Jump to content

Drypper ofte fra pakkboks, hvilken type er dette og hvordan tette

Nortonis Havulk

Recommended Posts

Hei

Har en pakkboks som drypper og jeg må til med en liten vri på fettkoppen for og stoppe det.

Jeg vet at det ikke er fettet som skal holde det tett, men en talgpakkning som skal holde dette tett, men usikker på denne pakkboksen.

Det virke ikke som det er noen skruer og løsne for og bytte talkgpakkning, noen andre som har hatt lignende har sett på den og mener også de ikke har sett denne typen før.

Jeg har ikke løsnet på den slangen som står på der, og det er mulighet det ligger under der, men det kan jeg ikke gjør før jeg får den opp på land.

Er det noen som kjenner igjen denne pakkboksen, og kan det være at den er bare basert på fett for og tette ?

Har lest at fyller man for mye fett så kan det trekke lengre inn i hylsa og stoppe vannkjølingen der osv.

Legger ved et bilde av den:

pakkboks_r.jpg

For meg ser det ut som du har en pakkboks med tetningsringer, ikke talgpakning..

Hvis bildet ikke lyver må du i så fall litt ut med akslingen når den er på land neste gang og ta av den messingdelen hvor tetningene ligger inni.

Tetningene kan byttes. Størrelsen står normalt på de. De står forskjellig vei alt etter hvor de er plassert i pakkboksen så her bør du få hjelp hvis du ikke er teknisk anlagt. Godt mulig du trenger en "zegeringtang" for å fjerne låseringen. 

Her er et eksempel hentet i full fart fra Maritim sin katalog på 35mm aksling: 

https://www.maritim.no/simmeringsett-for-pakkboks-35mm#.W65k0vZuKUk

Ellers mangler du 2 slangeklemmer på den fleksible slangen mellom hylserør og pakkboks. 

Edited by Gudrun (see edit history)

Takk for informasjonen.

Så da er det som jeg tenkte at for og komme til inni der så må man av med den gummislangen som er skrudd på der, og få trukket aksling lit ut.

Dumt jeg ikke vet noe navn på denne sånn jeg kunne søket litt rundt og fått sett bilde av den uten den gummislangen på,  sånn jeg kunne planlagt litt før og kansje hatt på plass det som trengte til den gikk opp på land.

Regne med det er noe og skru av da på den andre siden under slangen.

Ja du rett i at det meste under vannlinjen må sikrest med dobbel slangeklemmer.

Er det flere som leser denne posten så vil jeg gjerne vite litt mer om denne koblingen, kansje noen klare finne link til den.

Takk for hjelpen.

Edited by Nortonis
Skriveleifs (see edit history)

West Mekan, Bosvik eller Sleipner er kanskje de mest sansynlige produsentene av denne. Jeg ville ringt de og hørt om de leverte til Mørebas det aktuelle årstallet din båt ble bygd, og jeg ville ringt West Mekan først. Du må oppgi akseldiameter for å få riktige deler når du treffer på rett produsent. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Den pakkboksen har simmerringer, ja. De skal holde HELT tett og bare ha en ørliten skvett grease en gang eller to i året. Presser en inn mye grease kan simmerringene vrenge seg eller sprekke og da har du konstant lekkasje. Betyr neppe så mye hvilket fabrikat det er, de bruker høyst sannsynlig standard simmerringer uansett. Mål diameter på aksling og innvendig i messinghylsen så har du de viktigste målene du trenger for å skaffe nye. Tykkelsen på simmerringene kan jo også være litt forskjellig og den finner du ikke før du har demontert. Legg merke til hvilken vei simmerringene står før du plukker de ut.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Ser du har fått flere gode svar her etter jeg la ut mitt.

Kan tilføye at West Mekan i Nordfjordeid som er nevnt tidligere i tråden er et firma jeg har hatt god erfaring med helt tilbake fra da jeg var mekaniker.

http://www.westmekan.com/no/propellutstyr/

Før du evt. bestiller ville jeg og inspisert den fleksible delen (slangen) for sprekker i endene.

Er enkelt å bytte den stussen når 'du likevel har av pakkboksen. Koster heller ikke allverden. Selges normalt fra samme plass som deler til pakkboks. 

Nortonis skrev for 17 timer siden:

Hei

Har en pakkboks som drypper og jeg må til med en liten vri på fettkoppen for og stoppe det.

Jeg vet at det ikke er fettet som skal holde det tett, men en talgpakkning som skal holde dette tett, men usikker på denne pakkboksen.

…….…….

Er det noen som kjenner igjen denne pakkboksen, og kan det være at den er bare basert på fett for og tette ……….

pakkboks_r.jpg

Du får nye simmerringer hos Alf I. Larsen på Forus. Mål tykkelsen på akslingen, eller ta med de gamle simmerringene. Husk å få med rustfrie fjærer til simmerringen. Ville også kjøpt nye låseringer/segerringer i samme slengen.

