Jump to content

Dere med avfukter: hvilken tørrhet/fuktighet stiller dere inn på?

nordan family 27

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Arne_ skrev for 3 timer siden:

Hvis du skriver total fuktighet blir det rett. Den relative fuktigheten er et mål på den prosentvise "metningen" av den totale mengden vanndamp som luft kan inneholde ved en gitt temperatur. Når relativ fuktighet når 100% er luften "mettet" og kondenserer. 

Kald luft kan inneholde mindre vann pr. kubikkmeter. enn varm luft. Sagt på en annen måte: Når luft avkjøles vil den relative fuktigheten stige fordi luften da inneholder prosentvis mere vanndamp i forhold til hva den maksimalt kan bære. 

image.png

Det var godt forklart! :-) 

Personlig skulle jeg ønske total fuktighet var det vi brukte, så kunne de med spesiell interesse forholde seg til relativ. 

Total fuktighet er veldig mye mer pedagogisk og praktisk. Men det er klart, en kan forenkle til tommelfingerregler og si at varm luft er fuktig, kald luft er tørr, ferdig (men kan være ganske feil). 

Problemet med relativt fuktighet er at, og nå sier jeg ikke at folk er dumme, men jeg tror faktisk mange tenker luftfuktighet uavhengig av temperatur, så en kan fort tenke at 70% luftfuktighet om sommeren i 30 varmegrader er det samme som 70% fuktighet i fem grader om høsten, og det er det jo ikke. Dvs en kan skjønne at det er et relativt tall men hva er forholdstallet egentlig? Er det like fuktig, er det mindre fuktig, er det veldig mye mindre fuktig, er det egentlig ikke noe særlig fuktig i det hele tatt? 

Den som vil kan jo ta regnestykket ifht total fuktighet :-D

---

Selv gjør jeg det enkelt, når det er ned mot null og minusgrader så er det tørt, ferdig. ;-)

Jeg har latt min gå på denne mellom-innstillingen siden jeg fikk den. Men virker ikke som den jobber noe særlig, så jeg ble nok dratt med på et «krise-behov» som ikke eksisterte. Men den kommer vel mer til sin rett når regnet setter inn og høstværet blir skikkelig surt.

Har forøvrig en tradisjonell kompressor avfukter fra Chlasern som kan selges billig hvis noen synes prisen på Sandstrøm og Meaco er høy, og behovet for investering ikke er prekært.

Enten så sitter ikke lokket på beholder riktig eller så er slangen lekk eller har falt ut. Lånte bort min Maeco til en kamerat i går. Kona hans hadde vært uheldig å tømme ut 10 liter med vann i baksete av bilen. På vei til hytta hadde tappekranen på kannen jommen meg vridd seg i åpen stilling:giggle:
Satt på Maecoen i går ettermiddag i den tro at dette skulle gå bra med et par døgn med denne innvendig i bilens passasjersete. Da han kom ned i garasjen i dag tidlig så lå alt av vann som Maecoen hadde samlet opp selvfølgelig i forsete. :crazy: Og det var min skyld for jeg hadde ikke satt maskinen i vannrett/plan stilling, det resulterte i at vannet som skulle renne ut av slangen gikk rett ned på plata over beholder og rett i sete.:giggle:Husk at maskinen må stå på et plant underlag for at den skal fungere som bruksanvisningen sier. Men det var det med å lese da.............

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

nordan family 27 skrev for 1 time siden:

Og i den står det noe om å lage et lite hull i slangen for å utligne lufttrykket i slangen når maskinen spytter ut vannet.

Det har jeg også hørt om... vet du hvor hullet bør være på slangen i forhold til avfukteren..?

Har selv ikke et slikt hull, har fungert greit så langt, men en vet jo aldri...

Etter at jeg oppdaget at avfukteren min hadde kuttet fordi slangen på min hadde flyttet seg akkurat nok til at vannet ikke kom ut pga overflatespenningen i vannet, så lagde jeg 3 gode hull i slangen et par cm over enden på slangen. Jeg kuttet hakk omtrent inn senter på slangen, så jeg skulle være sikker på at vannet ikke bare fyllte slangen og automatikken stoppet avfukteren. Uansett hvordan slangen blir liggende nå vil vannet alltid kunne renne ut. 

