Jump to content

Opplagskrybbe eller bukker til Nimbus 310 Coupe, forslag?

Comforthe

Recommended Posts

Hei! Da ser det ut til at jeg blir eier av en Nimbus 310 Coupe, 1997 modell. Det følger ikke med opplagsutstyr. Noen her som har en sånn med gode forslag til krybbe eller bukker. Dette er jo båt med aksling og ror, men kjølen strekker seg ikke hele veien frem. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal plassere den med tanke på kjølen i bakkant og hvor mye vekt jeg kan la den ta.

Skrogprofil.jpg.b29db6f81cf68509b4ca99a1f51537eb.jpg

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Jeg ville tatt kontakt med Nimbus i Sverige. De har sannsynligvis tegning på krybbe til 310.

Du kan først søke på nettsiden (downloads) og se om du kan finne noe der. Også andre interessante tegninger av for eksempel el-opplegg mm. finner du der.

Takk for tips. Jeg lastet ned tegning av stålkrybbe i fra hjemmesidene til Nimbus. De var ikke særlig "gjørdetselv" vennlige, men kan kanskje gi en pekepinn på hva jeg kan kjøpe.

Vores hjemmehavn bruger dette system: https://seaquip.se/

Det fungerer let, stabilt og enkelt. Det er let at tilpasse til alle bådstørrelser og virker holdbart. Jeg har en båd på størrelse med din, og skulle jeg købe selv, så valgte jeg dette system. 

Til min Skilsø 33, som jeg havde fra '02 til 05 havde jeg denne type krybbe: http://www.lp-yacht.dk/badstativ/alm-badstativer

Fungerer også fint, men er tungere og fylder langt mere i vinteropbevaringen.

Ville bruk 4x Seaequip og noen støttepunkter, f.eks av industritømmer (billig på Maxbo), eller laget klosser hav reste-materialer du har. Evt Leca. Han som har tatt opp min båt har de siste årene benyttet støttebukker av fine Leca ved siden av hverandre, med 4 Leca oppå og en sville til å fordele vekten på toppen. Da er det rom for at en av dem kan sprekke. Bruker selv 6 Seaequip støtter.

Kjøpte 4 stk seaquip støtter til min Scand Baltic, og snekret kjølstøtter 3x20 cm høye av 2"4 så mye greiere å ha med å gjøre enn krybbe... At jeg ikke har gjort det før... Ga 4000 brukt på finn for støttene.

716603702_2017-10-0309_36_11.jpg.e8e86ef8e9942c00b3a3025e5f6654bf.jpg

Baltic-pappa

Se derja, det var noe sånt jeg tenkte på. Husker du hvor høye sidesøttene dine er? Er jo ikke samme båt, men bare for å sammenligne.

Comforthe skrev for 21 timer siden:

Se derja, det var noe sånt jeg tenkte på. Husker du hvor høye sidesøttene dine er? Er jo ikke samme båt, men bare for å sammenligne.

Hadde de bak, motorbåtstøtter, lett tilgjengelige. De er ca 100cm når skrudd helt ned. Går vel opp til 120-130 tipper jeg. Mulig de som heter MB 0 eller 1. Tror begge modeller hadde fungert for meg. De foran er seilbåtstøtter, usikker på høyde, men de er vel i samme skiktet. Jeg var nedi havna og fant en lik båt og målte høyder før jeg kjøpte inn mine. 

Baltic-pappa

Jag tror att skrovet är tämligen oförändrat i Nimbus 3000-serien, dvs 3000 - 3003 - 3100 - 31 - 310 - 320.

I så fall skulle det ju öka möjligheterna betydligt att hitta en begagnad vagga någonstans.

Till vår hamn så kom det i fjol en begagnad Nimbus 320 som saknade vagga, och då hade faktiskt hamnkaptenen en 'kvarglömd' Nimbus-vagga som passade.

:fishing:

Edited by ebonita (see edit history)

Solgte nettopp 2 slike brukt for en tusenlapp, så du er litt sent ute, men de kan i alle fall anbefales, så slipper du å lure på hva som passer. Bare å klemme inntil og teite skruene. Er lette, tar lite plass sammenslått (fraktet i bagasjerom/m nedslått baksete i Audi A6/BMW 5 serie). Brukt med hell på Nidelv 750, Falcon 26 og Nord Star 31 Patrol (Den siste veide ca 5.5 t). Om støttepunktet framme bør være lavere enn bak kan du evt kjøpe en stk høy og en stk lav versjon (se andre annonser fra West system på Finn)

Edited by Fantino (see edit history)

Jeg har hatt en Inter 9300 noen år. Den stod alltid på Leca. 3 under kjølen og en på hvert hjørne bak.

To par hjemmelage støttebukker som ekstra sikring. Disse er ganske løse og kan fjernes ved stoffing og polering.

(Det mørke tregreiene i midten var bare noe jeg hadde liggende. Pleide ikke å bruke de)

Gerhard

PA280051.JPG.7da857b222abc95daf5773459b9474f2.JPG

Hei

Som nevnt på PM, har jeg aldri hatt min Nimbus vinterlagret, kun opp for bunnsmøring/skifte av sink om våren, men uansett er det kun oppunder buen på kjølen det er naturlig å sette puten bak. Setter du i tillegg et par skrustøtter oppunder hekken  på sidene for å avlaste vekten, står den godt. Skrustøtter kan også brukes framme, men ville hatt noen vanlige skrå bukker i tillegg.

Disse båtene er så kraftig bygget, at det uansett ikke er noe problem :smiley:

Gratulerer med ny båt, tenker du blir fornøyd med den:thumbsup:

20160612_150323.jpg.139545bf22a0c32bb7bb02753ede32b0.jpg

Edited by JohnS (see edit history)

Jeg har 6 slike Hostar-støtter som avbildet over til min Viksund 350. Jeg hadde en del to-fire og to-seks liggende som jeg kappet opp og lagde to solide kjølstøtter av. Har hatt krybbe før (Ilas Goliat), men jeg synes det er mye enklere og mer fleksibelt med båtstøttene jeg har nå. Det hadde egentlig holdt med 4 stykker.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening