Jump to content

Cabincruiser, bowrider, daycruiser vs skjærgårdjeep?

Tokk

Recommended Posts

Drømmer om å kjøpe båt og det svinger mye i hvilken båt, og båttype jeg tror ville ha passet meg best, og vil høre litt hvilke erfaringer dere har. 
Vil ha en båt med påhengs da jeg ser for meg dette er lettest å håndtere. 

Ønsker en båt med bra fartspotensiale, 30 knop pluss.

Vil nok bruke båten mest til dagsturer, gjerne kos og mulighet for å drive med vannsport, trekke vannski og tube. Hvor stor båt er "maks" for å drive med dette? Hvor mange fot kan man komme opp i før det blir mer "styr" enn glede å dra personer bak på vannski. Har drevet litt med dette tidligere, og merket god akselerasjon var viktig, vi kjørte med en 16fot skjærgårdsjeep og denne passet godt, er usikker på hvor stor båt man kan ha før det blir for stort og for mye styr, noen med erfaringer?

Ser også at jeg også gjerne vil overnatte ett par netter i båten, men når man ikke bruker dette ofte tenker jeg det bare tar opp plass man kunne brukt til annet, også i hvor små båter kan 2 voksne sove behagelig? Ser 20fots båter med sove cabin, men dette ser fryktelig trangt ut, noen med erfaringer? Også hvor stor strl må man opp i for at 4 voksne skal sove behagelig?

Flipper 880 st ser ut som en fin båt kan denne dekke diversebehov?

Eller ville det vært bedre å gått for en mindre daycruiser eller bowrider, da det nok ikke blir veldig mye overnatting i båten uansett. 

Jeg har en 18 fots amerikansk bowrider av type Stingray 180 RX. Denne har en 3.0l Mercruiser MPI med et Alpha drev. Dette er solide greier, motoren gir en båt med masse kraftressurser. Makser på en 37-38 knop, behagelig marsjfart er 21-25 knop. Bensinforbruket er moderat, i allefall ikke noe jeg bryr meg om. En bowrider gir en båt med mye plass, godt beskyttet bak vindskjermen og jeg har kalesje som som kan slås opp når det er behov for det. Framme er det fint å sitte i når det ikke er for humpete, ellers bruker vi det som bagasjerom når vi har med mye ting. Jeg hadde ikke nølt med å handle amerikansk på nytt, dette er enkelt  og solid. Dessuten er båten kul å se på, mye kulere enn europeiske båter :-)

IMG_4239.JPG.172928a978fee26f44c279c13beed317.JPG4201B7A3-4977-4622-AB5A-486BDF11543C.jpeg.686576ea3d94f02ce7e0456b001dbb45.jpeg

Sitat

Båten har sin faste plass i hagen.......

Veldig vanskelig å gi et godt svar på båtvalg når behovene er såpass forskjellige. Hvis man ønsker komfortabel overnatting til 4 voksne samt kraft og fart til å dra vannski, snakker vi vel fort +25-fot med stikkabin. Komfortabelt? Neppe. Mye enklere a ta med seg et telt hvis man vil overnatte i uthavn eller ta inn på hotell i sjøkanten de få dagene det er snakk om. Til dagstur/sosialt/vannsport er det godt utvalg av daycruisere/bowridere som vil gjøre jobben godt. Sparer fort en del hundretusen hvis man firer på kravet til overnatting hvis vannsport er av høyere prioritet.

Det som er umulig er å få en båt som passer til alt. Du er inne på riktig tanke. Det du kommer til å bruke den mest til er det du skal kjøpe den til. 

Vi har en 22 fots daycruiser. Den brukes til å dra på dagsturer samt overnattinger ofte nok til at eg ikke vil bytte bort cabinen. Denne er det null stress å ligge to voksne i fremme. God plass. Litt kummerlig blir det jo alltid da det er begrenset med ståplass.... 

Vi ligger to voksne og to barn i denne. Eg og barna fremme og kona bak på solseng.

Vi kjører tube og vannski men det eg erfarer med min er at den er en tung båt og lager mye sjø for å komme opp i fart. Så tube var litt utfordrende med barn.

Vi trekker teine og fisker kun av og til. Dette blir litt for stress og litt for grisete i vår båt til at eg orker gjøre det ofte. 

Hadde eg ikke sovet noe særlig i båten hadde eg kjøpt en bowrider av litt størrelse. Type askeladden c65 eller lignende. Da kan man sitte tørt og godt inne i ganske bra sjø eller kose seg framme i baug eller bak førerposisjon i finværet. 

Skal du kjøpe til sovebruk vil eg anbefale ikke noe særlig mindre enn min uttern e.l

Hebbe skrev 51 minutter siden:

Jeg har en 18 fots amerikansk bowrider av type Stingray 180 RX. Denne har en 3.0l Mercruiser MPI med et Alpha drev

Hvordan er din båt bak? har du solseng bak sittegruppen slik flere har, eller er sofaen dratt helt bak?

Drev er det samme som innenbordsmotor?

Joltus skrev 5 minutter siden:

Vi kjører tube og vannski men det eg erfarer med min er at den er en tung båt og lager mye sjø for å komme opp i fart. Så tube var litt utfordrende med barn.

Hva mener du med nok fart? Nok fart til at det er gøy?

Joltus skrev 6 minutter siden:

Hadde eg ikke sovet noe særlig i båten hadde eg kjøpt en bowrider av litt størrelse. Type askeladden c65 eller lignende. Da kan man sitte tørt og godt inne i ganske bra sjø eller kose seg framme i baug eller bak førerposisjon i finværet.

Vel nettopp dette som er vanskelig, blir det nok soving til at det lønner seg å kjøpe daycruiser fremfor bowrider?

Båten min lager en del sjø i fartsområdet 6-17 knop. Som er prime område for tube med en 8 år gammel jente. 

Planingsfarten blir alt for høy. Dette vil neppe være et problem med en voksen, ei heller med vannski, da man jo må ha fart for at det skal kunne fungere.

Man kan jo fortsatt overnatte. Bare å kjøpe et skikkelig godt telt. Så oppholder man seg på land eller under kalesja i båten, og sover i teltet. Krembra det.

Det er jo god plass å ta med seg slike ting i en båt :)

Hvis sovebåt gjør at du må opp et par fot i størrelse for å kunne sove greit så blir soveplassene ganske dyre etterhvert ;)

Edited by Joltus (see edit history)
Tokk skrev 12 minutter siden:

Hvordan er din båt bak? har du solseng bak sittegruppen slik flere har, eller er sofaen dratt helt bak?

Drev er det samme som innenbordsmotor?

Drev er det samme som innenbordsmotor.

Har solseng over rommet som motoren er i, sofa informant av motorrommet.

IMG_1762.JPG.3c28d3e31efa0877cd7278560221326b.JPG

Båten har sin faste plass i hagen.......

Hebbe skrev 22 minutter siden:

Har solseng over rommet som motoren er i, sofa informant av motorrommet.

Ja du har det over motorrommet, men også på modeller med utenbordsmotor er det solseng her, ville heler hatt større plass til sittegruppen.

Har buster XXL med 150 hk. Ikke problem med hverken tube eller vannski, har aldri prøvd å overnatte men vil nok la seg gjøre ved ågjøre sofaen bak om til solseng. Jeg har modellen før 2011 som er 240 bred. Vile om jeg skulle kjøpe buster pånytt gått for nyere modell som er smalere. 225

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

fjordgrynt skrev 33 minutter siden:

Etter kravene dine - kjøp en romslig båt -  21 fot + . med en stor og solid dieselmotor. Og det er med stor sorg at KrF pr. idag er utradert som en politisk vektor i Norge. Knut Arild har greid, på en mesterlig måte, å ødelegge kristelig folkeparti. Jeg har aldri stemt KrF, men jeg er oppdratt i er KrF -miljø, og jeg kjenner kjernestammen i KrF - Knut Arild aner ikke hva han gjort. For KrF er ikke et regnestykke der man forhandler seg frem til mest innflytelse - KrF er et parti der kjernevelgener stemmer pga,  religion og livssyn - Knut Arild har aldri skjønt dette  - at KrF faktisk er en menighet - og det kommer til å bli partiets død - det var en spøkefugl - var det i VG - som skrev av boken til Hareide burde hatt tittelen "Der untergang"- en slem refferanse , men sann.

Glem de 30 knop , et deplasemmentsskrig i 7 knop er langt kjekkere på tur. Jeg kan dra på tur i 25-30 knop i den lille baljen min, men selv om det kan se tøft ut på video - ikke å anbefale. Man er mørbanket før man kommer frem, og man bør bruke nyrebelte.

Gikk en smule varmt i klipp og lim seansen? ;)

TS legger jo vekt på vannsport..... 

Et annet moment å tenke over, er vinteropplag og service. Må du til med henger for transport? Bilens trekkevne? Sertifikat? Båtens bredde?