Her er en utrolig detaljert (men ikke helt måleriktig) skisse - det røde er det som ble kuttet vekk:

211A196C-2B70-485D-9EC6-7CEFFDDCA543.jpeg.f370de9f41a0166aee98d6f3c9014cc7.jpeg

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg har brukt en Maeco slik mange her har, først en vinter og nå i høst. Båten er lukket og ligger i sjøen hele året på Østlandet. Den ligger langt unna der jeg bor, så det blir ikke mange muligheter for inspeksjon, men noe besøk blir det likevel. 

Jeg telte mange fordeler i vinter med en tørrere båt enn tidligere. Innredning og lakkerte flater hadde i tidligere vintre ofte skader etter fukt, men nå var alt tørt og fint som på sommeren. De gangene jeg kom på besøk var vinduene uten is på innsiden på tross av mange kuldegrader.

I fjor vinter var det mye kulde, og det sies at avfukteren stopper å gå ved minusgrader. Jeg hadde den stående ved siden av kjøkkenvasken med vannutløp i slange. Slangen gikk over et 60 W varmerør for å unngå at den skulle fryse. Men da jeg var og sjekket en gang utpå vinteren hadde selve utløpere i vasken frosset igjen. Det var tykk, massiv is, som var vanskelig å tine opp.

Det jeg kommer til å gjøre i vinter for å unngå frost i vasken  igjen, er å sette avfukteren på dørken, og føre avløpsslangen ned i motorrommet gjennom en liten glipe i dørken. Jeg stripser også på en  varmeslange (kjøpt hos Claes O) på avløpsslangen for å forhindre at denne tettes igjen pga frost. 

Guest Avmønstret#
Brumm skrev 6 minutter siden:

I fjor vinter var det mye kulde, og det sies at avfukteren stopper å gå ved minusgrader. Jeg hadde den stående ved siden av kjøkkenvasken med vannutløp i slange. Slangen gikk over et 60 W varmerør for å unngå at den skulle fryse. Men da jeg var og sjekket en gang utpå vinteren hadde selve utløpere i vasken frosset igjen. Det var tykk, massiv is, som var vanskelig å tine opp.

Det jeg kommer til å gjøre i vinter for å unngå frost i vasken  igjen, er å sette avfukteren på dørken, og føre avløpsslangen ned i motorrommet gjennom en liten glipe i dørken. Jeg stripser også på en  varmeslange (kjøpt hos Claes O) på avløpsslangen for å forhindre at denne tettes igjen pga frost. 

Det viktigste er å få "tømt båten for fukt" før kulda kommer. Når kulda først er der så er det tørt. Er ikke store poenget å kjøre avfukter i minusgrader. Men i fuktige perioder om vinteren, og om våren osv er det jo kjekt å holde båten tørr. 

Popeye70 skrev 45 minutter siden:

Etter at jeg oppdaget at avfukteren min hadde kuttet fordi slangen på min hadde flyttet seg akkurat nok til at vannet ikke kom ut pga overflatespenningen i vannet, så lagde jeg 3 gode hull i slangen et par cm over enden på slangen. Jeg kuttet hakk omtrent inn senter på slangen, så jeg skulle være sikker på at vannet ikke bare fyllte slangen og automatikken stoppet avfukteren. Uansett hvordan slangen blir liggende nå vil vannet alltid kunne renne ut. 

Her er en utrolig detaljert (men ikke helt måleriktig) skisse - det røde er det som ble kuttet vekk:

211A196C-2B70-485D-9EC6-7CEFFDDCA543.jpeg.f370de9f41a0166aee98d6f3c9014cc7.jpeg

Ok..??

Pinkvin skrev On 2.10.2018 at 2.37:

Såvidt jeg vet er vel eneste forskjellen at Meaco slår seg på igjen etter strømbrudd? Utover det er den vel etter alle praktiske formål kliss lik. Og begge er jo gode greier så..

Som sagt; så lenge Meaco har automatikk og Sandstrøm ikke har det, så er de langt fra like. Det er en stor forskjell, synes jeg.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Guest Avmønstret#
Key Freak skrev for 16 timer siden:

Som sagt; så lenge Meaco har automatikk og Sandstrøm ikke har det, så er de langt fra like. Det er en stor forskjell, synes jeg.

Jo, hvis en ofte har strømbrudd så ser jeg den. Nå har vel ikke hverken Sandstrømen eller Meaco godt av å få kuttet strømmen, de har jo ganske lang avslåingsperiode, så en havn/opplag med stadige strømmbrudd er vel neppe særlig sunt for Meaco, den vil jo slå seg på hver gang, for å så bli "slått av" før den får kjørt seg ned ifht egen prosedyre.

