Jump to content

Lakkering av skadet skrog på 2016 Askeladden C76

Kalle Well

Recommended Posts

boble65 skrev for 6 timer siden:

Hvor tykk er lakken ? Hvor tykk er gelcoat. Holder fortsatt på gelcoat er best. Men vi er jo bare amatører her så skjønner ikke hvorfor du spør.. bare å lakke skroget da. 

? Stått opp med feil fot eller? Du må være åpen for at det finnes andre løsninger også. Alle her har jo trodd at det er vanlig lakk som skal brukes. Det fortalte jeg han hos Askeladden også, da bare lo han. Selvfølgelig er det ikke det sa han, det er en knallhard lakk, hardere enn gelcoat.

Og ja, jeg regner forumet her for amatører, naturlig nok. Men hvis du ikke har noe vetig å komme med enn å lure på hvorfor jeg egentlig spør, kan du like gjerne la være å svare ?

Tror du altså tykkelsen har noe med at den er mer hardfør?? Det blir akkurat som om du legger på voks på en lakk. Den gir jo en mer hardfør overflate, men er voksen tykkere enn lakken? Nei..Men lakken vil tåle mer!

Kalle Well skrev for 1 time siden:

Du må være åpen for at det finnes andre løsninger også.

Poenget her, og det boble65 trolig mener, er at det er en ulempe at den ene siden av skroget har et annet overflatemateriale enn den andre.

Gelcoat og lakk er to forskjellige materialer, og hvert materiale lever sitt eget liv.

Bekymringen gjelder framtidig vedlikehold, utbedring av småskader osv.  og det er jo nok av remedier og kjemikalier å forholde seg til fra før når det gjelder båt.

Mitt råd er: Om du velger lakkering så sørg i alle fall for å få lakkert begge skrogsidene.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Hvilken lakk er det snakk om som skal være så fantastisk? Jeg får en følelse av at de prøver å selge inn et ordinært produkt som en superløsning her. Men faktum er at kjøpere heller vil ha gelcoat enn lakk. Enkelt og greit. Hvis de er bekymret for fargeforskjell, hva med å slipe ned siden og sprøyte den med gelcoat/topcoat?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jannmar skrev 1 time siden:

Poenget her, og det boble65 trolig mener, er at det er en ulempe at den ene siden av skroget har et annet overflatemateriale enn den andre.

Gelcoat og lakk er to forskjellige materialer, og hvert materiale lever sitt eget liv.

Bekymringen gjelder framtidig vedlikehold, utbedring av småskader osv.  og det er jo nok av remedier og kjemikalier å forholde seg til fra før når det gjelder båt.

Mitt råd er: Om du velger lakkering så sørg i alle fall for å få lakkert begge skrogsidene.

Hvordan lever de forskjellig liv tenker du? Som han også trekker frem som et hodt argument, er jo at gelcoat falmer, eller kan falme hvis ikke det vedlikeholdes. Der er jo lakk mye enkelte å vedlikeholde. 

Å få lakket begge sider tror jeg ikke blir aktuelt. Jeg betaler ikke 60.000 kr av egen lomme for å lakke andre siden også. Det er ikke engang sikkert at forsikringsselskapet vil dekke sprøyting av en side engang, det får vi se på når jeg leverer båten inn og de får takstet den. 

Han garanterte 100% sikkert at jeg ikke ville se forskjell på noen som helst måte, dersom bare ene siden ble lakket. 

Hvilken lakk som blir brukt vet jeg ikke, men han sa den tålte mer enn gelcoaten gjorde, så jeg må jo stole på det han sier, de driver jo med dette. 

Askeladden har mest sannsynlig ikke kompetanse på å reparere gelcoat da båtene produseres i Polen. Det er derfor enklest og billigst å dra innom nærmeste billakkerersjappe for å få dette sparkelet og sprøytet istedet for å foreta en skikkelig, fagmessig gelcoatreparasjon. Dette har både båtprodusent og forsikringsselskap interresse av og da passer det utmerket å få en kunde som ikke legger føringer for jobben.

