Jump to content

Når tar dere båten opp på land?


torekunde

Recommended Posts

Gjentar; 4.5 tonn er fryktelig tungt å skyve utover isen.

<{POST_SNAPBACK}>

Is??? Er ikke det slikt man har i drinken da? Det har da ikke noe rundt båten å gjøre.. :wink:

 

Det er en fordel vi har her vestpå. Har aldri sett antydning til is i nærheten av båten. Kun innerst i fjordene at dette er et problem her omkring.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Båter har ingenting på land å gjøre.  Eneste unntak er årlig opptak for bunnsmøring etc.  Båtlivet skal nytes hele året!!

Ja, hvis du da ikke holder til i ferskvann som f.eks. Mjøsa hvor det utenom vanlig sesong mangler opptil flere meter før vannet er farbart med båt :headbang:
Link to post
Share on other sites

tar opp min ca midt i september. min erfaring er at uansett hvor tett primer etc skal være, så veier båten noe mer om høsten enn om våren (med likt tank innhold og annet rask), så jeg antar da at skroget har trukket en del vann det kan være greit å tørke ut før frosten kommer. har sett et par tilfeller der plastbåter er satt rett opp fra vann sent i november og rett i kraftig kulde - og det har kommet noen frostskader som er små sprengbobler (som ikke er plastpest). velger derfor å ta opp båten "litt for tidlig".

Link to post
Share on other sites

I min båthavn er sesongen fra 1 mai til 15 oktober. Da skal alle båter være vekk,eller flyttet til boble bryggene. Her ved Sandvika er det is fra ca. juletider og til påske. Ca. uke 14. Ingen får lov til å kjøre opp isen selv om den er dårlig på slutten. Den skal gå av seg selv,ellers kan en bli bøtelakt. Det er gammel "hevd" på isen slik at allmenheten skal kunne benytte den. Isen blir merket og kontrolert av is oppsynet i bærum.

Link to post
Share on other sites

Samme her: kort sesong i ny brukt båt gjør at jeg har lite lyst på opptak i September. Da velger jeg heller en rask tur opp for å inspisere, og så blir det et par dager på land igjen i april-mai. Har foresten hørt at OB Wiik har et veldig ok system med "telt" og støtter, som kan modifiseres slik at det kan stå på selve båten. Kjekt hvis man skal ligge i boblehavn.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har kjøpt ny båt som overtas på torsdag, håper jeg på noen flere fine helger. Har sommerhavn i Skjebergkilen og vinteropplag i Oppegård må jeg jo gå et godt stykke (66 nm) når den skal tas opp. Vet ikke helt når jeg skal ta opp, men regner med at det blir i september.

Link to post
Share on other sites

Har båten liggende ute i frostfri havn - og blir derfor liggende ute hele året. Det er nok det beste for en trebåt. Imidlertid blir det gjerne fuktig da båten er lukket. Det er noe dritt!! I år skal jeg for første gang forsøke meg med luftavfukter på vinteren. Avfukteren er brukt i fra mars til augst i år - med stort hell! Båtlivet har blitt et helt annet. Inventar, sengeklær mm er tørt "som gress" - noe som er svært alright da vi bruker båten som hytte. Problemet med å bruke avfukter i vinter regner jeg med blir hvis temperaturen blir så lav at jeg får minus i kabinene. Da vil avfukteren sprenges!!? Skal forsøke å ha godt nok ettersyn slik at jeg kan fyre opp/evt slå på tilstrekkelig varme. Andre som bruker luftavfukter vinters tid?

Link to post
Share on other sites

Båtene mine tas kun opp for vedlikehold. De blir antakelig mer brukt i vinterhalvåret enn på sommeren!

 

Greit, man kan ikke bade og sole seg i Oktober-April, bortsett fra dette så er denne årstiden sterkt undervurdert av båtfolk! :yesnod:

 

Og godt er det, ellers hadde jeg jo ikke hatt hele fjorden for meg selv 6-7mnd pr år! :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...