fluebindern Startet 29.September.2018 Link til dette innlegget Startet 29.September.2018 Hvor i Trondheim kan jeg få kjøpt gummilister for vinduer på min båt, og hvilken glass / plastglass er anbefalt å sette inn som ikke koster skjorta :) Sitér dette innlegget Link to post
Litla Svart 29.September.2018 Link til dette innlegget Svart 29.September.2018 fluebindern skrev for 2 timer siden: Hvor i Trondheim kan jeg få kjøpt gummilister for vinduer på min båt, og hvilken glass / plastglass er anbefalt å sette inn som ikke koster skjorta :) Har nettopp byttet deler av gummilistene på en Herwa fra 1971. Selve gummilistene var fremdeles intakte. Men de lakk og var fulle av groms så vannet rant «gjennom» listene. Fikk tak i gummilisten/ekspansjonslisten som ligger mellom«gummilistene» og dro ut den gamle som lå der med en knipetang. Plukket så ut vinduene og renset lisverk og vinduene. Satt listene inn i gjen og presset den nye ekspansjonslisten som holder vinduslistene på plass i båten tilbake på plass med et spesialverktøy. Som de fleste gamle Glassmestereverksteder har liggene. Om de gamle listene lekker litt i tillegg ,kan du bruke. Vindusfug til formålet som Glassmesterene bruker i jobben fra tid til annen. Nå har jeg solgt den båten det snakkes om men har list nok til et par ganger din båt. Så om de gamle gummilistene fremdeles kan brukes med en ny ekspansjonslist i mellom. Kan du få dem jeg har til en kostnad lik postens forhåndbetalte fraktkostnad. Du kan også maile meg om du trengr tips til denne jobben. Sitér dette innlegget Link to post
fluebindern Svart 29.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2018 Så bra, fint svar :) tusen tusen takk. Jeg takker med stor glede for det- jeg skal pusse opp båten med bunnfarge, lys, nye vinduer med nye lister, ekkolodd osv... Min epost adresse er post@fluebinderen.no Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 29.September.2018 Link til dette innlegget Svart 29.September.2018 (redigert) fluebindern skrev for 6 timer siden: Hvor i Trondheim kan jeg få kjøpt gummilister for vinduer på min båt, og hvilken glass / plastglass er anbefalt å sette inn som ikke koster skjorta :) Du får kjøpt gummilist og sprenglist hos Glassmester Larsen i Trondheim.. Der får du også laminert glass. Plexiglass har de på Biltema. (Plexiglass får fort riper, og anbefales i alle fall ikke til vinduer med vindusvisker). Jeg anbefaler på det sterkeste å ha riktig verktøy til denne jobben, ellers blir det fort mye knot og prakk. Verktøyet du skal bruke for å få på plass sprenglisten får du på ebay. Når du skal kutte gummilistene gir en slangekutter (Biltema) nøyaktige og rette kutt. Verktøy til sprenglist Slangekutter Redigert 29.September.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.