Kalle Well skrev for 2 timer siden:

Hvordan lever de forskjellig liv tenker du?

Det jeg tenker er at ei treplate trenger anderledes vedlikehold og reparasjon ved skade enn ei jernplate. Det er to forskjellige materialer.

Gelcoat trenger anderledes reparasjon ved en eventuell framtidig skade enn lakk, da det også er to forskjellige materialer.

Jeg har ingen tro på at gelcoat og lakk endrer farge likt over tid.

Dette er ingen big deal, men mitt syn er at det enkleste og greieste er å ha begge skutesidene i samme materiale.

Tidlig i vår kikket jeg på en båt som hadde fått skikkelig hard medfart under en vinterstorm. Noen meter lange striper som var 4-5 cm. brede og så rett inn på duken. Eier vurderte forskjellige løsninger og firma. Valgte tilslutt et firma som har utdannete folk til plastarbeid.

Var akkurat nå nedom og kikket på båten. Skadene hadde de sparklet, slipt og polert. Nå var de borte vekk. Kunne ikke se noe fargeforskjell selv om skroget er over 20 år gammelt.

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Askeladden har mest sannsynlig ikke kompetanse på å reparere gelcoat da båtene produseres i Polen. Det er derfor enklest og billigst å dra innom nærmeste billakkerersjappe for å få dette sparkelet og sprøytet istedet for å foreta en skikkelig, fagmessig gelcoatreparasjon. Dette har både båtprodusent og forsikringsselskap interresse av og da passer det utmerket å få en kunde som ikke legger føringer for jobben.

Vet ikke om du leste innlegget mitt på forrige side? Kort fortalt, gelcoat kunne alle utføre hos Askeladden. Det var ingen problem, og desidert billigste løsning. Lakkering koster 60.000 kr for en side, men ble mer hardfør enn gelcoat. 

Redigert av Kalle Well (see edit history)
Kalle Well skrev 1 minutt siden:

Vet ikke om du leste innlegget mitt på forrige side? Kort fortalt, gelcoat kunne alle utføre hos Askeladden. Det var ingen problem, og desidert billigste løsning. Lakkering koster 60.000 kr for en side, men ble mer hardfør enn gelcoat. 

Ville nok innhentet referanser til dette fra fagfolk. Du kan jo se kommntar 2 i denne tråden her:

http://jeanneauklubben.no/index.php?option=com_fireboard&Itemid=5&func=view&id=724&catid=21

Chiefengineer skrev 8 minutter siden:

Ville nok innhentet referanser til dette fra fagfolk. Du kan jo se kommntar 2 i denne tråden her:

http://jeanneauklubben.no/index.php?option=com_fireboard&Itemid=5&func=view&id=724&catid=21

Akkurat, derfor har jeg snakket med Askeladden. All reparasjon av båter foregår jo her i Os, ikke i Polen. Og det var kun en mann som kunne gjøre denne jobben der, nettopp fordi det krever litt. Og det er fremdeles ikke snakk om bil-lakk, som nevnes i linken din. 

Kalle Well skrev 1 minutt siden:

Akkurat, derfor har jeg snakket med Askeladden. All reparasjon av båter foregår jo her i Os, ikke i Polen. Og det var kun en mann som kunne gjøre denne jobben der, nettopp fordi det krever litt. Og det er fremdeles ikke snakk om bil-lakk, som nevnes i linken din. 

Tenk på at det er baatplassens medlemmer du møter i annenhandsmarkedet. Og ingen har vært positive til dette. Men det høres ut som at du har bestemt deg.

Hva er "mer hardfør"? Du ønsker heller ikke noe som er for hardt og sprøtt - eller forskjellig fra underlaget. Du kan velge å argumentere for foreslåtte løsning - som du søker råd om er OK - eller lytte til de som er erfarne her inne. Enkelt valg i min verden - for de som skal reparere er i en bukken-og-havresekken situasjon, som i min verden hadde løftet bevisbyrden et betydelig hakk. Nok av folk som lover gull og grønne skoger til du er ute av døren....

