Jump to content

Hjelp til kjøp av seil for langtur


Barbaria

Recommended Posts

Vi holder på å kjøpe nye (rulle) seil til Barbaria før hun skal på langtur. Hun liker vanligvis å kle seg litt snuskete, men når hun nå skal bort så må hun ha på litt finere stas.

Inntrykket vi har plukket opp på diverse forum de siste 10 år er at det er at det kun er Dacron som er noe å ha på langtur. Vi har fått tilbud på både Dacron (AP410/ SF 350) og det som dagens seilmakere kaller Cruising Laminat i hovedsak DCX-duk fra Tyske Dimension Polyant.

 

Prisøkningen fra Dacron til Cruising Laminat er på ca. 20% hos de vi har sjekket.

Forskjellene i pris mellom leverandører på samme duk/søm finnish er ca. 35%, men det er nok å forvente avhengig av hvor de er produsert.

Spørsmålet er da om «nymotens» Cruising Laminat er vært 20% prisøkning tatt i betrakting at Barbaria skal kose seg på verdens hav, forhåpentlig i ro og mak. Er det fremdeles oppfatningen blant langtursfolket at Dacron er det eneste rette, eller om ny teknologi kan ha overbevist?

 

Er det evt. andre ting vi bør ta hensyn til ved valg av nye seil for langtur?

 

Takker for alle innspill.

Link to post
Share on other sites

Teknisk levetid på duken er marginalt lengre på dacron. CL har bedre formstabilitet.

Dacron kommer i vanvittig mange kvaliteter og typer der noen er kjempe gode og noen er vanvittig dårlige. Sånn sett er CL et trykt valg. Skal man kjøpe dacron må man vite hva man får.

De seriøse seilmakerene som ikke kun tenker pris kan lage virkelig gode dacron seil. Men da koster de litt. 

 

Jeg specet et dacron seil selv for produksjon og levering i østen og ble overasket over å lite prisforskjellen bar til norsk seilmaker. Men de kunne levere "samme" dacronseilet til under halve prisen.

 

Det er ofte vanskelig å navigere rundt i tilbud på dacron seil fra seilmakere. De bruker sine egne navn på duken. Et eksempel jeg fikk i forbindelse med forsikringsoppgjør på storseil var det umulig for meg å finne ut hva dacron duken var for noe. (norsk seilmaker) fikk bare svar om at den var helt ok. Når jeg sa hva jeg hadde i seilet som var ødelagt måtte de innrømme at den duken de hadde i tilbudet var mye dårligere. Med den gode high acpect dacronduken jeg hadde økte verdien på seilet med mange tusen.

De dukene du har oppgitt kan alle stemme med dimensjon polyant.

AP 410 er en low acpect dacron 

SF 360 er high acpect dacron. 

Forskjellen er hvordan det er verd og high acpect blir brukt i smale høye seil.

 

Dcx duken er laminat som også har kryssende fibre. Veldig ok for innrullede forseil da plutselig kreftene beveger seg litt anderledes.

En annen forskjell som påvirker pris er antall paneler og evt forsterkninger.

 

Vet også at manhe utenlandske båter typisk fra USA sverger til hydranet til langtur. Membran blir det også mere å mere av.

Redigert av ravddo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig glad i gode seil, men til langtur er jeg veldig mye mindre kresen. Hvor skal dere? Er det til Caribien og tilbake hadde jeg vurdert å utsette kjøpet. Det er i all hovedsak lens. Og seilet blir slått i filler i løpet av turen. Hvis de gamle ikke revner er de gode nok for å komme seg til Caribien. Viktigere å ha gode seil tilbake til Europa.

Hvis du tenker i Europa så er gode seil litt viktigere. Ville antageligvis valgt cruicing laminat selv. Men på lens spiller det ingen rolle.

Link to post
Share on other sites

ravddo skrev for 19 timer siden:

Vet også at manhe utenlandske båter typisk fra USA sverger til hydranet til langtur.

Japp vi har fått tilbud på Hydra Net Radial også, men dette var 27% dyrerer enn laminat. Spørsmålet er om det er verd prisen.

