Jannmar Startet 30.September.2018 Link til dette innlegget Startet 30.September.2018 (redigert) Som tittelen sier gjelder det vulktape/butyltape. Denne tapen er todelt. Dvs. den består av et lag gummi og et lag lerretsaktig stoff. Spørsmålet er: Skal denne tapen brukes som den er, slik som den kommer på rullen, med både gummi og lerretslaget? Eller: Skal man ta av lerretslaget og bare bruke gummien? Redigert 30.September.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 30.September.2018 Link til dette innlegget Svart 30.September.2018 (redigert) Ikke arrester meg om jeg tar fel men jeg vil huske at den delen som man tar av er der for å se till at tapen ikke «vulker» seg før den blir tatt i bruk. Så ja kunn bruk gummien, jeg liker å strekke den litt når jeg bruker den så opplever jeg at den «vulker» raskere. Lykke til :) Redigert 30.September.2018 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 30.September.2018 Link til dette innlegget Svart 30.September.2018 Lerretslaget tas bort etterhvert som du legger den på. Viktig at du strekke tapen bra ut og legger stramt, gummien vil da vulke seg sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 30.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2018 (redigert) ne.andersson skrev 15 minutter siden: Takk å takk for lynhurtige svar :) ne.andersson Puntern Jeg brukte den med lerretslaget på, og det funket dårlig Trodde kanskje det skyldtes at jeg hadde fått en gammel inntørket tape med dårlig heft. Redigert 30.September.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.September.2018 Link til dette innlegget Svart 30.September.2018 (redigert) Her er Butylbibelen: https://www.sailnet.com/forums/gear-maintenance/63554-bedding-deck-hardware-butyl-tape.html Og ja, butyl er bare gummien, resten rives av/hives, kun for å hindre at alt klistrer seg sammen til en klump. Redigert 30.September.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.September.2018 Link til dette innlegget Svart 30.September.2018 Ufattelig bra tape til sitt bruk...jeg brukte riktignok den fra Maritim, men det er vel samme greien... Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 30.September.2018 Link til dette innlegget Svart 30.September.2018 Biltemas vulktape er er ikke tilstekkelig fleksibel og har har lett for å røyke. Vulktape fra Clas Ohlson er langt bedre. Vulktape skal vell strekkes i omlag dobbelt lengde. Skal du ha ledningene fra hverandre, er et indianerknep å surre ekektrikkertape innerst. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.September.2018 Link til dette innlegget Svart 30.September.2018 Det stemmer nok, sist jeg kjøpte vulketape hos Biltema, var det en mye tynnere og svakere tape enn de hadde tidligere. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.September.2018 Link til dette innlegget Svart 30.September.2018 Sjekk den vulktapen BT har på VVS avdelinga, en svær og brei rull til et par hundre kroner tror jeg. Kan være at den er mer fleksibel? Men er jaggu ikke sikker på om den er butylatbasert eller ikke... https://www.biltema.no/bygg/vvs/vvs-tillbehor/selvvulkaniserende-teip-2000035785 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.September.2018 Link til dette innlegget Svart 30.September.2018 (redigert) Godt gammeldags tjærebånd, finnes det fremdeles? Redigert 30.September.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dixie 2100 Svart 1.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2018 Denne @Lars H.? https://www.felleskjopet.no/butikk/bygg-og-verktoey/verktoey-og-verksted/festemidler/tjaerebaand-19mmx25m-sort-50228907/ Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2018 Min erfaring med biltema sin vulktape er at den må brukes årlig.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
twhumax Svart 1.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2018 Har brukt mye vulketape i jobb sammenheng. Som flere av dere har skrevet er det viktig at denne strekkes godt ved påføring, ca til dobbel lengde. Vulketape har veldig liten mekanisk motstandsdyktighet, revner bare en kommer borti med f.eks negl. Jeg har alltid brukt et lag med vanlig elektriker tape over for å skape mekanisk styrke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.