Ellers kan det være greit å velge en båt med grei toalettløsning hvis man skal tilbringe lange sommerdager på sjøen.

fjordgrynt skrev 1 time siden:

Etter kravene dine - kjøp en romslig båt -  21 fot + . med en stor og solid dieselmotor. Og det er med stor sorg at KrF pr. idag er utradert som en politisk vektor i Norge. Knut Arild har greid, på en mesterlig måte, å ødelegge kristelig folkeparti. Jeg har aldri stemt KrF, men jeg er oppdratt i er KrF -miljø, og jeg kjenner kjernestammen i KrF - Knut Arild aner ikke hva han gjort. For KrF er ikke et regnestykke der man forhandler seg frem til mest innflytelse - KrF er et parti der kjernevelgener stemmer pga,  religion og livssyn - Knut Arild har aldri skjønt dette  - at KrF faktisk er en menighet - og det kommer til å bli partiets død - det var en spøkefugl - var det i VG - som skrev av boken til Hareide burde hatt tittelen "Der untergang"- en slem refferanse , men sann.

Er det andre enn meg som ikke skjønte denne koblingen...?  :confused:

Edited by "Mathilde" (see edit history)

Båtkjøp og type er alltid kompromisser.

Ulike behov og prioriteringer gir ulike løsninger.

Foreslår at du setter opp en liste over ehenskaper som er viktige for deg, så står valget seg også i ettertid. 

Her er noen momenter som du kan ta med i betraktningen.

-God vindskjerm for flere enn 1 eller 2 utelukker Skjærgårdsjeep.

-Selvlensende dørk er et must om du skal dra en fisk eller 2. Veldig kjekt å kunne stå nær ripa også når man fisker.

-Cockpit blir vel aldri stor nok, og her er det veldig stor forskjell på like store båter.

-Å kunne hale en dregg oppreist uten å måtte stå på knær i sofaen, og likevel være langt fra båtens ytterkant. U-sofa er mer pent enn praktisk.

-Ville ikke vurdert noe annet enn utenbordsmotor, dersom man ikke har hundrevis av driftstimer pr sesong. Enkelt å serve, og i værste fall bytte ut, og bedre plass inne i båten.

-Høyreist kalesje, -ståhøyde- dersom man skal oppholde seg under den.

-Hvor mange skal normalt være med, og maksimalt?

-Kommer man seg opp i båten om man faller overbord?

Vi endte da opp med  20ft daycruiser, askeladden explorer. Tilsvarende bowrider kunne også fungert. Vi vektla dog muligheten for overnatting forann enda enklere ilandstigning over baug.

Vi har overnattet 5 mennesker i denne. Det var dog bare 2 som fikk noe søvn, og sola står veldig tidlig opp sommerstid.

Området forann vindskjermen er uansett ikke for mennesker under fart. Til det er bevegelsene for store.

Vårt valg har vært riktig for oss, vi har hatt denne i 13 år. Om vektingen gjøres annerledes, blir valget også annerledes.

Det er mange kjekke båter å velge i. 

Lykke til.

Edited by Havarita (see edit history)

Hvordan er vindskjermen på bowridere? er den høy nok til at man det dekker hele kroppen, eller får man fortsatt vind i ansiktet?

Hvor bred båt kan man ha båten og fortsatt transportere den på veg og henger selv? 2,50? 
Ser flere norske båter holder seg innenfor disse målene selv om båten er lang, mens amerikanske båter er motsatt, der blir det fort brede selv om de er korte.

Vindskjermen på bowridere kommer i ulike høyder og fasonger, akkurat som på daycruisere. Det er 2.55 m som er maks bredde for frakt langs vei, uten at man må ha disp, varsellys, følgebil eller annet rart. 

M/B Bianca skrev 13 minutter siden:

Det er 2.55 m som er maks bredde for frakt langs vei, uten at man må ha disp, varsellys, følgebil eller annet rart. 

Fordel å komme under dette da. 

Hebbe skrev On 30.9.2018 at 19.27:

Jeg har en 18 fots amerikansk bowrider av type Stingray 180 RX.

Hvordan kjøpte du denne via forhandler i Norge eller fra deres hjemmeside?
Om andre har kjøpt amerikansk på deres hjemmeside hvordan funker dette? Hva må man huske på`?

Hebbe skrev for 3 timer siden:

den neste vår om du er interessert.

Er nok lengre inn i fremtiden. Men på din båt er det god sittekomfort, kan man ha bena i 90 grader eller må du strekke ut bena litt?

Joltus skrev for 2 timer siden:

De fleste bowridere er bortimot helt like sine daycruiser brødre når det gjelder vindskjerm. 

Ja, men tenkte mer i forhold til skjærgårdjeeper som dekker hele kroppen for dem som sitter der. På flere bowridere ser det ut til at hodet stikker over vindskjermen og derfor ikke dekker sikkelig?

Du sitter MYE mer skjermet i en bowrider enn en skjærgårdsjeep. 

På min sitter eg helt skjermet når eg sitter nede på setet. Når eg tar opp ekstraputa på setet får eg litt vind i håret. Når eg står er eg godt over skjermen. 

Den o store forskjellen er jo for passasjerene.......de sitter dårlig skjermet i skjærgårdsjeep.