Jump to content

Lakkering av skadet skrog på 2016 Askeladden C76


Kalle Well

Recommended Posts

Jeg hadde omtrent nøyaktig samme type skader på min båt etter at den sleit seg og dunket borti noen steiner.

Dette skjedde for 25 år siden. Båten var da to-tre år gammel.

Fikk skadene dekket på forsikringen, og skadene ble utbedret av fabrikken hvor båten var bygget.

De brukte gelcoat/gelcoatsparkel. Da selvfølgelig i samme farge som den orginale gelcoaten.

Det var etterpå umulig å se at båten hadde vært skadet.

Da jeg solgte båten for to år siden var det fremdeles umulig å se spor etter skadene.

 

Jeg ville aldri ha godtatt lakkering. Reparasjon av gelcoat skal etter min vurdering foretas med gelcoat.

 

Det er null problem å finne rette farge til din båt som bare er to år gammel.

Askeladden har denne gelcoaten, og om de ikke har den har de i alle fall fargekoden.

De har neppe blandet fargen selv, men benyttet en av fargene deres leverandør av gelcoat har i sitt utvalg, og det er som regel en av de mange "standardfargene". 

 

Jeg har nå en Tobias 2001 model. I manualen til denne båten står fargekoden til gelcoaten som er brukt, og jeg bestilte nylig en liten boks gelcoatsparkel i denne fargen fra "seasea.no". Sparkelen jeg fikk tilsendt var nøyaktig samme farge som den orginale gelcoaten. Har brukt denne til å dekke over gamle skruehull o.l. og disse blir totalt usynlige.

 

Du vil trolig ikke få samme resultat om du får en skade i en lakkert flate, og må "flekklakkere" denne.

 

Jeg ville ha vært skeptisk til å kjøpe en båt med en side gelcoat og en lakkert side.

 

Gå for gelcoat

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post

Dessverre viser dette eksemplet at kompetanse på bygging av nye båter der alt følger A-B-C uten avvik ikke betyr at man nødvendigvis har noen kompetanse på reparasjon av brukte båter/skader.

 

Potensielle kjøpere med litt peiling vil styre unna dette objektet i annenhandsmarkedet om det ender opp med en lakkert billigløsning jamfør en skikelig fagmessig utbedring med bruk av gelcoat og sliping/rubbing/polering. Om fabrikken ikke klarer å få finishen god på den riktige måten uten å ta i bruk lakk bør de heller ikke ta på seg en slik reparasjonsoppgave men overlate det til fagfolk.

 

De skadene som bildene over viser er helt uproblematiske å reparere ut til perfekt finish ved å legge i ny gelcoat.

Link to post

For en del år siden var jeg innom en fabrikant som hadde stor produksjon av plastikkbåter (heheheh).

Der gikk det en person og sjekket for skader og luftblærer. Ble merket og foretatt småfix på overflaten av skrog/overbygg før de trillet ut døren. 

Kunne ikke se antydning til noe som helst da de var ferdige. Men så var de stolt av at alle plastarbeiderne hadde fagbrev.

 

Link to post

Har sett gamle båter med temmelig medtatte skrog bli sparklet, slipt og lakkert med fantastisk flott resultat, men da har hele skroget fått samme behandling.

Ville ikke ha akseptert lakk på en to år gammel båt, med de småskadene du har avbildet.

Om du en gang skal selge båten, tror jeg det blir vanskelig å overbevise eventuelle kjøpere om at det ikke har vært større, og alvorligere skade i skroget, enn det du viser bilde av, om hele den ene siden er lakkert.

  

 

Link to post
Jannmar skrev 1 time siden:

Har sett gamle båter med temmelig medtatte skrog bli sparklet, slipt og lakkert med fantastisk flott resultat, men da har hele skroget fått samme behandling.

 

Det er ingen problem å få til en fin finish første dagen en lakkert båt rulles ut av lakkhallen. Men å sammenlikne slitestyrke, varighet over tid etc. med gelcoat er helt fånyttes.

Link to post

Det er nesten som jeg tror noen tuller med deg når lakkering er foreslått rep metode på nesten ny båt pga skadene på bildene.
Søk hjelp hos fagfolk og er ikke de lenger ansatt hos Askeladden i Norge eller den ene forhandleren så går du videre.
Lurer seriøst på kompetansen til de som vil lakke ene siden på båten.
Du bør høre når så mange sier dette er en serdeles dårlig ide.
Det må bare være blårussen med teoretisk utdannelse igjen på hovedkontoret til Askeladden hvis slike råd har kommet i fra den kanten.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Hei igjen. Ut i fra kommentarene til nå er det uten tvil sterkt verdinedsettende og bruke lakk.

som jeg skrev tidligere så er det krav til fagmann for å reparere dette korrekt. Et autorisert plastrepperatør med fagbrev i polymerkompositt  har ingen problemer med å reparere dette med gelcoat varig. Det finnes prosedyre for dette hvor tilført varme over tid ( 48 grader i ca 24 timer ) Dette for å unngå krymp av ny Gelcoat og forhindre at det blir synlig senere. Fargen er ikke noe problem i det hele tatt. Om den hadde vært Ferrari rød hadde det blitt litt mer krevende. Samme med mørke blå .