Sandstrømmen slår seg av og vil ikke prøve å starte opp igjen. Men har aldri opplevd det der jeg har hatt båten. Ville spilt noen stor rolle heller... så fuktig er ikke båten. 

Scand Baltic skrev On 1.10.2018 at 21.26:

Så Meaco er kopi av Sandstrøm?

Pinkvin skrev On 2.10.2018 at 2.37:

Såvidt jeg vet er vel eneste forskjellen at Meaco slår seg på igjen etter strømbrudd? Utover det er den vel etter alle praktiske formål kliss lik. Og begge er jo gode greier så..

---

Vi er vel vant med at den dyre er originalen, men her er det altså store leverandører som pøser ut Sandstrøm, så er det noen som selger en kopimodell i små kvanta, til høyere pris. 

Dvs kopi blir vel kanskje feil. I dag er det vel mer "paralellmodeller" fra samme fabrikk, ulik label og noen små forskjeller men "same, same". 

En vesentlig forskjell på disse to er at vifta til Sandstrøm-avfukteren går kontinuerlig (hvis jeg har forstått det rett), mens Meaco-varianten stopper når innstilt fuktighet er oppnådd, for deretter å starte hver halvtime for å sikre at fuktighetsnivået ikke stiger over innstilt nivå. Noe som sparer litt strøm.

Eller har Sandstrøm'en funksjonalitet lik Meaco'en?

Guest Avmønstret#
alf-inge skrev 13 minutter siden:

En vesentlig forskjell på disse to er at vifta til Sandstrøm-avfukteren går kontinuerlig (hvis jeg har forstått det rett), mens Meaco-varianten stopper når innstilt fuktighet er oppnådd, for deretter å starte hver halvtime for å sikre at fuktighetsnivået ikke stiger over innstilt nivå. Noe som sparer litt strøm.

Eller har Sandstrøm'en funksjonalitet lik Meaco'en?

Burde vært en funksjon en kunne velge. Syns det er helt ok at den sirkulerer luften i båten og gir en liten lunk selv om evt. mål ifht fuktighet er nådd. Har ikke opplevd at Sandstrømmen har slått seg av. 

Bruker veldig lite strøm når den står på "L", lav,  og har inntrykk av at det meste blir gitt tilbake i form av varme, så det er helt greit. 

Om jeg hadde hatt Meaco ville jeg gjerne hatt muligheten til at den stod og sirkulerte lufta og ga den lille lunken også etter at den var ferdig med å ta ut fukten.  Selvsagt best om en kunne velge selv, men av de to mulighetene foretrekker jeg nok at den står og sirkulerer lufta hele tiden. 

Men om en "pakker båten inn" og forlater den for vinteren så er det jo greit at den slår seg helt av. Jeg er i båten med jevne mellomrom også om vinteren så det er greit med litt lunk. 

• 2 uker senere...

Jeg ser det har vært litt snakk om Sandstrøm her i det siste. Sandstrøm er Elkjøp sitt eget varemerke / private label.

Eget varemerke har vært vanlig i dagligvare en stund, men kommer nå også på andre produkter. Det kommer også på båtprodukter.

Egne varemerker er når de selskapene som normal bare selger ting (slik Elkjøp tradisjonelt har gjort) også begynner å importere ting selv.

Det finnes flere måter å gjøre dette på:

- Biltema er et eksempel på noen som kun bruker eget varemerke. Alle forstår at Biltema ikke produserer det de selger. De kjøper det inn fra forskjellige fabrikker, og får det produsert med Biltemas logo. 

- First Price er et annet eksempel. Toro lager en god tomatsuppe av førsteklasses ingredienser. Du kan kjøpe denne, eller du kan kjøpe en tomatsuppe fra First Price. Suppen fra First Price er ofte billigere, har litt tammere smak, kommer fra billigere råvarer, men er fortsatt en tomatsuppe. Suppen merket med First Price kan være produsert på samme fabrikk som produserer for Toro, men den kan også være produsert et helt annet sted. (Det er nok ikke Norgesgruppen selv som produserer). Begge suppene ser like ut, men smaker de likt? Har de samme næringsinnhold?

- Hjemmeelektro har også begynt med dette. Sandstrøm er eget varemerke for Elkjøp. iiglo er eget varemerke for Komplett. Eletra og Amadeus er varemerker fra Power. Kabler, batterier, adaptere, avfuktere, mus og tastatur ser nok like ut, men er de like gode å bruke? Varer de like lenge? Bruker de like lite strøm? Gjør de samme jobben?

