Jump to content
  • Sign Up
Sign in to follow this  
Barbaria

Hjelp til kjøp av seil for langtur

Recommended Posts

Barbaria   
Barbaria

Vi holder på å kjøpe nye (rulle) seil til Barbaria før hun skal på langtur. Hun liker vanligvis å kle seg litt snuskete, men når hun nå skal bort så må hun ha på litt finere stas.

Inntrykket vi har plukket opp på diverse forum de siste 10 år er at det er at det kun er Dacron som er noe å ha på langtur. Vi har fått tilbud på både Dacron (AP410/ SF 350) og det som dagens seilmakere kaller Cruising Laminat i hovedsak DCX-duk fra Tyske Dimension Polyant.

 

Prisøkningen fra Dacron til Cruising Laminat er på ca. 20% hos de vi har sjekket.

Forskjellene i pris mellom leverandører på samme duk/søm finnish er ca. 35%, men det er nok å forvente avhengig av hvor de er produsert.

Spørsmålet er da om «nymotens» Cruising Laminat er vært 20% prisøkning tatt i betrakting at Barbaria skal kose seg på verdens hav, forhåpentlig i ro og mak. Er det fremdeles oppfatningen blant langtursfolket at Dacron er det eneste rette, eller om ny teknologi kan ha overbevist?

 

Er det evt. andre ting vi bør ta hensyn til ved valg av nye seil for langtur?

 

Takker for alle innspill.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ravddo   
ravddo

Teknisk levetid på duken er marginalt lengre på dacron. CL har bedre formstabilitet.

Dacron kommer i vanvittig mange kvaliteter og typer der noen er kjempe gode og noen er vanvittig dårlige. Sånn sett er CL et trykt valg. Skal man kjøpe dacron må man vite hva man får.

De seriøse seilmakerene som ikke kun tenker pris kan lage virkelig gode dacron seil. Men da koster de litt. 

 

Jeg specet et dacron seil selv for produksjon og levering i østen og ble overasket over å lite prisforskjellen bar til norsk seilmaker. Men de kunne levere "samme" dacronseilet til under halve prisen.

 

Det er ofte vanskelig å navigere rundt i tilbud på dacron seil fra seilmakere. De bruker sine egne navn på duken. Et eksempel jeg fikk i forbindelse med forsikringsoppgjør på storseil var det umulig for meg å finne ut hva dacron duken var for noe. (norsk seilmaker) fikk bare svar om at den var helt ok. Når jeg sa hva jeg hadde i seilet som var ødelagt måtte de innrømme at den duken de hadde i tilbudet var mye dårligere. Med den gode high acpect dacronduken jeg hadde økte verdien på seilet med mange tusen.

De dukene du har oppgitt kan alle stemme med dimensjon polyant.

AP 410 er en low acpect dacron 

SF 360 er high acpect dacron. 

Forskjellen er hvordan det er verd og high acpect blir brukt i smale høye seil.

 

Dcx duken er laminat som også har kryssende fibre. Veldig ok for innrullede forseil da plutselig kreftene beveger seg litt anderledes.

En annen forskjell som påvirker pris er antall paneler og evt forsterkninger.

 

Vet også at manhe utenlandske båter typisk fra USA sverger til hydranet til langtur. Membran blir det også mere å mere av.

Edited by ravddo

Share this post


Link to post
Share on other sites
pacuare   
pacuare

Jeg er veldig glad i gode seil, men til langtur er jeg veldig mye mindre kresen. Hvor skal dere? Er det til Caribien og tilbake hadde jeg vurdert å utsette kjøpet. Det er i all hovedsak lens. Og seilet blir slått i filler i løpet av turen. Hvis de gamle ikke revner er de gode nok for å komme seg til Caribien. Viktigere å ha gode seil tilbake til Europa.

Hvis du tenker i Europa så er gode seil litt viktigere. Ville antageligvis valgt cruicing laminat selv. Men på lens spiller det ingen rolle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Barbaria   
Barbaria
ravddo skrev for 19 timer siden:

Vet også at manhe utenlandske båter typisk fra USA sverger til hydranet til langtur.

Japp vi har fått tilbud på Hydra Net Radial også, men dette var 27% dyrerer enn laminat. Spørsmålet er om det er verd prisen.

 

pacuare skrev for 19 timer siden:

Hvor skal dere?

Tja godt spørsmål, vi kommer nok til å være i middelhavet et par år før vi beveger oss over Atlanteren.

Vi lurer litt på om vi skal koste på Genua med skikkelig kvalitet f.eks. Hydra Net Radial som nevnt over. Siden denne står ute i vær og vind hele tiden samt at den blir brukt hyppigere enn storseilet. Storseilet i dag er ikke så ille siden det har vært mer beskyttet i masta. Kanskje det smarteste er å bare "friske opp" storseilet med ny UV duk osv.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
pacuare   
pacuare

Tja, dere kommer til å ha motvind til syd-england. Etter det er det stort sett medvind til dere skal vestover middelhavet om noen år. Behovet for bra seil er større i Norge. Holder seilene hadde jeg vurdert å utsette investeringen. Skikkelig spribom og god autopilot er der jeg ville lagt pengene. På tur blir det lite aktiv seiling, og på slør og lens er ikke forskjellen på gode og dårlige seil stor. Og har dere tid ligger dere stille når det er motvind.