Hvordan vil en lakk som skal være mye hardere enn gelcoat tåle å ligge over et "mykt" underlag? Det jeg mener er at en hard overflate, som også vil være mye tynnere enn gelcoat, kan umulig tåle noe særlig mekanisk påkjenning før den blir skadet. Og den dagen du får en skade på denne "superlakken", så vil det bli umulig å utbedre uten å lakke på nytt. Jeg tenker at det er en grunn til at man bruker gelcoat på båter og ikke lakk.

Hei. Du spør om råd her men ser ikke ut til å være veldig åpen for det folk har å si.Det er mange her som kan svært mye om det du spør om.Bla Knude. Jeg har jobbet med slike produkter i mange år både lakk og kompositt, og jeg vil absolutt ikke anbefale deg lakk hvis skadene er så små som det ser ut som.Lakk vil bli dyrt for deg i forhold til  verditap ved å lakkere en side.Ved å lakkere begge så er det nok bedre, men ikke en fullgod løsning på en slik båt. Blander man riktig farge i gelgoat vil denne gulne i samme hastighet som resten.Det vil ikke lakken.Overgang mellom lakkside og ikke vil også vises i baugen.

17 hours ago, matsemann said:

Og den dagen du får en skade på denne "superlakken", så vil det bli umulig å utbedre uten å lakke på nytt. Jeg tenker at det er en grunn til at man bruker gelcoat på båter og ikke lakk.

For meg er det nettopp dette som er essensen. Det kan godt være at lakken Askeladden har tenkt å bruke er laget av noe magisk som aldri blir skadet, men saken er at på et eller annet tidspunkt så vil noe, i den virkelige verden, likevel klare å lage en skade i denne lakken; en stein, en spiker, en manglende fender, hva som helst. Når det skjer er det den letteste saken i verden å reparere skaden med gelcoat. Av den grunn er jeg ikke så livredd for å få noen hakk i familiens båter, for jeg vet at dem fikser jeg lett under vårpussen. Jeg tror ikke jeg hadde vært like selvsikker dersom båten min var lakkert og det er også derfor jeg styrer unna lakkerte båter for eget bruk.

I dag er båten din helt ny og det er fort å tenke at den alltid vil bli behandlet som en prinsesse, men plutselig er den 10 år gammel og har akkumulert små skjønnhetsflekker i en årrekke. Til slutt blir summen av mange små merker så stor at du ønsker å fikse opp i dette, og jeg tror dette blir svært vanskelig å få til dersom den er lakkert, jeg ville ihvertfall ikke vist hvordan jeg skulle løst det...

Lakkering er noe man gjør på gamle og slitene båter som krever alt for mye jobb til at man får den strøken igjen med orginal gelcoat. Skal selv lakkere 2 gamle "vrak" i vinter. Er båten din ett gammelt vrak som krever snarveier ?

Topcoat er eneste fornuftige løsning på båten din.

Men for all del, ødelegg båten med lakk du. Glad det ikke er jeg som skal fikse småskader på båten din i ettertid

1 hour ago, kalle_08 said:

På spørsmål om hvordan det er å utbedre skader i denne lakken sammenlignet med gelcoat svarer han, så vidt jeg kan høre, at lakken er svært uv-bestandig og at røde biler ikke falmer i solen lengre, noe som helt sikkert er sant, men det var jo ikke det det ble spurt om. I starten forklarer han også at man reparerer eventuelle skader ved å lakke området på nytt og polere ned kantene, slik man ville gjort på en bil. En operasjon jeg personlig aldri har klart å få til særlig lekkert uten at jeg skal definere meg selv som noen referanse. Sikkert positive sider ved begge metoder, men jeg vet hva jeg ville valgt. Han som ble intervjuet ser forresten og ut til å være sponsor av serien.