- Båtbransjen har også fått egne varemerker. Flak har i mange år solgt varer fra andre, men har i det siste begynt med sitt eget varemerke 1852. Du kan kjøpe en sjakkel fra Wichard, eller du kan kjøpe en som er billigere fra Flaks egne 1852. Du kan løfte hele båten din med en skikkelig sjakkel fra Wichard, men tør du det med en sjakkel fra 1852, selv om den ser lik ut? Er materialene like gode? Er smeden som har smidd 1852 like flink som den smeden Wichard bruker? De har samme dimensjoner, men er de like sterke? Kanskje / kanskje ikke?

Sånn kan jeg fortsette. Jeg sier ikke at egne merkevarer nødvendigvis er dårlige. Man kan finne mange gode produkter som blir solgt på den måten. Likevel er det ofte gamle modeller, billigere råvarer, dårligere dokumentasjon, billigere komponenter. Typisk er det en europeisk innkjøper som reiser på messe i Kina og bestiller noe han ikke har veldig mye kunnskap om. Han sier gjerne at han vil ha det samme som "XXX", men at det skal koste 20% mindre. Kineseren ordner dette fint han, men siden innkjøperen ikke har spesifisert hverken ditten eller datten, så leverer kineseren noen komponenter som ligner på ditten og datten, men som er billigere. Europeeren er fornøyd. Han har fått noe som ligner på XXX, til 20% lavere pris. (Men har ikke kompetanse til å se at ditten og datten er byttet ut med noe billig ræl). 

For all del, det finnes mange flinke innkjøpere, men ofte ser man at et stadig jag etter lavere priser gjør at det kommer mye rart til Europa. Kineserne er ikke dumme, og snart eier de halve verden. Men det er en annen diskusjon. 

Når det gjelder diskusjonen om "originalen" og "kopien" så er som regel egne varemerker kopier. Jeg tror nok det er sannheten i diskusjonen om Sandstrøm vs Meaco også. 

Kilder:

https://no.wikipedia.org/wiki/Egne_merkevarer
https://www.elektronikkbransjen.no/artikler/egne-varemerker-viktig-for-power/438634

https://no.wikipedia.org/wiki/Varemerke

https://www.komplettbedrift.no/kampanje/29977/how-may-ii-help-you

http://flak.sitegen.no/customers/flak/files/FLAK_Katalog_2012.pdf

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Guest Avmønstret#
Key Freak skrev On 2.10.2018 at 2.13:

Dette har vært diskutert opp og i mente. Jeg har både en Meaco DD8L og en Sandstrøm fra Elkjøp som ser kliss lik ut. Men Sandstrøm har ikke den samme automatikken som Meaco har. Jeg hadde en tidligere modell fra Meaco som heller ikke hadde automatikk, og jeg mener bestemt at det er sistnevnte Elkjøp kjøpte inn og satt Sandstrøm-navnet på. Dette er jo noen år siden, men Pinkvin sin påstand om at det er Sandstrøm som er originalen, DEN tar jeg med en bøtte salt.

Var i båten i går og testet. Nappet ut landstrømmen og satt den i etter ca en og en halv time. 

Sandstrømmen slo seg på, husket at den stod på "Lav" og "continius". 

Så da er ikke bare utseendet så og si identisk, funksjonen er 100% identisk. 

Min Sandstrøm slår seg også på igjen etter å ha blitt plugget ut/inn mens den var påskrudd. Den husker tilstand, med andre ord.

Den eneste forskjellen jeg husker her og nå er at Meaco’en stopper vifta mellom hver gang den sender luftfuktigheten hvis luftfuktigheten er lavere enn innnstilt på enheten. Det har i hvert fall blitt rapportert av flere eiere. Sandstrøm’en stopper ikke vifta mellom hvert «sniff».

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

• 2 måneder senere...

Frisker opp denne tråden...

Ser ut til at min EL avfukter ikke lenger greier og holde fuktighets nivået den er innstilt på...

Står på 55 % men det er stadig over 65 %.. Har hatt den i over 10 år, og aldri opplevd dette før.. blir disse avfukterne regel rett utslitt...?

Høres helt fin ut når den går, ingen ulyder...er det bare å dumpe den, og kjøpe ny.? Eller er der noen triks...?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...