 

pacuare skrev for 19 timer siden:

Hvor skal dere?

Tja godt spørsmål, vi kommer nok til å være i middelhavet et par år før vi beveger oss over Atlanteren.

Vi lurer litt på om vi skal koste på Genua med skikkelig kvalitet f.eks. Hydra Net Radial som nevnt over. Siden denne står ute i vær og vind hele tiden samt at den blir brukt hyppigere enn storseilet. Storseilet i dag er ikke så ille siden det har vært mer beskyttet i masta. Kanskje det smarteste er å bare "friske opp" storseilet med ny UV duk osv.

 

Link to post
Share on other sites

Tja, dere kommer til å ha motvind til syd-england. Etter det er det stort sett medvind til dere skal vestover middelhavet om noen år. Behovet for bra seil er større i Norge. Holder seilene hadde jeg vurdert å utsette investeringen. Skikkelig spribom og god autopilot er der jeg ville lagt pengene. På tur blir det lite aktiv seiling, og på slør og lens er ikke forskjellen på gode og dårlige seil stor. Og har dere tid ligger dere stille når det er motvind.

Til regattabruk er jeg nøye, har brukt mange millioner på seil gjennom årene. Men til turbruk er jeg ikke så nøye.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Kan du dele hvor  mange m2 og pris?

 

syr Boding selv eller har de partnere i lavkostland?

 

41,4m2  SEK 47.500,-  som inkluderer:

Triradial -  Duk 343 Hydra Net Radial med det de kaller "Blue Water Uppgrade" som er forsterket akterlik med dobbel duk och forsterkte loopar. WeatherMax 65 UV-Duk Bukkompensator, tell-tales, trimlina i akter- och underlik, kontrast band.

 

Tror de syr de fleste seil i Kina.

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 2 timer siden:

Hei 

 

Boding får segla sydd i Polen i alle fall var det slik før. 

 

Eg har dårleg erfaring med Boding. 

 

Gunga Din skrev for 1 time siden:

Det var før i tida.....idag er ikke Polen lenger ett lavkostnads land

 

Boding har flyttet produksjonen til Kina.......

 

jeg har også dårlig erfaring av Boding......det får holde med ett Bodingseil ombord hos meg.

 

Vel vi har ikke testet seilet enda så om kvalitet og søm kan jeg ikke si så mye annet enn at det ser bra ut så langt. Det er jo ikke akkurat rakettforsking siden de kunne kopiere det gamle High Tech seilet til Elvstrøm som vi hadde fra før.  

I innkjøpsprosessen må jeg si at Boding var milevis foran de andre forespurte både på pris, responstid, informasjon og service. Leveransen derimot var 1 mnd. forsinket i forhold til lovet dato, som kompensasjon ble vi tilbud var fri frakt av alle tre seil samt avslag på rep og ny UV duk på Storseil. Det har ikke vært noe fristende seil vær hittil i vinter så det gikk bra for oss, men det kan nok være kjedelig om man bestiller rett før sesong.

 

Vi håper på at symaskinen og seilet holder mål selv om den kanskje var lokalisert i Kina.

Link to post
Share on other sites

Lavkostland trenger ikke å betyde att de er dårligere....absolutt ikke

mine ny seil er sydde i Colombo, Sri Lanka. (North Sails)

men for meg var det viktig att seilmakeren kom ut og målte opp båten/rigg...ettersom jeg rigget om henne selv med peke og kutter.....+ att vi hadde en diskusjon om til hvilken 

type seiling, for min del ren langtur.

seilmakeren målte inn hele riggen + skjøteskinner på dekk og hvor forsterkninger for salingshorn etc skal sitte.......så designet han seilet her og sende dette til Sri Lanka.

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 6 timer siden:

Det var før i tida.....idag er ikke Polen lenger ett lavkostnads land

 

Boding har flyttet produksjonen til Kina.......

 

jeg har også dårlig erfaring av Boding......det får holde med ett Bodingseil ombord hos meg.

 

Jeg snakket med Boding i dag og de bekrefter at vårt seil er sydd på deres loft i Gdansk.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...