Tusen takk for utfyllende svar med bilder og alt. 

Da skal jeg få løsnet og tatt ut pakninger og notert meg hvilken vei disse står i. 

Tips om butikken på Forus er notert, og kanskje sjekke først med maritim som ligger nærmere og se om de har det som trengs. 

Igjen takk for informasjon, og nå har jeg nok til og fullføre jobben. 

Takk for god hjelp ??

• 3 months later...

Er det noen som kjenner til denne type pakkboks, hvilken tetning er det, ser ikke ut til å være mye å stramme på viss det er talgpakning.

Er på en Sealine med VP motorer.

20190105_111817.jpg

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Jeg ser det er mye fett i framkant av pakkboksen. Er det gammelt, eller kommer det ut med det samme hvis du strammer til normalt? Hvis det siste er tilfelle må denne zimmer-ringen være helt gåen. I tillegg mistenker jeg i såfall at den bakre er montert feil vei. Da vil den tette først og fremst mot overskuddsfettet, og ikke mot sjøvannet.

Begge zimmer-ringene skal stå med den plane siden vendt framover -bort fra trykket.

Er det tydelige spor i akslingen etter zimmer-ringene kan det være lurt å flytte pakkboksen noen millimeter fram.

-Og som "Hafrsfjord" nevnte tidligere her, er det absolutt påkrevd med rustfri fjær, ihvertfall på den bakre ringen.

Dette er nok en med talgpakning. Ligger 3 stk talgpakninger i den. 

Skal være litt drypp under gange, jeg hadde litt drypp når den lå rolig også. 

Veldig lett å stramme for mye, da blir de varme under gange. 

Jeg byttet på en Fairline Phantom 38, da var det 10mm talgpakning. 

Her er vel to tråder i en?

Til Sylvester:

Hmmmmmm…

Minner mye om en pakkboks med "pakningsringer"? 

Du kan vel stramme litt på de to skruene for å få den til å bli noe tettere. Men den skal dyppe litt for å kjøle pakkboksen.

Ja med "litt" snakker vi ikke om mengder så du må sitte og pumpe..:giggle:

Neste gang du er på land kan du vurdere å legge inn en ring til, eller du løsner den helt og graver ut gamle pakninger, gjør reint og erstatter med nye.

Er det lenge til neste slipping kan du anskaffe pakning som du kapper til og legger inn en ring.

Ellers bør de strammeboltene ha en form for låsing (kobbertråd?)så de ikke skrur seg ut under gange. Noen hadde hull i skruehodene til dette formålet.

Ellers bør du og vurdere slangebiten mellom innerflens og pakkboks. Ser litt antydning til buling. Stemmer det bør du vurdere anskaffelse av en ny. Men kan selvfølgelig bli lurt av bildet, ja at slangen er ganske myk så klemmene presser den ut på endene.

Fikk div telefoner mens jeg skrev så Kjelli svarte før jeg fikk trykket på "send". :saint:

Edited by Gudrun (see edit history)

Låseringer i syrefast og rustfritt.

anbefaler denne type låsring til pakkboks, disse knekker ikke i biter noe jeg plagdes med på min pakkboks.

Låseringene fikk jeg hos Bosvik og kan også monteres uten noe demontering, bare å åpne og skrue på akselen(som en nøkkelring!)

65C11F2B-C5BB-42AF-A4BA-EACCD191337E.png

Det ble nok litt feil å bryte inn i denne tråden, ja.

Men det jeg lurte på var om noen kjente til denne pakkboksen, om det var simmringer eller talgpakning. Pakkboksen har vert helt tett tidligere, nå kjenner jeg litt fuktighet, men det drypper ikke. Det er ikke mulig å stramme den slik den er nå, det er festet en ledning til sink ( i det svarte røret), dette er nok originalt for motorene har gått bare 250 timer.

Det ser ikke ut som talgpakning ( hadde Fairline før med talgpakning, og der var det mye mer å stramme på, her  er det bare noen korte bolter)

Det gråe frem forbi pakkboksen er jeg usikker hva er, kom bedre fram på bilde en i virkeligheten, kan være gammel grease eller bare irr.

Viss det er simmringer må vel akslingen løsnes for å få disse på? 

Kan ta et bilde forfra neste gang jeg er i båten, viss det kan være mer opplysende.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

• 4 weeks later...

Du har nok simmeringer. Aksling bak. Av med pakkboks. Bytte ringer. På med pakkboks. Inn med aksling. Smør aksling og roter den inn slik at du ikke skader ringene. På med doble slangeklemmer. Motsatt vei på hver klemme

Det er også lurt å ta en runde elektrikertape rundt akslingen helt forrerst før montering, så de skarpe kantene ikke skader de nye ringene. Fjernes selvsagt etterpå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk skal dere ha, får så kort tid på slipp i havnen at når jeg tar den opp så har jeg ikke rare dagene på meg til og fikse det som skal gjøres. Derfor greit og vite mest mulig for meg først?