Jump to content

Dere med avfukter: hvilken tørrhet/fuktighet stiller dere inn på?


nordan family 27

Recommended Posts

Popeye70 skrev On 23.10.2018 at 16.39:

Den eneste forskjellen jeg husker her og nå er at Meaco’en stopper vifta mellom hver gang den sender luftfuktigheten hvis luftfuktigheten er lavere enn innnstilt på enheten. Det har i hvert fall blitt rapportert av flere eiere. Sandstrøm’en stopper ikke vifta mellom hvert «sniff».

Og det er DEN funksjonen jeg har siktet til i mine innlegg om denne saken. Jeg har aldri nevnt strømbrudd. Skjønner ikke helt hvorfor Pinkvin blandet inn dette når han har sitert meg. Trolig fordi han forlengst har bestemt seg for at han har rett. Men det har han altså IKKE.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev On 23.10.2018 at 16.08:

Så da er ikke bare utseendet så og si identisk, funksjonen er 100% identisk. 

Nei! Men du gidder jo ikke lese hva jeg skriver, og du lever sikkert utmerket med din egen selvtilfredshet.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å kopiere litt måten ting gjøres på museum. I en båt er isolasjonen veldig dårlig, så varme blir ikke benyttet for båten sin del utover litt frostsikring vår og høst.  Det er for å unngå kondensering at varme ikke ønskes når vi ikke bruker båten.

Så har jeg lest at det på generell lagring i museums sammenheng er anbefalt 50% RH, dvs. mellom 40 og 50%.  Prøver å holde meg innafor dette. Gardiner trekkes også for når båten ikke brukes for å unngå  at UV stråling bryter ned interiøret. 

 

Det koster lite av innsats, sorpsjonsavfukter ble fastmontert i 2005 (munters mg50) , og den starter når landstrømmen kobles til. Ingen beholder som skal tømmes, eller annen service som må utføres.  Har sjekket/rengjort filter med 4-5 års mellomrom, det er alt.  Båten har strøm året rundt når den ikke er på tur, og resultatet er at innredningen i båten på skjulte plasser ser ut omtrent som da båten var ny i 2003.  Innredningen på synlige plasser har naturligvis endret seg litt pga. UV stråling på 15 år, men i veldig liten grad pga. at gardinene er trekt for mer enn 300 dager i året. Korrosjon og sopp etc. har jeg aldri sett ombord, og det er ikke dårlig på en 15 år gammel båt. 

 

Etter å ha sett endel finn annonser på tilsvarende bavaria båter, så er jeg ikke i tvil om at fastmontert avfukter innstilt på 50% lønner seg om man tenker langsiktig.  Det er en dyr løsning sammenlignet med gulvstående modeller, men så krever løsningen nesten ingenting annet enn noen hundre kwh i året.  Det blir litt som tectylbehandling av bil, en investering man får igjen for kun om man tenker langsiktig. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med @Seilars En fuktighet på mellom 40 og 50% er riktig. Over 50 = mugg og båtlukt. Under 40 = Fare for sprekker i treverk.
Sorpsjonsavfukter er suverent, og man slipper jobben med å bli kvitt vannet og slipper risikoen med vann som fryser til is. Munters MG50 er en fantastisk maskin, mens Arida S12 er et billigere alternativ med samme prinsipp. Sammenligningen med Tectyl likte jeg....

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Rare greier dette med luft og vann. Fra Huldas logg:

05.12.2018, inne +0,9 grader og RF= 70 % (kun et utdrag).

Om bord i Hulda var det på dette tidspunktet ikke varme slått på, ikke avfukter, ikke rust eller annen korrosjon, ikke mugg. Mye av det kommer vel av at muggen min ikke greier å etablere seg før temperaturen er godt oppe på plussiden. Sånn er det om bord i Hulda, sjøsatt år 2000 og har siden stort sett ligget i vannet. Kondensering skjer heller ikke før lokaltemperaturen (kalde flater) har er RF på rundt 100 %. Det er fysikk. Kanskje det er fordi det er begrepsforvirring mellom RF og total fuktighet som bidrar til at andre får det til. Fysikkens lover omhandler hvor mye energi det er i luften til å ta opp vann. Er det varmt, så er det mer vann i luften. Er det kaldt, så er det mindre vann i luften, slik: Neste fra loggen den dagen: Start Eber (skulle jobbe om bord). Etter en times tid: Inne 17,5 grader og RF= 32 %. Magisk. RF har sunket. Heller ikke nå kan mugg vokse, fordi det er for tørt. Enten RF er 70 % eller 30 %, ingen sprekker noe sted i treverket. Innredningen er for en stor del i massiv eik. Altså treverk som beveger seg en hel del. Men vanninnholdet i treverket ser ut til å være tilnærmet konstant. Treverket inneholder også mye luft, isolerende. Men aluminiumsrammene i et par av taklukene begynner å kondensere når temperaturen i rommet er 17 grader og RF synker til 32 %. Derav kan man slutte at fysikken funker etter naturens lover.

Avfukteren ble slått av i oktober/november. Blir startet igjen i april. Maeco, typen simpel, har vel stått om bord 7 år nå. Montert så den sitter fast. Hygrometeret i Hulda er fra Biltema, jeg vet det er dønn upålitelig, men gir indikasjon. Avfukteren holder vel om sommeren når det høljer ute, RF på 50- til 60 %, ref. Biltema.

 

Jeg vil anta at det er mange som kan senke skuldrene. I opplag, god gjennomlufting og null varme har fungert i generasjoner. Det er først når man skal bo i båt som ikke er skikkelig isolert problematikken oppstår. Der jeg ligger i Strömstad, er det mange som bruker båtene sine som hytte året rundt. Det er i disse tilfellene man bør være obs. Igjen handler det om fysikk. Og det er flere veier å gå. Men det mest virkningsfulle er god isolasjon. Det blir som et hus, god isolasjon og riktig lufting. 

Link to post
Share on other sites

Interessant lesning dette temaet.

Vår Viksund 360 ligger på sjøen hele året.
De måneder med temperatur over 4-5 grader, lar jeg Maeco-avfukteen alltid stå på.
En keramisk vifteovn står også på for å forhindre at temperaturen faller under 5 varmegrader.
Vifteovnen slår seg automatisk på/av - med 5 gradre som grenseverdi. Så langt fungerer alt, med et tørt/fint miljø ombord.

MEN når frosten og vinteren setter inn, er det selvsagt ingen vits å ha Meacoen på. Den gjør ingen nytte når temperaturen faller til frost og/eller eller under 3-4 grader.


SPØRSMÅL:
Med hensyn til det å mest mulig forhindre/redusere KONDENS i ovennevnte kulde/frost-periode, hvilket alternativ er best:
a) Er det best å ha  AVSLÅTT ovennevnte lille lunk-"gjennomblåsing" som ovennevnte vifte  kan bidra med ?
ELLER
b)Er det best å ha  PÅSLÅTT ovennevnte lille lunk-"gjennomblåsing" som ovennevnte vifte kan bidra med ?


(Det er selvsagt IKKE et alternativ å holde en ubrukt båt kontinuerlig temperert/oppvarmet,  strøm er ikke gratis og/eller
en liten keramisk vifteovn  er ikke laget for slikt hardkjør.)

 

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...