Jump to content

Tips om god batterilader, 2 banker, forskjellig type batteri

ne.andersson

Recommended Posts

Hei,

Jeg lurer på om det er noen som har et tips om en god batterilader.

Jeg har per dags dato 2 banker (startbank AGM, forbruk syre/bly) skilles med et volt-relé og alt lades i utgangspunkt fra dynamo.

Tenker nå å kjøpe meg en landstrømsentral og en batterilader som kan lade begge bankene når jeg ligger til kai.

Noen som kan tipse om en god batterilader som kan lade 2 forskjellige type banker samtidig eller eventuelt er smart nok til at den lader en bank full først og så slår over på den andre?

Takksam for svar ?

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Jeg har en mix av AGM og vanlige bly-/syrebatterier. De lades av samme lader, en Mastervolt med to utganger som er innstilt på Bly/syre. Det har fungert veldig bra i mange år. Kjenner ikke til noen ladere som kan stilles inn til å lade ulike batterityper samtidig. Er det ønsket, er vel det enkleste å kjøpe en stor lader for forbruk ( ladestrøm ca 10 % av batteribankkapasitet)  og en liten lader for AGM til vedlikehold av startbatterier. Jeg har gode erfaringer med Mastervolt, Ctek og Waeco. Ikke kjøp lader fra Biltema.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...