Jump to content

Spørsmål fra kommende førstegangskjøper


JonnyBoy

Recommended Posts

Heisann.

 

Jeg tenker på å kjøpe meg båt i løpet av høsten, og har noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Siden jeg er førstegangskjøper, ønsker jeg ikke å bruke alt for mye penger før jeg finner ut om båtlivet passer for meg. Satser på en daycruiser til ca 150.000, og vil helst ha dieselmotor.

I den forbindelse tenker jeg bl.a. på Fjord 21, og håper noen har erfaringer med denne båten som de kan dele med meg. Alt positivt/negativt, og ting jeg bør se etter mottas med stor takk!

 

Dersom noen har andre båttyper som kan anbefales, ønsker jeg også innspill på dette.

 

 

På forhånd takk.

 

Mvh

John

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Båten vil hovedsaklig bli brukt til helgeturer, og kanskje en uke eller to på sommeren.

Jeg vil gjerne ha diesel for å holde driftskostnadene nede (selv om båten blir mye dyrere), og fordi jeg innbiller meg at en god, gammel dieselmotor er mer driftssikker enn bensin.

Ser det også som en stor fordel at båten har toalett og mulighet for enkel matlaging.

Båten bør være stabil, og enkel å håndtere for en nybegynner.

 

Når det gjelder motorhavari, er jeg forberedt på at noe dyrt og ukurant sikkert kommer til å til HLVT kort tid etter kjøp.

Kjenner to som kjøpte båt i sommer, og begge måtte ut med motor etter hhv 1 og 3 timers gangtid. I begge tilfellene var det feil som ikke var mulig å oppdage ved normal inspeksjon (defekt fleksikobling i ene båten, og korrosjon i eksos-riser i den andre).

Kjøp av billig bruktbåt er vel alltid litt gambling, så det gjelder å krysse fingrene og håpe det går bra!

 

Dersom det finnes noen gurer på Volvo Penta på forumet, ønsker jeg gjerne å høre fra dere også.

De fleste båtene jeg har sett på så langt har VP drev+motor, så om det finnes svakheter eller ting jeg bør se etter ønsker jeg gjerne å vite om det.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

En båt som jeg selv "siklet" etter for en del år siden og som oppfyller dine kriterier er Biam 660, Denne er utstyrt med Yanmar motor. De holder seg godt i pris og vil ikke være vanskelig å selge dersom du finner ut at båtlivet ikke passer deg. Tror neppe du taper penger på en slik. Hvis du velger motor med drev, bør du ha en med deg som har peiling på nettopp dette. Mitt råd er: Kjøp uansett en båt som er grei å selge hvis du ikke liker båtlivet. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei !!!!

 

Vi har akkuratt kjøpt en Fjord Holiday 21 og er veldig fornøyd med den selvom vi har en bensin motor Volvo Pente AQ211 med 290 DP. Vi kom fram til at den er en av de romsligste så båtene, og at vi kan kjøpe en del bensin for det du nå gi ekstra for dieselmotoren.

 

Lykke til og håper du er heldig som oss. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...