Jump to content

Hvordan støpe nytt dashbord til Fjord Weekender?

Campingcruisern

Recommended Posts

Dashbordet på båten vår ser for tiden slik ut.  (Se bilde under) Ikke helt vår stil, da vi synes det er litt for kantete og oppdelt. Vi skulle gjerne ha gjort det om til mer etter våre preferanser. Dette innebærer at vi ønsker å ha det i glassfiber med mykere kanter og mer moderne look. Muligens og male/lakke det i en grå matt look etterpå. Vi vil også gjerne ha skråstilt boksen med alle målerne mer og ha mer avrundede kanter på denne. Det vi lurer på er å støpe ett nytt dashbord, som vi former og plasserer instrumenter i slik vi vil ha det. Vi har dog aldri gjort noe slikt før, så vi lurer på om de er en komplisert operasjon eller om det er noe de fleste litt hendige får til? Og hva bruker man?  Lager dere en kasse i ønsket for i for eksempel kryssfiner og kler inn/støper inn denne i noe?

Det er snakk om fra i underkant av treplaten og opp til og med panelet med alle målerne vi har tenkt å gjøre om.  Noen gode ideer til hvordan det er lurt å gjøre dette?

Har søkt en del rundt og ser det er mange flinke folk som har gjort mye forskjellig slikt arbeid her på forumet, så tviler ikke på at mange av dere sitter inne med mye god informasjon i forhold til dette :)

20180909_110126.jpg.a91abae6c328fa29c643fceabf350557.jpg

Dette tipper jeg er et ønske hos mange eiere av eldre båter, meg selv inkludert. Jeg ville begynt med å definere hva som skal ha plass av instrumenter, brytere, display, plotter kartbord mm. Lag en liste over hva du vil ha uten å tenke på hvilke begrensinger dagens utførelse gir. Så kan du tegne noen skisser med optimal plassering av det som du vil ha med. Jeg foretrekker å ha et ”lateral panel” nede til høyre hvor brytere, gass, gir og trim får plass og kanskje endel annet. Personlig liker jeg å ha instrumentene over hverandre i en kolonne (eller to ved dobbelinstallasjon) helt til høyre og gjerne langt fram. Plotteren må du nå både når du står og sitter og kanskje også navigatøren? 

Brytere til vindusviskere mm må være like ved rattet. 

For å bygge det kan det være greit å bruke mest mulig av original innredning og lage nye komponenter i tynn kryssfiner som du baker inn i glassfiber og ruller med topcoat. 

Får ta å tegne opp en mal etterpå og ta mål av alle instrumenter og klippe ut så jeg kan plassere ting rundt for å se hva som blir mest hensiktsmessig.

Finnes topcoat i matt gråfarge, eller må man eventuelt male over dette etterpå?

Ett lite spørsmål i forbindelse med støping og uttak av hull til instrumenter: Når i prosessen tar dere ut dette? Hvis dette gjøres til slutt, vil vel kryssfiner kunne bli eksponert for fuktighet i verste fall? I og med at den ligger mellom lag med glassfiber og endene kommer frem igjen når man borer hull for instrumentene? Eller er ikke dette noe stort problem?

Du tar ut hull til instrumentene helt til slutt. 

Du kan forsegle den blottlagte fineren i hullene med epoxy.

Om du vil ha matt overflate, slik matt som matt maling er, ja da må du male.

Har en mistanke om at du vil ha en helt slett overflate.

Om du da følger støpemetoden som DieselDahl beskriver, må du helsparkle og slipe overflaten før du maler.

P.S.  Ser også at du vil ha runde kanter og hjørner. Det er da bedre å bygge en form av foliebelagt finer, sparkle opp en hulkil (avrunding) i kantene, og deretter støpe dashbordet inne i denne formen. du vil da få fine avrundede kanter/hjørner og overflaten blir med denne metoden helt slett.

Anbefaler å lese tråden Draco 20 - Fra daycruiser til jolle  

som ligger her på Båtplassen. Der er det mye å hente vedrørende støping og ombygging.

Edited by Jannmar (see edit history)