Jump to content

Lakkering av skadet skrog på 2016 Askeladden C76

Kalle Well

Recommended Posts

Har en Askeladden C76 som har fått diverse skader på skroget på styrbord side, etter stormen som har vært. Er en god del hakk rundtom på et område som er 1,5-2 m2 foran, rundt der vinduet er i skroget. Vinduet må også byttes etter å ha fått en meterlang ripe. 

Etter all sannsynlighet må skroget lakkes på styrbord side, fra ripen og ned, langs hele siden. 

Hva tenker dere om å kun lakke ene skrogsiden? Båten er jo ikke to år engang, og passerer millionen ny. Er jo dumt å ha en halvlakkert båt den gangen den eventuelt skal selges. 

Jeg tenker at båten bør lakkes hele veien rundt skroget, under fenderlisten. 

Edited by Kalle Well (see edit history)

Jaja, det er en selvfølge. Det skal taes via forsikringen, og alt er avtalt. Er Askeladden i Os som skal fikse det. Der er båten kjøpt. Men se vekk fra det. Spørsmålet er hvordan resultatet blir, og forringing av verdien ved å lakkere kun ene siden. 

Man ser jo ikke begge sider samtidig så det vil neppe bli synlig. Tviler på at du får selskapet til å spandere lakkering av begge sider. Har du bulket en skjerm på bilen så lakkeres jo kun skjermen, ikke hele bilen.

Forskjellen fra bil vil jo være at ene siden har gelcoat ytterst mens andre siden får en type lakk.

Det er vel ikke lakk som blir brukt. Normalt vil en slik skade repareres med Gelcoat som sprøytes på og så slipes ned til blank overflate. lakk vil være et veldig dårlig valg og sikkert ikke aktueltpå en så ny båt.

om dette utføres av proff etterpusser vil det ikke være mulig å se reperasjonen og det vil da heller ikke bli noe verdinedsettelse.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Problemet med å legge gelcoat i er at om 3-5 år blir det fargeforskjell på gelcoaten som er lagt i. Det vil bli synlig. Det sier Askeladden selv også. Fordelen med lakket skrog er at det også er lettere å reparere dersom en skade oppstår seinere. Da kan det flikkes. 

Å sammenligne bil og båt når det kommer til lakkering blir ikke riktig. Bil ER jo allerede lakkert. Det er ikke båten. 

Lakken vil også bli glattere enn gelcoaten. Å lakke opp en ekstra side av skroget er ikke mye arbeid når de allikavel nå dekke til båten.

Kalle Well skrev 11 minutter siden:

Problemet med å legge gelcoat i er at om 3-5 år blir det fargeforskjell på gelcoaten som er lagt i. Det vil bli synlig. Det sier Askeladden selv også. Fordelen med lakket skrog er at det også er lettere å reparere dersom en skade oppstår seinere. Da kan det flikkes. 

Å sammenligne bil og båt når det kommer til lakkering blir ikke riktig. Bil ER jo allerede lakkert. Det er ikke båten. 

Lakken vil også bli glattere enn gelcoaten. Å lakke opp en ekstra side av skroget er ikke mye arbeid når de allikavel nå dekke til båten.

Dette er iallefall motsatt av min erfaringer, har utbedret mange gelcoatskader i mitt liv og har tilgode å se at det utvikler seg fargeforskjell over tid så lenge det var match da reparasjonen var utført. Det er jo det som er den største utfordringen men treffer man her er det uproblematisk.

Men som knude sier over, reparasjonsteknikken her vil nok være å sprøyte ny gelcoat over skaden og så slipe ned. Noen lakkering ville jeg ihvertfall ikke akseptert. Det er sub-standard jamført med en overflate i ren gelcoat.

Hmmm. Det var en påstand som jeg ikke helt er enig i...... Det er forsåvidt riktig at om ikke reperasjonen blir utført av folk som behersker faget fullt ut så vil det kanskje bli resultatet. Da vil det foresten også sees med en gang etter første rubbing. Det er milevis forskjell på å jobbe med Gelcoat  kontra lakk.

Mulig at det er langt mellom de som behersker dette nå som de fleste båtfabrikkene har forsvunnet.

Om lakk er det beste alternativ de kan tilby så ville jeg ha lakket hele skroget om jeg så måtte betale den andre siden selv. Som du skriver så vil Polyretan lakk få en annen overflate og trenge en litt annen behandling. Ikke så greit å ha en sånn og en slik å da vil også verdien på båten reduseres ganske mye i mine øyne.