Redigert av Sondreland (see edit history)

Denne tråden både fascinerer å irriterer en som har borti 35 års fartstid i Norsk fritidsbåt produksjon på nesten alle nivå. De siste årene har jeg jobbet med kompetanse hevning i faget uten å komme nærmere inn på det i denne sammenhengen ,så "fagmann" ja. 

For å filosofere litt: Fargen på båten som ser ut til å gå mot gul med noen brekkfarger rød- blå osv.  Altså en sammensetning av flere farger kan være en litt komplisert. Om ikke produsenten eller forhandler har kartotek på hvilken Bach nr. denne gelcoaten på akkurat denne båten har så er det en utfordring å finne akkurat samme farge.

Produsenter med litt orden i sysakene sender med gelcoat av samme batch med produktet merket med cin nr.Noen forhandlere oppretter kartotek og beholder boksen mens andre sender coaten videre med båten til kunden .

Man kan som regel ikke bruke samme fargekode uten også å lage fargeprøver med litt brekkfarge. Da må man også ha kunnskap om hvordan fargen forandrer seg under herde tid og heating. Når riktig farge er laget så vil alle sår sparkles med gelcoat sparkel i samme farge og dette varmes opp i 24 timer. Så vil det være naturlig å sprøyte korrekt gelcoat på et ganske stort område og dette pusses ut med mellom papir 400-600 K Så ny omgang varme før finpussen og avslutting med 1500 K . Så rubbing over hele flata flere ganger. Om fargen er komplisert velger man å gå til en skarp kant eller profil for lettere avslutting.  

Alt dette forutsetter at det er brukt en normal gelcoat med en barrier coat på innsiden under produksjon av skroget og at den har en tykkelse på min. 0,7 - 1 mm. Hvilken matrise som er brukt er mindre interessant da ikke skadene er strukturelle.

At det fra fagperson på reparasjonsverkstedet er uttalt at alle her på verkstedet kan utføre denne jobben og den tar et par timer og koster nesten ingenting er sikkert riktig, men da handler det om å klemme ut noe ferdigblandet sparkel fra en tube å kline i sårene med tilhørende pussing. Da blir det ikke bare synlig over tid men for et trent øye umiddelbart. 

Jeg er egentlig litt imponert  over at en båt forhandler klarer å overbevise en kunde om at å sprøyt lakkere den ene sia på båten med en polyretan lakk (sikkert av beste kvalitet med høy hardhet) er den beste løsningen og sende kunden hjem igjen med dette. 

At denne kunden da om noen år  står å forteller eventuelt neste uvitende kjøper av denne båten at dette er fine greier ,for det har de fortalt meg på verkstedet, er nesten litt flaut og skremmende på bransjens vegne. Dette er ikke helt i tråd med hva CE regelverket sier om forringelse av kvaliteten på et produkt selv om dette er kosmetisk.

Trådstarter har en klokke tro på det han er blitt fortalt , og har allerede valgt så der er dessverre "løpet kjørt". men til trådstarter: Nei vi trodde ikke det var bil lakk det var snakk om !

En annen ting er at kunden ikke burde måtte ta stilling til reparasjons metoden i slike saker. Det er etter min mening takstmann og forsikrings selskap som har det ansvaret.

Forsikringsbransjen har i en årrekke etterspurt autorisasjon av plastreparasjons verksteder for båt  nettopp for at strukturelle skader og kosmetiske skader skal repareres  korrekt.  hva har blitt feil her ?????

Knude

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

4 minutes ago, Draco24styling said:

Det er nok uansett ikke du eller Askeladden som bestemmer hvordan dette skal repareres. Det bestemmer takstmann

Jeg jobber med bil. Og for få år siden var det nesten ingen i bransjen som annerkjente smart repair løsninger. Nå er det ofte den beste løsningen på mindre skader.

Sannhet med modifiksjoner. Du er ikke pålagt å akseptere en inadekvat løsning på et problem. Bedømmelsen derimot kan være kronglete.

For bil er det egentlig liten forskjell på smart-repair og vanlig reparasjon. Det er helst omfanget, ikke metodene i seg selv.

Redigert av Ventus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...