 

Det undre meg litt at en takstmann som da skal påse at reperasjonen som da skaltilbakeføre båten til den stand den var før skaden mener det er aktuelt med lakk ????????  Eller er kompetansen mangelfull der også ????  At produsenten også anbefaler dette er for utrolig. De har lang erfaring med støpefeil , skader, feilboring  osv. som må repareres allerede før produktet forlater fabrikken å de bruker ikke lakk.

 

Har hvert borti saker hvor det har blitt lagt på ny Gelcoat  på 10 -15 kvadrat etter skade. Princess 56... et par år gammel. Der var det heller ikke aktuelt med lakk.

 

mitt råd må bli å ta dette opp med takstmann og kan ikke repperasjonsverksted  tilby å tilbakeføre båten til før skade bør nesten et annet verksted kontaktes for tilbud. 

 

Det finnes autoriserte verksteder innen kompositt arbeid. Liste over noen som .http://www.norboat.no/norboat-autorisasjon/finn-ditt-autoriserte-norboat-medlem

Det finnes også andre .....

Ser at detidligerei tråden blir kommentert noe om amatører kontra fagfolk. Her på dette forum kommenterer vi alle som private uansett..

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Takstmannen har ikke sett skadene, jeg har bare fortalt han uten at han har uttalt seg hvordan det skal fikses. 

Som du sier, alle innpå her er i utgangspunktet private/amatører, var det jeg mente. Er jo ikke firma innpå her og uttalelser seg. Veldig mange private er jo også veldig fornøyd med arbeidet de har gjort, uansett hva de har gjort og hvordan det ser ut, derfor er det ofte litt vanskelig å bedømme hva som bør gjøres i enkelte situasjoner. 

Link to post
theppan07 skrev for 4 timer siden:

Hvor lett er det å reparere mindre riper som vil oppstå på en lakert båt?

Hva skjer med en lakkert båt etter noen gangers rubbing???

Jeg er ingen ekspert, men vil tro at gelcoat en bedre når båten blir noen år.

 

Det blir nok litt som med bil når du får riper. Må poleres eller rubbes. Skal jo heller ikke være nødvendig å rubbe båten hele tiden. Så lenge du polerer den skikkelig årlig, holder den seg en sesong, så er det samme prosedyre neste sesong. 

Link to post
  • 2 uker senere...

Snakket med Askeladden igjen idag om dette. 

Han sa gelcoat var den DESIDERT rimeligste løsningen. Var et par hundre kroner i gelcoat, og noen få arbeidstimer. Det han sa videre var at det kunne på sikt bli forskjell, fordi pigmentene ble dradd en annen vei nå enn når skroget ble støpt/laget, dermed kunne det bli forskjell over tid. Og han vet jeg er veldig pirkete. Derfor snakket han også om lakkering. Det gjorde han vanligvis ikke med noen andre kunder med skader for de vil ikke kunne se den forskjellen når det blir fikset med gelcoat. Men som sagt, han kjenner meg, jeg er supernøye på alt. 

 

Det han sa om lakkeringen, var at det var MYE bedre enn gelcoat. Han sa det IKKE var vanlig lakk som ble brukt, den ble brukt en spesiell lakk som var hardere enn gelcoat. En side på båten koster cirka 60.000 kr å gjøre dette på, var mye forarbeid, sliping, priming osv. Og ofte måtte det lakkes gjerne to ganger for å bli helt lik andre siden. Han garanterte at det overhodet ikke ville bli forskjell når arbeidet var gjort. Det var kun EN person der oppe som kunne gjøre dette. Gelcoat arbeidet kunne samtlige på verkstedet gjøre, og det var fort gjort. 

Han sa i Polen kostet et helt tomt skrog, under ripen, 65.000 kr å få lakk på. Da var det ingen tildekking eller noe, så det er nok ikke vanlig lakk vi snakket om her. 

Link to post
Kalle Well skrev On 12.10.2018 at 19.48:

Og ofte måtte det lakkes gjerne to ganger for å bli helt lik andre siden.

 

Uansett hvor bra den lakkerte siden blir.

Jeg ville ikke ha kjøpt en båt med en lakkert side og en side med gelcoat.

Vil tro at det er en mulighet for at de to sidene vil bli forskjellige med tiden.

Når båten har likt overflatemateriale på hele skroget, vil hele skroget endre seg likt.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Jannmar skrev for 5 timer siden:

 

Uansett hvor bra den lakkerte siden blir.

Jeg ville ikke ha kjøpt en båt med en lakkert side og en side med gelcoat.

Vil tro at det er en mulighet for at de to sidene vil bli forskjellige med tiden.

Når båten har likt overflatemateriale på hele skroget, vil hele skroget endre seg likt.

Skal ikke bli forskjell på det over tid heller sa han. 

Redigert av Kalle Well (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...