Jump to content

Erfaring med Hyundai diesel motor

thomson

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som har erfaring med Hyundai diesel motor? Har sett på en Askeladden commuter med 260hk Hyundai diesel 2016 modell.

Mercruise duoprop hekagregat.

Er dette noe å anbefale?

Takk for alle svar :-)

Tror det var en tråd om en som satte inn slike motorer i en windy. De er sikkert ikke mye bedre eller være enn andre i samme klasse.

Det som kan være et poeng er hva motorene ble utviklet for. Lastebil motorer er ofte utviklet for høyere lastfaktor og lengre driftstiid  enn personbil motorer. Det kan også være en ide å se på hvem som har utviklet motoren. Jeg vet om hunday diesel motorer som er utviklet i Norge. Det kan være AVL Rikardo eller andre som har gjort jobben. Godt mulig det har gjort det selv. Hunday har i alle fall sendt svært mange ingeniører til Europa for å lære seg motorutvikling.

fjordgrynt skrev 5 minutter siden:

Japanerne lager fantastisk gode og slitesterke motorer. Yamaha lager de beste motorsykkelmotorene verden har sett, Toyota lager biler som i praksis er umulige å slite ut - man må frem med både pumpehagla og en stor slegge for å drepe en slik, og japanske anleggsmaskiner - de bare går og går og går.

Hyundai er så Koreansk..  ;-)

Monterte en 270hk hyundai til erstattning for en mercruiser 250 d-tronic i fjord.

Altså en senere utgave av 260 hestern.

Selve blokka er vell fra ix55 til hyundai, altså en relativt skjelden bil på norske veier. Men jeg har funnet lite negativt om den motoren som bil motor.

På min motor har jeg fått ca 80 timer, altså relativ lite så har ikke allverden med erfaringsdata. Jeg har vært mye plaget med drev og transom etter motorbytte, så har blitt lite brukt.

Opplevelse:

270 hk fra hyundai er tydeligvis mindre enn 250hk fra mercruiser, da jeg fikk en knop eller mindre i fart, tross en mye lettere motor. Men forbruket gikk ned, fra ca 2l/nm til rundt 1.8l/nm. Motoren mye mer lettstartet en den gamle, ryker mindre og mindre støy. Såpass mye mindre støy at jeg enda ikke har orket montere motorkassen. Greie instrumenter, med alt fra forbruk pr time til temperaturer som ser on ut. Alt i alt en positiv brukeropplevelse.

Mariniseringsdeler virker veldig grovt, og det er bra. 45mm vanninntak, er betydelig større enn merknuseren. Stor varmeveksler og intercooler. Negativt her er at blandebendet er i aluminium, så det holder neppe evig.

Service:

Service er en drøm, egen montert oljepumpe, bare trykk på en knapp og stapp slangen ned en en tom dunk. Dieselfilter sitter montert forran, så det er lett å nå. Oljefilteret er for min del toskete montert og er for meg ett stort problem. Står oppå motoren i mellom sylinderbankene, og det er ett veldig langt filter så krever mye høyde for å få ut. Jeg har måttet byge om hele akterdekket bare for å få bytte oljefilter ute å ta ut motoren!

Forhandler:

Deler får man bare fra en plass, og det er forhandleren i norge. Her tilkommer både frakt og faktureringsgebyr, så å bestille en impeller og ett oljefilter blir en kostbar afære. Deleprisene virker og ganske stive, så håper dette en holdbar motor. Men bruker ihvertfall å få hjelp når jeg har spurt om noe og det teller for mye. Mye deler til selve motoren får man nok fra hyundai bilforhandleren.

Flisespikkeri:

Instrumentene virker å være av det billige slaget. Knappene kjennes ut som kinakina. Ene displayet er rødt og andre blått?!? Ser ut som en juletre på natta. 

Motoren har veldig lang glødetid, om den er kald eller varm.

Påkredt batteri virker unødig stort 200Ah tror jeg, uten noe påkrevd CCA.

Det er ingenting som reduserer pådrag ved giring, så motoren tar veldig mye når man setter den i gir. Men dette er sikkert en vanesak.

Konklusjon:

Jeg vet ikke enda om dette var ett fornuftig valg eller ikke. Det kommer helt ann på om det er holdbart eller ikke. Det er få motorer i omløp og ett lite utbygs servicenett.

Men har ikke funnet noe veldig avskrekkende. 

Jeg angrer på jeg ikke hele instalasjonen ble byttet, altså med drev og transom. Men da hadde andre merker vært billigere.

Vil bare si at å samenlikne en motor på HK er ikke bestandig helt sort hvitt.. på forskjellige motorer kan det være stor forskjell på motorkarakteristikk, når motor yter best, hvilket turtall og hvilket dreiemoment. To motorer med likt antall hk, kan oppleves helt forskjellig... og om en motor yter litt mere på maksimalt turtall, har det egentlig liten praktisk betydning. Man bør se på slaglengde , borring, turtall og dreiemoment i driftsområdet. Giring på drev kan jo også være en liten nøtt. Personlig veier servicetilgjengelighet og deletilgjengelighet mere enn pris når det gjelder motorinstalasjon

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv