Jump to content

Luft i kula på kuleventilen - vil vann fortrenge lufta når stengt? (konserveringsspørsmål)

nordan family 27

Recommended Posts

Skal ligge på vannet for første gang igjennom vinteren. I noen av kuleventilene var det greit å få inn litt frostveske fra innsiden, men noen av ventilene var det mer trøblete. Men har fylt dem med luft, som jeg fikk til som alternativ til frostvæske. Er kuleventilene så tette at det vil forbli luft i kula igjennom vinteren, eller vil vannet sakte med sikkert sige inn i kula selvom de er stengt?

På septikgjennomføringen fikk jeg ikke av slangen (uten å jobbe en hel del - sitter ikke så lett tilgjengelig, og ettersom tanken var tom lot jeg pumpa blåse luft mens jeg stengte. På kjølevannsinntakene var det en større slangedimensjon en jeg hadde med (ca 43-44 mm), så jeg bare blåse inn med lungene rett på slangestussen i stedet for å koble fra slangene et høyere sted i systemet.

Så jeg kan få inn kjølevæske hvis jeg må eller bør, men jeg gjør det ikke for moro skyld. 

Personlig hadde eg gjort jobben det er med å løse slangene høgt nok oppe.   Er det dårlig tilrettelagt så kanskje bytte slanger og montere gren for lettere konservering i framtida.      

Men det kan nok hende at jobben du har gjort er god nok og at små mengder vatn går greit. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Joda, jeg kan få det til.

I septiken må jeg nok helle på 20 liter for å blande ut restene som ligger der,  og på hver av slangesystemene på motorene 7-8 liter om jeg starter høyt nok i systemet. Så det er ikke umulig.

Alternativt finner jeg et sted med denne litt sjeldne slangedimensjonen for sjøvannsinntakene, og jobber ekstra for å få av septikslangen. 

Hadde håpet det var unødvendig i kroner og tid hvis kuleventilene holdt lufta på plass. Med innkjøp og arbeidstid går det jo en del timer - men mindre enn om det sprekker i vinter. 

Guest Avmønstret#
nordan family 27 skrev for 2 timer siden:

Joda, jeg kan få det til.

I septiken må jeg nok helle på 20 liter for å blande ut restene som ligger der,  og på hver av slangesystemene på motorene 7-8 liter om jeg starter høyt nok i systemet. Så det er ikke umulig.

Alternativt finner jeg et sted med denne litt sjeldne slangedimensjonen for sjøvannsinntakene, og jobber ekstra for å få av septikslangen. 

Hadde håpet det var unødvendig i kroner og tid hvis kuleventilene holdt lufta på plass. Med innkjøp og arbeidstid går det jo en del timer - men mindre enn om det sprekker i vinter. 

Ah, skjønner. Det blir veldig tungvindt, skjønner det. 

Men på den andre siden.. hvor dypt under vannlinja ligger ventilen? Er det særlig sjanse for at det faktisk fryser? Jeg har kjøpt et par korte varmekabler som jeg legger rundt ventilene om vinteren, har til gode å bruke de iom at det har vært så mildt om vinteren de siste årene. Sjø som flyter er jo stort sett plussgrader i denne delen av kongeriket. 

Jeg har det meste av ventiler under en benk, pleier da å pakke ventilene inn i gamle tepper osv for å isolere de fra kulden i innsiden av båten sånn at de holdes tint av "varmen" fra sjøen. Og skulle det bli sprengkulde så ligger varmekablene der klar til å plugges inn. 

Så kanskje det kan være en løsning, en kabel til noen hundrelapper og noen billige fleecetepper for å pakke ventilene inn om vinteren? Pluss at du har i feks 5 liter frostvæske og prøver å få det til ventilen "etter beste evne" ;-) 

Kuleventiler er problematiske når det gjelder frostsprenging. Helst skal ventilhåndtaket stå i 45 grader for å åpne opp rummet mellom kula og ventilhuset. Og da går uansett alle teorier, med unntak av fleece og varmekabel, rett i dass. Jeg hadde en ventil som satt litt utsatt til grunnet kuldeslag fra trekk. Den pakket jeg inn i en defekt dyne. Det blir ikke så kaldt der jeg ligger, sjelden mer enn 30 cm is.