Jump to content

Tips om god batterilader, 2 banker, forskjellig type batteri


Båtglad-mann

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg lurer på om det er noen som har et tips om en god batterilader.

 

Jeg har per dags dato 2 banker (startbank AGM, forbruk syre/bly) skilles med et volt-relé og alt lades i utgangspunkt fra dynamo.

 

Tenker nå å kjøpe meg en landstrømsentral og en batterilader som kan lade begge bankene når jeg ligger til kai.

 

Noen som kan tipse om en god batterilader som kan lade 2 forskjellige type banker samtidig eller eventuelt er smart nok til at den lader en bank full først og så slår over på den andre?

 

Takksam for svar ?

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette har vært diskutert flere ganger her og det som går igjen er at når batteriet står i ‘ikke syklisk’ drift så bør det ha lavere float spenning en om det hadde stått i syklisk drift. Utfordringen da blir å få syre batteriet toppladet. Sånn sett så hadde det vært enklere om agm stod på forbruk og syre på start. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en mix av AGM og vanlige bly-/syrebatterier. De lades av samme lader, en Mastervolt med to utganger som er innstilt på Bly/syre. Det har fungert veldig bra i mange år. Kjenner ikke til noen ladere som kan stilles inn til å lade ulike batterityper samtidig. Er det ønsket, er vel det enkleste å kjøpe en stor lader for forbruk ( ladestrøm ca 10 % av batteribankkapasitet)  og en liten lader for AGM til vedlikehold av startbatterier. Jeg har gode erfaringer med Mastervolt, Ctek og Waeco. Ikke kjøp lader fra Biltema.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...