jeg tar den opp. 

 

Ser for meg at løsningen med påfyllingslokk flatt på dekk kunne vært løst på en mer praktisk måte, enten ut gjennom en mer skrå flate på dekk eller vha en lite opphøyning eller noe. Som det er nå vil alt vann på baug og dekk når jeg går "flyte over" påfyllinga. Men den står i det minste ikke på laveste punkt der regnvannet samler seg, det gjorde det på snekka jeg hadde.... latterlig patent med mindre jeg skulle samle regnvann på tanken ;-)

Link to post
3 hours ago, Chiefengineer said:

 

Beklageligvis må du utelukke en hel del flotte båter fra ønskelista om du skal følge dette da båtkonstruktørene dessverre ikke er enige i denne (elementære) lista. 

 

Til syvende og sist er det forbrukerne som bestemmer. Men hvis de fleste enten er bevisstløse eller gir blaffen får det vel bare fortsette som før . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev 52 minutter siden:

 

Til syvende og sist er det forbrukerne som bestemmer. Men hvis de fleste enten er bevisstløse eller gir blaffen får det vel bare fortsette som før . . .

Du kan få hva du vil bare du er villig til å betale for det. Og er du villig til å betale for det må du dernest ha kompetanse til å spesifisere hva det er du vil ha. Det er ikke alle fritidsbåteiere forundt.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...