Kast anker Startet 1.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2018 Dette er min første kontakt med Baatplassen (Jeg er ny i dag) Takk for flott side for oss båtfolk! Jeg sliter med at batteriene tømmes hvis jeg er to døgn i uthavn. Jeg spør nabobåter om hva de gjør. Noen er krydret med solceller. I sommer fikk jeg et råd jeg syntes var annerledes, og interessant. Installer følgende: Efoy Brenselcelle Batterilader Comfort 210 Ladekapasitet på inntil 210Ah pr. døgn. Er det noen som har erfaring med disse og kan si om det er bedre enn alternativer? Hilsen Kast anker Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 Øverst til høyre på siden finner du søke funksjonen. Ta ett søk på Eføy og du finner en masse erfaringer og tråder om emnet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 (redigert) Gir ca7-8A lading om du har 300Ah batteribank og bruker opp halvparten må Efoyen gå i ca20 timer for å lade banken din. Jeg ville sett over batteribanken først og sett om batteriene er friske og store nok. Efoy er dyrt i innkjøp og bruk. Etter ca 3000 timers bruk er den oppbrukt Jeg bytta ut min Efoy men vi har andre behov enn vanlig uthavnsbruk. Større, ny batteribank og solceller er bedre etter min mening Redigert 2.Oktober.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 Du får i alle fall verdens dyreste strøm. Min frøs i stykker og det kommer ikke til å bli kjøpt ny. 3000t drift er jo også tros alt mindre en et halvt års drift. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 Større batterbank og solcelle vil være min anbefaling. Investerte i solcelle i fjor, og startet ikke aggregatet en eneste gang i år. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 2.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 Skal du bytte batteribanken, kan du også vurdere lithium Sitér dette innlegget Link to post
Kast anker Svart 2.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 Mix skrev for 9 timer siden: Øverst til høyre på siden finner du søke funksjonen. Ta ett søk på Eføy og du finner en masse erfaringer og tråder om emnet. Bårdp skrev for 3 timer siden: Du får i alle fall verdens dyreste strøm. Min frøs i stykker og det kommer ikke til å bli kjøpt ny. 3000t drift er jo også tros alt mindre en et halvt års drift. Takk for mange nyttige tips! Jeg ser det var flere minus med Efoy enn jeg hadde trodd. Tenkte den var mer effektiv enn solcelle og uten bråk. Batteripakken min er god og ny, så jeg må ha noe som gjør at jeg ikke må tenke batteri hver gang jeg legger meg til ro to dager. Solcelle er kanskje alternativet. Sitér dette innlegget Link to post
Kast anker Svart 2.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 Bitteliten skrev for 4 timer siden: Gir ca7-8A lading om du har 300Ah batteribank og bruker opp halvparten må Efoyen gå i ca20 timer for å lade banken din. Jeg ville sett over batteribanken først og sett om batteriene er friske og store nok. Efoy er dyrt i innkjøp og bruk. Etter ca 3000 timers bruk er den oppbrukt Jeg bytta ut min Efoy men vi har andre behov enn vanlig uthavnsbruk. Større, ny batteribank og solceller er bedre etter min mening Så solcellene gir deg strømmen du trenger? Sitér dette innlegget Link to post
Kast anker Svart 2.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 Mix skrev for 9 timer siden: Øverst til høyre på siden finner du søke funksjonen. Ta ett søk på Eføy og du finner en masse erfaringer og tråder om emnet. Dette var nyttig! :) Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 2.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 Jeg har kobinasjon 100w solcelle og Efoy 80 og er godt fornøyd. Solcellepanelet gir godt med strøm på dager med mye sol, og fremdeles en del strøm på overskyede dager. Så kobler kun efoyen inn når det er nødvendig. På dager med lite sol eller med høyt forbruk. Jeg har seilbåt med tilhørende moderat dynamolading så det er stort sett landstrøm på båtplassen, solcelle og efoy som lader batteriene. Ligger svært lite i gjestehavn i ferien, utelukkende uthavn og har ikke hatt noen strømutfordringer i år for første gang! (monterte både solcelle og efoy i vår) Efoyen koster jo en hel del slik flere her skriver, og tåler ikke frost når den er avslått (tåler frost når den er påslått, men normalt unødvendig å bruke brennstoff bare på å holde den frostfrit) men det tar jo 2 minutter å koble den fra og ta den med hjem til et frostfritt vinterlager. Angående driftstid opplever i hvert fall jeg med kobinasjonen solcelle og efoy at den ikke går så mange timer i året. Av forskjellige årsaker ble det ikke mer enn 3 ukers seiltur i sommer og med mye sol og tilhørende lading mener jeg å huske Efoyen gikk under 100 timer i ferien. Solcelle gir vesentlig lavere både innkjøp og ladepris, så argumentet for Efoy er jo tryggheten om at den helt automatisk lader når det er behov for det, og kun da. Min mening er at Efoy kanskje er best i kombinasjon med solcelle. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 2.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 Har flere båtvenner med efoy, de er meget fornøyd, våkner alltid med 12,7v på batterier i uthavn, med 2 kjøleskap og div i drift. Men som flere skriver, er det meget dyrt og holder ikke evig. Hadde jeg hatt en efoy, ville jeg bergrenset bruken noe, ialle fall ikke ukritisk bruk (mengde) i forhold til levetid. At den ikke tåler frost er kjent hvis du har lest instruksjonsbok. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 Hei, og velkommen på forumet ! Jeg har solceller og dieselaggregat, men husk på en ting.. om du ligger mye i uthavn.. En time med motorgange og en dynamo på 80-100 amp, vil gi deg raskere lading av forbruksbanken en det meste av alternativer Så er det ganske billig i lengden . Støyer heller ikke så mye mer enn et dieselaggregat. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 2.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 Worry II skrev Just now: Hei, og velkommen på forumet ! Jeg har solceller og dieselaggregat, men husk på en ting.. om du ligger mye i uthavn.. En time med motorgange og en dynamo på 80-100 amp, vil gi deg raskere lading av forbruksbanken en det meste av alternativer Så er det ganske billig i lengden . Støyer heller ikke så mye mer enn et dieselaggregat. Litt uenig her. Et dieselaggregat er fullt mulig å få til å gå uten mye støy, det har med modell og ikke minst hvordan det blir montert. Har en fokus på støy under montering av dieselaggregat så blir det ofte bra resultat. Så å ligge med hovedmotor i gang kontra en godt montert generator blir mye forskjell i lydnivå. Sitér dette innlegget Link to post
