Jump to content

Skremmende oppdag. -Råtten dieselslange ser fin ut


Walter_S

Recommended Posts

Skremmende oppdagelse - tilsynelatende gode dieselslanger er helt råtne!

 

Er fremdeles opptatt med å gå min båt (motor) etter sømmene for å avdekke eventuelle svakheter som kan utvikler seg til ubehagligheter / motorstopp, etc.

 

Spesiellt dieselsystemet, helt fra tank og frem til høytrykkspumpa har vært under oppgradering med utbytting av deler / slanger og koblinger etc.

 

Kom over denne i dag!!

Har spart de 2 siste ledd til slutt, fordi de så  TILSYNELATENDE meget bra ut!

- Slange inntil matepumpen (banjo-kobling i ene enden) og

- Slange fra matepumpen til dieselfilter (banjo-koblinger med forskjellig dimensjon i begge ender)

 

Tok av disse 2 i dag fordi jeg ikke vet hvor gamle de er – vil gjerne ha ro og fred i sinnet når jeg er utpå.

 

Har undersøkt slangene med lommelykt mange ganger. Spesiellt nr. 2 var kronglete gjemt, der den snodde seg mellom enden av ekshaustmanifoilen og baksiden av filterholder. Slangen sto spent i bue og jeg så bare overdelen av bendet, selve ryggen, og den så så glatt og fin ut der den stod. Se under....

 

:smiley:Bilde 1 viser den siden jeg så, når slangen var montert. Ville du ha trodd at slangen egentlig er helt råttent?

 

:nonod:Bilde 2 viser undersiden av samme slangen! Ikke mye pent, nei!
Jeg fikk skrekk da jeg fikk den av og så undersiden av buen / bendet!

 

Den var full av tverrgående sprekker! Så lett er det å ta feil og være i god tro om tilstanden på enkelte komponenter.

 

Fikk heldigvis laget nye slanger med de rette endestykkene på Industri Hydraulikk på Rolfsøy. Gutta der tok det på sparket og produserte mens jeg ventet! Det var en lykkelig båtman som kom ut der i fra! :o)

 

Moralen? Tja, alt er ikke sånn som det ser ut til å være! Eller - Man tror man har kontroll, og så...... :diving

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja der ser du. Derfor har jeg vært veldig nøye med kvaliteten på elektriske ledninger når jeg nå skal skifte ut det elektriske anlegg. Har lært at isolasjon av kablene i silicon eller gummikvalitet er vesentlig bedre i forhold til bl.a varmebestandighet.

 

Skal tippe at de gutta du fikk dine gummislanger av nå iallefall ikke bruker noe dårligere kvalitet enn levert originalt.

 

God båtsommer!!

 

mvh

 

Barsk 1 :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...