Jump to content

Varmtvannsbereder - varme bare ved landstrøm


Goddis77

Recommended Posts

Har en varmtvannsbereder i båten som jeg synes ikke gir helt optimal varme. 

 

Når vi er på tur og ligger ved anker, syns jeg at temperaturen bare er lunken og ikke varm. 

 

Ligger vi ved landstrøm er det bedre. 

 

Ser at det går en sløyfe fra bereder til motor og så videre til noe jeg tror er en varmer/defroster?

For så å gå tilbake til bereder.

 

Legger ved bilde av bereder og den andre uniten.

 

Noen som har teorier eller kommenterer her?

 

20180928_140315.jpg

20180928_140122.jpg

Link to post
Share on other sites

Hva er kjøletempratur på motor under normal gange da? Normalt så kommer temp i bereder opp i samme temp som motor. Holder skjeldent lenger enn 1 døgn. Hvis du har lekkasje i en kran eller slange på varmtvannsiden, vil den alltid dra litt kaldtvann inn i bereder og den vil bli fort lunken..

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 1 time siden:

Hva er kjøletempratur på motor under normal gange da? Normalt så kommer temp i bereder opp i samme temp som motor. Holder skjeldent lenger enn 1 døgn. Hvis du har lekkasje i en kran eller slange på varmtvannsiden, vil den alltid dra litt kaldtvann inn i bereder og den vil bli fort lunken..

 

Tempen er ca 80-90 grader på normal gange, men vi har ikke hatt de helt lange turene enda.

Tenker jeg må ta en godtur og sjekke status da rett og slett jeg. Alternativt sjekke for lekkasjer og flow som dere skriver.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 25 minutter siden:

Det er mulig, samtidig bør jo ikke denne henge høyere en ekspansjonstank på motor, da vil den jo aldri være helt veskefylt.

 

Da kan vi være inne på noe her. Defrosteren er montert i taket på dørken og er dermed høyere enn motor og ihvertfall varemtvannsberederen.

Tenker jeg skal titte en ekstra gang på det opplegget her før jeg justerer noe. Har jo vært slik i årevis med forrige eier.. 

Link to post
Share on other sites

Har vore plaga med same problem og symtom.

Der var det utfelling av fragment i kjølesystemet som var problemet.

Etter bytte av kjøleveske / systemrens i fleire omgangar byrja det å losna fragment frå veggane i systemet.

Dette la seg som ein effektiv tetning i defrosteren, - der er det nemlig veldig trang passasje..

Etter å ha demontert og returspylt defrosteren vart alt i orden ( ei stund )

Den endelege løysinga vart eit påhengt filter på kjølekretsen ala dei som blir brukt på store anleggsmaskiner.

Link to post
Share on other sites

Det spiller ingen rolle  hvor utstyret er plassert  hvis vannet er tatt ut på trykksiden og retur på "sugesiden". (innen for pumpens trykk)

Er vannet fra motoren din tatt ut på trykksiden og returen  inn på " den trykkløse side" av  ekspansjonstanken.?. 

Har et T-stykke med kiker som fordeler vannet til en  Defroster som står ca. 70cm over ekspansjonstanken og til varmtvannsberederen som står ca. 70cm under ekspansjonstanken har samme temp på Varmtvannet  ut av berederen som på motoren.

Det kan også være en blokkering  i systemet ditt som sagt.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Som Roger jo skriver. Plassering spiller ingen rolle. Hulds har ekspansjontank med atmosfæretrykk. Berederen står under motorens kjølevannstrykk. Jeg har bilmotor og har benyttet uttakene for varmeapparat. Ellers er det bare å sette ett t-stykke på sug og ett på trykksiden. Sitter berederen vertikalt og høyt, tar det noen timer å få kjørt ut luften. Noen ganger start og stopp.

Link to post
Share on other sites

Vi tok oss en båttur i dag og benyttet anledningen til å sjekk nærmere på varmtvannsberederen.

Har lagt ved noen bilder.

 

Når vi ankret opp etter ca 30 min kjøring sjekket jeg litt på varmen.

Slanger som går til motor og defroster var varme og gode.

Det samme var en av slangene som går til vasken på badet (øverste slangen på bildet av berederen). Men slangen som går til vask på pentry var lunken (35 grader ca). Når jeg kjente på vannet på begge vaskene var den på badet helt fin og varm, mens den på pentry var lunken (slangen er helt nederst på berederen).

 

Den enkle fiksen er å bytte om uttakene på slangene, da vi helst vil ha varmt vann på pentry, men skal det være slik som dette her?

 

 

20180930_152440.jpg

20180930_152530.jpg

20180930_152538.jpg

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, Goddis77 said:

Men slangen som går til vask på pentry var lunken (35 grader ca). Når jeg kjente på vannet på begge vaskene var den på badet helt fin og varm, mens den på pentry var lunken (slangen er helt nederst på berederen).

Er ikke den nederst slangen for kaldt vann inn på berederen?

Sett et T-stykke på den øverste slangen, og ta varmtvann til både bad og pentry herfra.

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 13 minutter siden:

Men slangen som går til vask på pentry var lunken (35 grader ca). Når jeg kjente på vannet på begge vaskene var den på badet helt fin og varm, mens den på pentry var lunken (slangen er helt nederst på berederen).

Dette rimer ikke.

Den nederste blanke slangen på bereder er kaldtvann inn fra vanntank/pumpe.

Den øverste blanke slangen er for varmtvann ut fra bereder. Den slangen går til bad og pentry  via ett t-stykke.

Det skal ikke være forskjell på temp på vannet på bad eller pentry. Det som kan være forskjellen er at det tar lengre tid å få frem varmtvannet til pentry pga. lengre slangestrekk.

 

Problemet med alle disse berederne er at med en gang du begynner å tappe varmtvann erstatter du dette vannet med kaldt noe som resulterer i mer og mer pisselunkent varmtvann i berederen, ligger du med landstrøm varmes vannet i bereder kontinuerlig.

Skal du ha slik komfort i uthavn må en til med strømaggregat, dieselvannvarmer eller gassbereder.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Merkelige greier med den nedre slangen der da. Vanntanken er plassert rett ved siden av berederen, så da burde jo slangen gå rett derfra.

Tror jeg må undersøke nærmere hvor den nedre slangen går. Tok det egentlig for gitt at den gikk til pentry da slangen går opp den veien, men skal sjekke for sikkerhets skyld.

 

Kan det være at den går til en pumpe eller akkumulator for deretter å gå til pentry?

Får sjekke nærmere.

 

Jaja, lærer mye som hvordan ting fungerer ombord i hvert fall  :)

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 1 minutt siden:

Merkelige greier med den nedre slangen der da. Vanntanken er plassert rett ved siden av berederen, så da burde jo slangen gå rett derfra.

Nei, den slangen kommer nok fra trykkvannspumpa, eller via ett t-stykke i forbindelse med den.

Følg slangen fra trykkvannspumpa. Det vanlige er at en eventuell akkumulatortank er satt rett etter pumpa før fordeling videre til bereder og tappesteder.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Kan oppsummere her med at etter vinteren og nå på første overnattingstur, så var varmvannet helt fint igjen.

Vet ikke hva det har vært, men har tømt og fylt berederen etter vinteren, så vet ikke om det har hatt noe å si.

 

Uansett så virker den igjen nå  :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...