Tabaqui Startet 26.September.2018 Del på Facebook Startet 26.September.2018 https://www.integrelmarine.com/ Nigel Calder forklarer systemet Ser ut som et spennende system. Ser definitivt bruksområdet og fordelen. Det store spørsmålet hver er egentlig: Hvor mye bedre er dette egentlig enn en kraftig vanlig 12V generator med en god ekstern kontroller? Prisene er ikke sluppet såvidt jeg vet, men antar det er endel mer enn et godt 12V oppsett. Jørg og andre med endel erfaring, hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2018 Del på Facebook Svart 27.September.2018 Denne loven gjelder: Energi inn= Energi ut- Tap i systemet. Den greia der er ikke noe annet enn en ekstra dynamo som krever ekstra diesel. Alt annet ville vært lanseringen av Perpeteum Mobile, evighetsmaskinen som går uten bruk av tilført energi. Det ville vært en universell nyhet. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 28.September.2018 Del på Facebook Svart 28.September.2018 Man heller vel diesel på en vanlig generator også, så spørsmålet er om man summa sumarum sparer en liter eller tre i måneden :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Hulda Svart 28.September.2018 Del på Facebook Svart 28.September.2018 Hvis du tråkker til med en halvliter i året og kjøper inverter, er jeg med. Uansett starter jeg heller en 6 hesters minidiesel og skaffer meg 220 V. Eller så går jeg til Jörg Becker og kjøper meg en 340 A Balmar med ditto regulator. Når jeg starter 140-hester'n får jeg uansett den strømmen jeg trenger til mitt forbruk med 70 A dynamo. Seiler jeg lange strekk i natte svarta, hvilket ikke er noen sjeldenhet, hjelper verken solceller eller hovedmotor meg. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 28.September.2018 Del på Facebook Svart 28.September.2018 Hva i all verden er vitsen med dette anlegget? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.September.2018 Del på Facebook Svart 28.September.2018 Chiefengineer skrev 47 minutter siden: Hva i all verden er vitsen med dette anlegget? Spør du meg? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.September.2018 Del på Facebook Svart 29.September.2018 Ny innpakning, ny etikett men inni er samme gamle lurium, hvis nokon spurde meg Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.September.2018 Del på Facebook Svart 29.September.2018 Same shit, new wrapping. På YouTube er det en rekke seilere som mottar, sannsynligvis gratis, diverse produkter. Og så skryter man dem opp i skyene. Seriøsiteten dekker hele skalaen fra svindel til nyttig info. Derfor er ikke det at et produkt blir presentert av en bruker på YouTube nødvendigvis et kvalitetsstempel. Man bør foreta egen kritisk vurdering. Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 16.Februar.2020 Del på Facebook Svart 16.Februar.2020 Lurium eller ikke? Ser da ut som en smart løsning. Ikke billig, men billigere enn tilsvarende aggregat. Den store fordelen slik jeg ser det, er at man slipper aggregat ombord, samt det som skal til for å få den til å gå. Dieseltilførsel, startbatteri, service osv. Den neste fordelen er at man kan da bruke plassen hvor aggregatet ville vært plassert til batterier. 48V i seg selv gir andre fordeler, som f.eks gjenbruk av Tesla batterier. Ønsker du deg en stor inverter/lader så får du større på 48V, og velger man ankervinsj, baugtruster osv. på 48V får man mer kraft eller tynnere kabler. 12/24V ustyr som er ombord fra før, kan drives fra DC-DC lader med en liten bufferbank eller bruke den gamle laderen på 230V via Multiplus. (ikke veldig effektivt, men har man stor nok bank....) Med stor batteribank så kan man bruke store forbrukere uten å ha aggregat eller i dette tilfellet motoren gående. Som f.eks induksjonstopp, kaffemaskin, Vask&Tørk, Aircondition, Kabola i mitt tilfeelle osv. Stor batteribank koster mye uansett hvordan man vrir og vender på det. Ser det er noen på Lagoon forumet, som installerer dette i sin Lagoon 42 nå. Det er alt annet enn billig! Comfort koster penger ;) "Yes. We are going to install the Integrel with 30kWh lithium 48v battery bank (plus 2000w solar) to avoid the generator and be able to run AirCo and household electric appliances." "What price range?" "depends on the specific system design and mainly on the lithium bank size. In our case 44.000£" "Can you specify the price on the Integrel parts? No labour, batteries or victron products. Dual engine or single?" "one 9kW unit is enough for our setup. 12.200£" Det er definitivt dyrt, men sammenlignet med en 9kW 48V aggregat fra f.eks Fischer Panda, er det ikke ille. Har man 2xmotorer kan man øke med en dynamo til og få 18kW uten å trenge nytt display, smart controller, batteri sensor osv. Trenger man mer inverter strøm enn 3000W så finnes det enten større inverter/ladere på Jeg tror dette kommer til å selge som hakka møkk på langtur båter. Dette er ikke noe man kjøper for å spare penger, men for å øke comfort. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.