Til regattabruk er jeg nøye, har brukt mange millioner på seil gjennom årene. Men til turbruk er jeg ikke så nøye.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Barbaria   
Barbaria

Da har vi bestilt genua i Hydra Net Radial, så får vi ta en vurdering på storseilet om ikke det holder noen år til. Ny UV duk og litt fiks så få vi se.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Barbaria   
Barbaria

Da var ny genua på plass :cheers_wine:

Tok hvit UV-duk denne gang både på stor og genua. Gammel genua får gå som reserve.

3469D713-3302-45AB-A776-506EF88DA27F.jpeg.a4014e9e7209f491a737ab9b84aa83ae.jpeg

24E2A2E0-BAF7-47E6-9AEC-56A53643C77A.jpeg.199125aa07c04f9d74ea277461b6dc31.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bitteliten   
Bitteliten

Kan du dele hvor  mange m2 og pris?

 

syr Boding selv eller har de partnere i lavkostland?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ask   
Ask

Hei 

 

Boding får segla sydd i Polen i alle fall var det slik før. 

 

Eg har dårleg erfaring med Boding. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gunga Din   
Gunga Din

Det var før i tida.....idag er ikke Polen lenger ett lavkostnads land

 

Boding har flyttet produksjonen til Kina.......

 

jeg har også dårlig erfaring av Boding......det får holde med ett Bodingseil ombord hos meg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pacuare   
pacuare

Nye seil er alltid gøy. Spesielt første kryssen i litt vind, der en merker at kreftene pluttselig virker fremover istedetfor sidelengs.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Barbaria   
Barbaria
Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Kan du dele hvor  mange m2 og pris?

 

syr Boding selv eller har de partnere i lavkostland?

 

41,4m2  SEK 47.500,-  som inkluderer:

Triradial -  Duk 343 Hydra Net Radial med det de kaller "Blue Water Uppgrade" som er forsterket akterlik med dobbel duk och forsterkte loopar. WeatherMax 65 UV-Duk Bukkompensator, tell-tales, trimlina i akter- och underlik, kontrast band.

 

Tror de syr de fleste seil i Kina.

 

Edited by Barbaria

Share this post


Link to post
Share on other sites
Barbaria   
Barbaria
Ask skrev for 2 timer siden:

Hei 

 

Boding får segla sydd i Polen i alle fall var det slik før. 

 

Eg har dårleg erfaring med Boding. 

 

Gunga Din skrev for 1 time siden:

Det var før i tida.....idag er ikke Polen lenger ett lavkostnads land

 

Boding har flyttet produksjonen til Kina.......

 

jeg har også dårlig erfaring av Boding......det får holde med ett Bodingseil ombord hos meg.

 

Vel vi har ikke testet seilet enda så om kvalitet og søm kan jeg ikke si så mye annet enn at det ser bra ut så langt. Det er jo ikke akkurat rakettforsking siden de kunne kopiere det gamle High Tech seilet til Elvstrøm som vi hadde fra før.  

I innkjøpsprosessen må jeg si at Boding var milevis foran de andre forespurte både på pris, responstid, informasjon og service. Leveransen derimot var 1 mnd. forsinket i forhold til lovet dato, som kompensasjon ble vi tilbud var fri frakt av alle tre seil samt avslag på rep og ny UV duk på Storseil. Det har ikke vært noe fristende seil vær hittil i vinter så det gikk bra for oss, men det kan nok være kjedelig om man bestiller rett før sesong.

 

Vi håper på at symaskinen og seilet holder mål selv om den kanskje var lokalisert i Kina.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gunga Din   
Gunga Din

Lavkostland trenger ikke å betyde att de er dårligere....absolutt ikke

mine ny seil er sydde i Colombo, Sri Lanka. (North Sails)

men for meg var det viktig att seilmakeren kom ut og målte opp båten/rigg...ettersom jeg rigget om henne selv med peke og kutter.....+ att vi hadde en diskusjon om til hvilken 

type seiling, for min del ren langtur.

seilmakeren målte inn hele riggen + skjøteskinner på dekk og hvor forsterkninger for salingshorn etc skal sitte.......så designet han seilet her og sende dette til Sri Lanka.

Share this post


Link to post
Share on other sites
sunnmøre   
sunnmøre

Kjøpte Genua og Storseil frå Boding i fjor. Så langt er erfaringane bra. God dialog under kjøpsprosessen. Har ikkje hatt behov for noko hjelp etter levering.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Barbaria   
Barbaria
Gunga Din skrev for 6 timer siden:

Det var før i tida.....idag er ikke Polen lenger ett lavkostnads land

 

Boding har flyttet produksjonen til Kina.......

 

jeg har også dårlig erfaring av Boding......det får holde med ett Bodingseil ombord hos meg.

 

Jeg snakket med Boding i dag og de bekrefter at vårt seil er sydd på deres loft i Gdansk.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gunga Din   
Gunga Din

de skriver på sin hjemme side att 90 % av seilen sys i Kina

 

har to seil ombord, stormfokk og genakker som er sydde i Gdansk :thumbsup:....(men ikke av Bodings loft) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×