Jump to content

Cabincruiser, bowrider, daycruiser vs skjærgårdjeep?

Tokk

Recommended Posts

Tokk skrev for 6 timer siden:

Er din båt selvlensende? er dette vanlig/uvanlig for amerikanske båter som i Norge?

Den er ikke selvrensende. Tror ikke det er vanlig at disse små amerikanske båtene av denne typen er det.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Jeg ville alltid valgt daycruiser - dog mye av grunnen er rest estetisk; jeg liker ikke hvordan bowridere ser ut. Vekten i en båt bør uansett fordeles i bakerste halvdel av en båt, og DCer er lagt opp til dette. De har også en kabin under task i front til disposisjon, til hva behovet måtte være.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

sig.jpg

amerelium skrev for 3 timer siden:

Vekten i en båt bør uansett fordeles i bakerste halvdel av en båt, og DCer er lagt opp til dette.

Men hvorfor går da min bowrider finere/bedre i vannet når jeg puttet bagasjen framme i stedet for bak når jeg er på tur. Dette må du forklare.

3 hours ago, Hebbe said:

Men hvorfor går da min bowrider finere/bedre i vannet når jeg puttet bagasjen framme i stedet for bak når jeg er på tur. Dette må du forklare.

...pga den legger seg fortere tenker jeg. Men for effektiv hastighet vil du løfte skroget mest mulig opp av vannet, med så lite tilt som mulig - mer effektivt iom at motoren bruker mindre krefter på å løfte skroget opp fremfor å skyve det fremover. Det er derfor der står i alle båters brukerhåndbøker at last skal legges bak i båten.
Men, en båt vil legge seg raskere i plan med vekt foran. Dog, du må også kompensere med tiltvinkel for å hindre ploging.

Dette vil særlig gjøre utslag på toppfart.

sig.jpg

amerelium skrev for 8 timer siden:

Jeg ville alltid valgt daycruiser - dog mye av grunnen er rest estetisk; jeg liker ikke hvordan bowridere ser ut. Vekten i en båt bør uansett fordeles i bakerste halvdel av en båt, og DCer er lagt opp til dette. De har også en kabin under task i front til disposisjon, til hva behovet måtte være.

Joda, riktig det og stue folk og fe lengst akter...men det kan du på en skjærgårdsjeep også...

Smaken er som baken...av slike båter i den størrelsen, foretrekker jeg selvlensende skjærgårds jeep ...pga av brukervennligheten...

amerelium skrev 1 time siden:

...pga den legger seg fortere tenker jeg. Men for effektiv hastighet vil du løfte skroget mest mulig opp av vannet, med så lite tilt som mulig - mer effektivt iom at motoren bruker mindre krefter på å løfte skroget opp fremfor å skyve det fremover. Det er derfor der står i alle båters brukerhåndbøker at last skal legges bak i båten.
Men, en båt vil legge seg raskere i plan med vekt foran. Dog, du må også kompensere med tiltvinkel for å hindre ploging.

Dette vil særlig gjøre utslag på toppfart.

Hebbe skrev Just now:

Har nok krefter til å få den i plan med last bak, ikke problem i det hele tatt. Har jeg 100 kg framme (bagasje) går den mye bedre når det er bølger og jeg trimmer ut drevet. Merker heller ikke noe på farten så jeg får ikke det du skriver til å stemme.

Men hvor stor i fot ca kan man ha og fortsatt drive på vannsport før det blir "for mye styr"? eller er det heller andre ting som spiller inn. Ser for meg 30 fot kan blir litt for stort, men ser fra amerikanske nettsider at selv båter på opp mot 40 fot blir brukt til dette. 

12 minutes ago, Hebbe said:

Har nok krefter til å få den i plan med last bak, ikke problem i det hele tatt. Har jeg 100 kg framme (bagasje) går den mye bedre når det er bølger og jeg trimmer ut drevet. Merker heller ikke noe på farten så jeg får ikke det du skriver til å stemme.

Ja du bekrefter det jeg sier - er der bølger vil du presse skroget ned for å kutte igjennom bølgene istedet for å slå over dem. Det med toppfart gjelder universalt for alle planende båter - plasseres vekten bak går båten fortere - det er slik fysikken bak planende skrog virker. Med mindre båten blir FOR baktung selfølgelig. Dog, igjen, planingsterskelen blir lavere jo mer vekt som er foran i båten.

sig.jpg

amerelium skrev 1 minutt siden:

Ja du bekrefter det jeg sier - er der bølger vil du presse skroget ned for å kutte igjennom bølgene istedet for å slå over dem. Det med toppfart gjelder universalt for alle planende båter - plasseres vekten bak går båten fortere - det er slik fysikken bak planende skrog virker. Med mindre båten blir FOR baktung selfølgelig. Dog, igjen, planingsterskelen blir lavere jo mer vekt som er foran i båten.

Vet ikke hvor relevant dette er, men på min 9fots gummibåt får jeg høyere fart om jeg setter meg lengre frem enn helt bak. Også på skjærgårdsjeepen vår kjører vi bedre om noen også sitter helt fremme

Jeg har 21 fot daycruiser. 

2 voksne og to barn. Vi sover sjelden i den, men er veldig fint når vi gjør det. I tillegg er det kjekt om man har med dame eller barn med en toalett. Da blir fruen fornøyd ;)

datteren har vært med ut siden hun var under 1 år og hun har sovet mange timer i kabinen. Også hvile når hun har vært lenge i solen. 

Jeg har kjørt litt ring med voksne folk, og det går helt fint, men er vel enklere med en mindre type skjærgårdsjeep med stor nok motor.

21 fot er nok min øvre grense for å ta opp båten selv på henger. Det nærmer seg 2 tonn og Er litt jobb. Men det går veldig fint. Kjørte den på henger Trondheim-Kristiansand på ferie en sommer. 

Båten er skibsplast 655. Veldig romslig og fin kabin.

2EAAC109-5EC9-4106-8161-88C43759A7CD.jpeg

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Tokk skrev for 11 timer siden:

Men hvor stor i fot ca kan man ha og fortsatt drive på vannsport før det blir "for mye styr"? eller er det heller andre ting som spiller inn. Ser for meg 30 fot kan blir litt for stort, men ser fra amerikanske nettsider at selv båter på opp mot 40 fot blir brukt til dette. 

26 fot går iallefall helt fint, selv om det merkes bedre på drivstofforbruket enn en 18-foter. Kjører man wakeboard, så kan det bli litt utfordring å komme seg opp hvis man kjører rundt med en stor og treg dieselpurke.

Det største problemet med større båt er vel at det er vanskeligere å holde oversikt over trafikken rundt deg samtidig som man holder øye med den som er i vannet.

• 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...