Mareno70 Svart 2.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 Jeg har, som Morte_L, Efoy i kombinasjon til solcelle og er også fornøyd. Investeringskostnaden er relativ høy, men drift er OK. Jeg må ikke lenger ligge i gjestehavn for å lade, har nok strøm. Besparelsen av å ikke betale for gjestehavn betaler for drivstoff til Eføy og mere til. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 Har 85l Isoterm ASU og 100W solcellepanel som holder skapet "i drift" mai / september. For å spare på havneutgiftene må en få flere Norske havner med her http://www.frihavne.com/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kjellg Svart 2.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 Vet ikke helt.. Har sett og tenkt på både solceller og Efoy. Men er det ikke bedre å heller bruke pengene på en skikkelig dynamo og gjøre som @Worry II sier, kjøre dynamo. Om man da har AGM eller eller helst LFP så vil det gå mye raskere å lade en noen annen løsning på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 Så kommer man ikke unna at antallet oppladbare enheter, telefoner og nettbrett, fort kan komme opp i ganske stort forbruk til lading, om alle i båten har med deg begge deler. Det er jo ikke uvanlig ? Dette løses med powerbanks, som nå etterhvert begynner å komme i ganske røsselige størrelser. Ser flere merker kommer med store slike nå, eksempel denne fra Sandberg på 42.000mAh. Det hjelper mye ved siden av !: http://files.sandberg.it/products/pdf/420-45nb.pdf Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 2.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 I forhold til pris, synes jeg Eføyen er bare tull. Kjøp heller ett par ekstra batterier, gjerne Lithium, for den prisen. Jeg har investert i Lithiumbatterier, og forstår at det overgår de flestes behov. Alikevel lader jeg med 300A (har svidd av noen båtlapper på dynamoer og stor batteribank også)på rask tomgang, hvilket har gjort at jeg ikke har trengt landstrøm i sommer. skremmende lesing i tidligere tråd om reduksjon i ladeeffekt på Eføen over tid også. Kul greie, men ikke til den prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 2.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 Kan anbefale å bytte batteri til Lifepo4. Det er det beste jeg har gjort som tiltak for å bedre strømforholdene ombord. Vi byttet også begge dynamoene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 Om bord på Hulda kan jeg sveise. Legger meg utpå og kjører vinkelsliper og sveiseapparat. Samtidig som kaffen koker og lammelåret (etter å ha blitt del i to med McGulloc) koser seg i hybelkomfyren. Mens vifteovnen går på 2 kW. Uten gass, uten sprit, uten etanol. Kun mobbing. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2018 Kast anker skrev for 14 timer siden: Så solcellene gir deg strømmen du trenger? Nei. Men jeg tenker det er godt nok for ditt bruk Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 3.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2018 Hulda skrev for 6 timer siden: Om bord på Hulda kan jeg sveise. Legger meg utpå og kjører vinkelsliper og sveiseapparat. Samtidig som kaffen koker og lammelåret (etter å ha blitt del i to med McGulloc) koser seg i hybelkomfyren. Mens vifteovnen går på 2 kW. Uten gass, uten sprit, uten etanol. Kun mobbing. Det er bra det Hulda, og for trådstarter vil sikkert ett par hundre A med gode blybatterier gjøre susen. Men så har vi lært at blybatterier helst skal stå toppladet hele tiden, og jeg har selv brukt halve mitt vioksne liv på å følge med på ladespenning, hvilespenning, Ampere og forbruk. Nå holder Lithiumbanken blybanken på topp i dagesvis, med, for min del, rått forbruk. Men, for å være ærlig, jeg følger like mye med på volt og ampere nå, som før. Har vel blitt en uvane.... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2018 Lithium bank med ombygging av ladesystem er 50-100 000? 200 w solcelle med regulator og kabling er 5000? Brukt innvendig dieselaggregat kanskje 30 000? Kjenner også folk som er strålefornøyd etter Lithium montering, men det er en investering av en viss størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2018 nordan family 27 skrev 7 minutter siden: Lithium bank med ombygging av ladesystem er 50-100 000? 200 w solcelle med regulator og kabling er 5000? Brukt innvendig dieselaggregat kanskje 30 000? Kjenner også folk som er strålefornøyd etter Lithium montering, men det er en investering av en viss størrelse. Det er forferdelig mye å hente bare på å oppgradere til en god dynamo regulator uansett hvilke batterier du har. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2018 Kjellg skrev 19 minutter siden: Det er forferdelig mye å hente bare på å oppgradere til en god dynamo regulator uansett hvilke batterier du har. Kjøper den. Men har du jernbåt med hybelkomfyr, gjør et brukt aggregat til 20 000 susen. Det bråker mer enn Eføy, men har mer futt enn alle andre løsninger til sammen. Kunne tenkt meg solceller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.