Uansett lykke til !

knude

Ser at chiefengineer skriver fortere enn meg....:thumbsup:

Edited by Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Jeg må nesten velge å høre med de som driver med dette til dagen. Har en kamerat som jobber der, han sier det eneste som fungerer over tid, som ikke gir forskjeller, er å lakke skroget. Hvis alle merkene på skroget blir fylt gelcoat i, blir det synlig fargeforskjell om noen år. Det må jeg nesten forholde meg til, uten å fornærme noen, kontra hva amatørene mener. 

Tviler på at det er noen fargeforskjell om 3/5 år når jobben er gjort ordentlig. Er jo gelcoat som er der fra før. Gelcoat tåler mye mer en lakk. Og med så ny båt så skal det ikke være noe problem med riktig farge på gelcoat. Enten det ellers bør begge sider lakkes.  Men uansett hadde det vært min båt ville jeg ikke hatt noen lakk. 

Kalle Well skrev Just now:

Og hva om 3-5 år når det blir fargeforskjell da?

Først og fremst. Det er gelcoat du har i dag som overflate på skroget. Ikke lakk. Finner de en gelcoatblanding som matcher nå, hvorfor i all verden skal den da endre farge om 3-5 år i forhold til resten av skroget?

Nei her høres det ut som om at det er amatører du har med å gjøre. Men reparasjoner er vel kanskje vanskelig å få utført fagmessig i dag, det er vel enklest å bare sparkle i skaden og så lakke over og la den uvitende kunden tro at han har fått utført den beste reparasjonen.

Kalle Well skrev for 6 timer siden:

Jeg må nesten velge å høre med de som driver med dette til dagen. Har en kamerat som jobber der, han sier det eneste som fungerer over tid, som ikke gir forskjeller, er å lakke skroget. Hvis alle merkene på skroget blir fylt gelcoat i, blir det synlig fargeforskjell om noen år. Det må jeg nesten forholde meg til, uten å fornærme noen, kontra hva amatørene mener. 

Nå har jeg forstått det slik at eks Knude ikke er noen amatør påmdette området, men en proff og ekspert. 

7 hours ago, Kalle Well said:

Jeg ville nok vært litt forsiktig med å betegne noen som amatører.. Mistenker at enkelte som har bidratt i tråden har langt over gjennomsnittlig kompetanse på gelcoat, glassfiberarbeid og skrogreparasjoner etter å ha jobbet med dette profesjonelt i mange år, men nok om det.

Selv er jeg amatør, og må si meg enig i at jeg ville vært skeptisk til lakkering. Mulig det er denne måten de gjør det på i dag, og at det er utvilket lakk som er slitesterk og egnet til formålet, men fortsatt skeptisk. Forstår heller ikke argumentet med at det skal bli nyanseforskjeller over tid i gelcoat, eller at det skal være enklere å utbedre eventuelle fremtidige skader/sår hvis båten er lakkert.

Det jeg vet er at om jeg skulle vurdere å kjøpe båten din om et år eller to, og ble fortalt at den var helt eller delvis lakkert - da ville jeg prutet brutalt eller aller helst sett etter et annet eksemplar.

Om det ender med lakkering ville jeg sørget for å få lakkert hele båten, om jeg så måtte dekke ekstrakostnaden av egen lomme.

Lykke til med utbedring, veldig kjedelig med skader på relativt ny og strøken båt.

3 minutes ago, Olepo said:

Det jeg vet er at om jeg skulle vurdere å kjøpe båten din om et år eller to, og ble fortalt at den var helt eller delvis lakkert - da ville jeg prutet brutalt eller aller helst sett etter et annet eksemplar.

Stiller meg bak denne, lakk ville vært (og har vært) et minus for meg i mine båtjakter. Men uansett hva du, eller forsikringsselskapet, velger håper jeg det blir fint og at du blir fornøyd. Kjedelig å få skader på en så flott båt...

Jeg har en 10 år gammel Goldfish 21 som blir tatt godt vare på. Vi fant noen gamle støpeskader på den (luftbobler) og fant ut at det var lurt at disse ble reparert før de utviklet seg. Der vi har båten i opplag sa at de skulle leie inn en proff på gelcoat reperasjoner i løpet av vinteren og kunne ta dette også. Resultatet ble imponerende og jeg hadde problemer med å finne igjen hvor skadene var etterpå. Dette er noen år siden og er ikke mer synlig nå enn den gang. Proffe og etterspurte fagfolk koster imidlertid en god del.

andersb skrev 1 time siden:

jau, jeg har hatt båt med lakkert skrog før, kommer ikke til å ha det igjen, det er fint om du eier eget lakkverksted, ikke ellers 

Hva er problemet ditt med lakket skrog?

Har en kompis som hadde en Scand Dynamic 9200 som var lakket nede. Han var kjempefornøyd.