Jump to content

Vulktape/butyltape fra Biltema. Hvordan brukes den?

Jannmar

Recommended Posts

Som tittelen sier gjelder det vulktape/butyltape.

Denne tapen er todelt. Dvs. den består av et lag gummi og et lag lerretsaktig stoff.

Spørsmålet er:  Skal denne tapen brukes som den er, slik som den kommer på rullen, med både gummi og lerretslaget?

Eller: Skal man ta av lerretslaget og bare bruke gummien?

Vulktape.PNG

Vulktape 2.PNG

Edited by Jannmar (see edit history)

Ikke arrester meg om jeg tar fel men jeg vil huske at den delen som man tar av er der for å se till at tapen ikke «vulker» seg før den blir tatt i bruk. Så ja kunn bruk gummien, jeg liker å strekke den litt når jeg bruker den så opplever jeg at den «vulker» raskere.

Lykke til :)

Edited by ne.andersson (see edit history)

Biltemas vulktape er er ikke tilstekkelig fleksibel og har har lett for å røyke. Vulktape fra Clas Ohlson er langt bedre. Vulktape skal vell strekkes i omlag dobbelt lengde. Skal du ha ledningene fra hverandre, er et indianerknep å surre ekektrikkertape innerst.

Har brukt mye vulketape i jobb sammenheng. Som flere av dere har skrevet er det viktig at denne strekkes godt ved påføring, ca til dobbel lengde. Vulketape har veldig liten mekanisk motstandsdyktighet, revner bare en kommer borti med f.eks negl. Jeg har alltid brukt et lag med vanlig elektriker tape over for å skape mekanisk styrke.